Smartaste filtersättet om man har BTN?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mpimbwe
    Användare
    • December 2004
    • 170

    Smartaste filtersättet om man har BTN?

    Har ett 840L med tanganyika BTN.. Just nu kör jag med 3*802r med vanlig filtermatta och pvc rör. En av pumparna cirkulerar bakom och två ut i karet.. Skulle vilja ha mer filter, men är det bara och pressa ner bakom bakgrunden och köra pumparna "fria" eller? Förslag?


    Lägger upp några bilder på ett av mina 23 kar om någon är intresserad... =)
    Hoppas ni har bredband, för de e rätt stora..








    /Andreas (Karlstad)

    Under uppbyggnad:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

    (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)
  • mpimbwe
    Användare
    • December 2004
    • 170

    #2
    Ingen som har koll på detta... måste ju vara hundratals av er som har BTN bakgrund.. hur har ni med filtreringen?
    /Andreas (Karlstad)

    Under uppbyggnad:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

    (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • January 2003
      • 3368

      #3
      Tja !

      Här hittar du allt du behöver veta.



      Mvh
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • jowa
        Användare
        • February 2004
        • 194

        #4
        Jodå, visst har jag BTN med filtrering. Funderade också rätt länge på hur jag skulle göra och tillslut så tog jag lite inspiration från ett akvarium på BTN:s hemsida och la till en liten egen finess.


        Jag trädde upp små kuber av filtermatta på en fisklina och proppade ner dem bakom bakgrunden. Fisklinan används för att jag lättare ska kunna ta upp och rengöra/byta filtermattan. Jag proppade inte alltför tätt utan lämnade lite luckor för vattnet att komma fram även då filtermattan blir heltät av smuts och gojs. Pumpen kör jag "fri" där bakom, ingen speciell filtermatta runt den alltså.
        http://hem.bredband.net/aquascene

        Kommentar

        • Kenneth
          Användare
          • April 2002
          • 277

          #5
          Jag har filtermatta med pvc-rör i och det funkar bra tills man ska göra rent eländet. Filtermattan är stor och tung av skit. När man ska dra upp den genom de små ytrymmena som finns mellan bakgrunden och aluminiumlisten pressas en del av skiten ut i vattnet och en del skätter på akvarie och vägg.

          Jag vet inte hur bra det funkar för dem som köper 4 kvadratmeter filtermatta och knör ner bakom bakgrunden men skiten lär väl samlas på ett fåtal platser och gro. I framtiden blir det ytterfilter istället.
          MVH
          /Kenneth Johansson,

          ordförande
          Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
          Ansvarig för Ciklidstämman 2007

          Kommentar

          • Fred
            Användare
            • October 2003
            • 67

            #6
            Ett alternativ till fisklina (som jag tyckte var rätt innovativt) är att placera filtertärningarna i nätpåsar, typ sådana hon använder vid tvätt av 'närmastkroppenmedlösagrejorplagg'.

            Själv knölade jag till sist bara ned tärningarna och får ta eventuella bekymmer med rengöring av dessa då det påkallas. Med stor filtervolym behövs inte detta på flera år (eller aldrig). Sen kan man ju alltid, om tärningarna nu inte är alltför hårt packade, få ned en slang som man suger bort det värsta grumset med.

            Vänligen,

            F.
            Min Zoon

            Kommentar

            • jowa
              Användare
              • February 2004
              • 194

              #7
              Nätpåsar var ingen dum idé. Bara de är tillräckligt "öppna" i maskorna så att vattnet kan rinna igenom utan allt för stort motstånd.
              Huvudsaken är att man lätt kan byta ut sitt filtermaterial tycker jag. Arbetsställningen man har när man rotar bakom bakgrunden är sådär halvbra ;P
              http://hem.bredband.net/aquascene

              Kommentar

              • HoB
                Användare
                • December 2004
                • 28

                #8
                Vi har klippt till långa bitar av filtermatta som går från botten till
                ytan på lämpliga ställen bakom bakgrunden.(bara att dra upp vid behov).
                Dessutom har vi fyllt på med lavakross mellan två av filtren.
                Slutligen har vi en "kub" av filtermatta på vårat powerhead.
                Mvh.HoB=Henrik o Barbro
                375 liter Malawi/180 liter Tanganyika/110 liter yngelkar

                Kommentar

                • Niclas Larsson
                  Användare
                  • January 2004
                  • 546

                  #9
                  Jag har ett 720 med malawi bakgrund där jag har intag i ena änden och 2 powerheads i den andra och där i mellan har jag blandat tärningar i nätpåsar samt formklippt "stavar" så att jag fått även fått "fack" utan fliter där jag bland annat har värmaren denna har jag dock aldrig behövt använda. Jag funderade väldigt mycket på hur jag skulle lösa inner filtret innan jag byggde färdigt & hittade inget "riktigt" svar på mina frågor på nätet, så det "try and error" som fick gälla.Flitrt funger dock väldigt bra. Har dock inte gjort rent filtret ännu, det har nog gått i 3 månader nu
                  Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                  Kommentar

                  • mpimbwe
                    Användare
                    • December 2004
                    • 170

                    #10
                    Se där ja... nu kom diskussionen igång. Har oxå tänkt på att bara trycka ner lite filtermatta på väl valda ställen. Det där med stavar låter som en bra och enkel metod.. bara ja slipper o pyssla som jag behöver nu när jag kör med filtret på pvc-rör... tycker det tappar effekt ganska fort (kanske är för jag har stora frontosor, vilka skitar ner endel =)
                    /Andreas (Karlstad)

                    Under uppbyggnad:
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

                    (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...