Yngel bakom BTN-bakrunden

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anfall
    Användare
    • November 2004
    • 139

Yngel bakom BTN-bakrunden

Jag blev med en begagnad 500 liters tank (150x70x50) för några månader sedan. Har malaviciklider. För en månad sedan såg jag att det finns yngel bakom BTN-bakgrunden och jag antar att jag inte är den förste som erfar detta. Men jag har aldrig sett någon annan söka tips på hur man fångar dem. Vad gör jag? Jag köpte akvariet med BTN-bakgrunden monterad, alltså limmad på plats och det är snyggt gjort. Jag är inte särskilt händig så jag vill inte riva och modifiera för att slippa framtida besvär.

Anders
  • Rickard81
    Användare
    • January 2004
    • 91

Jag hade samma problem men jag lyckades fånga upp dom med en håv och ficklampa. Sen gäller det bara att ta reda på vart dom tar sig in vilket inte är det lättaste.
    Nu har jag fyllt hela bakgrunden med filtermatta så nu kan dom inte ta sig in.
    Lycka till

Kommentar

• anfall
      Användare
      • November 2004
      • 139

Tack för responsen.

Jag ska nog testa. Jag träffade en duktig akvarist här i Enköping som hade hört att folk gör fångsredskap av exempelvis en PET-flaska. Är det någon som har testat och som har mer detaljerade råd?

Anders

Kommentar

• HoB
        Användare
        • December 2004
        • 28

PET-flaska funkar utmärkt! Skär bara av halsen och vänd den in i flaskan. Lite lockmat i fällan är aldrig fel.
        Frågan är bara om man får plats med den på baksidan?!
        Mvh.HoB=Henrik o Barbro
        375 liter Malawi/180 liter Tanganyika/110 liter yngelkar

Kommentar

• anfall
          Användare
          • November 2004
          • 139

Tack1

Det finns plats. Det ska jag prova.

Anders

Kommentar

• LadyTiera

du kan inte lysa och suga upp dem ner i en hink då?

Kommentar

• anfall
              Användare
              • November 2004
              • 139

Jag skulle bli överlycklig om du hade rätt Lady Tierra. Menar du att mörkret bakom bakgrunden och ficklampan gör hela skillnaden? Att de snällt skulle stå stilla när jag försiktigt stoppar ned härberten. Men när jag tänker efter så har jag ju lärt mig av denna eminenta hemsida att det är så man ska lura munruvande honor, som simmar på rätt sida av bakgrunden, innan göken gal. För med belysning på är det som förgjort. För när jag, naiv nybörjare som jag är, försökte suga upp nyss spottade yngel på rätt sida av BTN-bakgrunden när belysningen var på drog de snabb som en avlöning.

Kommentar

• Mattias Olsson
                Användare
                • September 2003
                • 328

hej

jag fick upp en fisk som hamnat bakom min BTN-bakgrund genom att smyga upp på natten och lysa med en ficklamp medans jag tog den med håven! Gick väldigt bra... tänkt på att det måste vara helt mörkt i rummet så fiskarna sover, sen har man nog inte så jättelång tid på sig att fånga fisken innan den förstår vad som händer.

Kommentar

• jowa
                  Användare
                  • February 2004
                  • 194

Belysning, två håvar och en j***a massa tålamod var det som funkade för mig. Helt i onödan dock, för det lilla ynglet hade växt upp i sin "skyddade verkstad" bakom bakgrunden och trodde han var kung i akvariet...vilket gjorde att det inte tog längre än ca 10min innan en större fisk knep den
                  http://hem.bredband.net/aquascene

Kommentar

• roccster
                    Användare
                    • August 2004
                    • 583

Petflaskor funkade svindåligt för mig. Att yngel skulle irra sig in i dessa och inte kunna ta sig ut verkar inte speciellt troligt då hålet in är förhållandevis stort.

Jag håller för närvarande på att utvärdera en fiskfälla som är under utveckling. Ganska standard med en lucka som man släpper ner etc. Jag vill inte uttala mig i detalj om den ännu men jag kan locka er med att än så länge har den fungerat över förväntan.

En mer detaljerad recension kommer efter jul kanske.
                    MVH

/ Richard
                    http://www.ornemark.com

Kommentar

• HoB
                      Användare
                      • December 2004
                      • 28

citat:Ursprungligen skickat av roccster

Petflaskor funkade svindåligt för mig. Att yngel skulle irra sig in i dessa och inte kunna ta sig ut verkar inte speciellt troligt då hålet in är förhållandevis stort.

Jag håller för närvarande på att utvärdera en fiskfälla som är under utveckling. Ganska standard med en lucka som man släpper ner etc. Jag vill inte uttala mig i detalj om den ännu men jag kan locka er med att än så länge har den fungerat över förväntan.

En mer detaljerad recension kommer efter jul kanske.
                      Att ynglet ska "irra" sig in brukar inte va så stort problem, men
                      man måste ju va lite vaken när den simmar in och lyfta upp direkt.
                      Då kommer den att i panik simma ut i kanterna och leta efter en öppning, men hålet hamnar ju mitt i flaskan.
                      "alla sätt är bra......"
                      Mvh.HoB=Henrik o Barbro
                      375 liter Malawi/180 liter Tanganyika/110 liter yngelkar

Kommentar

• anfall
                        Användare
                        • November 2004
                        • 139

Hmmmm. Jag som hade hoppats på att det skulle fungera att vittja PET-flaskan någon gång per dygn eller så, precis som barndomens aborrfiske. Nostalgisk som jag är blir det nog PET-flaskan som jag är mest nyfiken på att testa i alla fall. Osså var det din hint Roccster om resensionen av din kluriga fälla. Den ser jag fram emot. Blir det på detta forum, eller i ett annat sammanhang?

Kommentar

• fs7210
                          Användare
                          • June 2004
                          • 183

jag kan omöjligt komma åt med fällor eller håvar bakom min bakgrund, det är alldeles för trångt. Så vad händer när fisken dör, kommer den att ruttna och förorena hela akvariet? Blir jag tvungen till att tömma karet och börja om från början?
                          Just nu har jag lämnat gången den tog sig in med öppen i hopp om att den hittar tillbaka till sina kompisar. Mardrömmen är ifall ännu fler hittar in bakom bakgrunden...
                          Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.

Kommentar

• Micke H
                            NCS Medlem
                            • October 2003
                            • 144

Hejsan

Det händer samma sak för mig och de är de enda yngel jag får att överleva
                            På rätt sida av bakgrunden blir dom uppätna.
                            Jag låter dom gå där bakom tills dom växt till sig lite och sedan så kör jag med Pet-flaska och lite fryst räkmix ( så att den inte löser upp sig) Väntar i ca 10 minuter utan att jag springer och kikar och stör och det brukar nästan alltid lyckas.
                            Sedan har jag i dom på rätt sida, och då verkar dom klara sig.
                            Jag har säkert 5 stycken Hongi som klarat sig på det sättet.

Micke
                            540 liter +222 +222 +100

Kommentar

Arbetssätt...