citat:Ursprungligen skickat av tropfrog
Jag grundar ingenting jag skriver på vem, alltid på vad. Nämligen egna erfarenheter. Om det inte räcker ber jag om ursäkt.
Jag grundar ingenting jag skriver på vem, alltid på vad. Nämligen egna erfarenheter. Om det inte räcker ber jag om ursäkt.
Tillbaka till frågan: Hur många tror du justerar KHCO3, NaHCO3, MgSO4, MgCl2.6H2O till exakta nivåer i sina tangkar? Jag vet många som har fungerande tangkar utan att göra det.
Tillbaka till frågan: Hur många tror du justerar KHCO3, NaHCO3, MgSO4, MgCl2.6H2O till exakta nivåer i sina tangkar? Jag vet många som har fungerande tangkar utan att göra det.
Finns akvarieföreningar här i Finland som säljer dessa salter iom att de är rätt svåra att få tag på i mindre kvantiteter. Det enda man behöver veta är olika halter i sitt kranvatten(har jag tagit reda på och finns bl.a att studera på: http://www.eif.fi/frisbeegolf/aqua/kranvatten.xls). Sedan sätter man in sina värden i en kalkyl som räknar ut vad som bör tillsättas. Sen är det bara att kolla upp med ph och kond. mätare så att man håller sig i balans. Salterna blandar man färdigt och tillsätter vid varje vattenbyte. Enkelt!
Visst, det fungerar utan extra jobb också. Precis lika bra som det "fungerar" att ha guldfisk, malawis och pirajor tillsammans i en 40l hink. Frågan är: Hur påverkas fiskens livsläng och livskvalite?
Min personliga åsikt är den att om man med enkla medel kan efterlikna djurens naturliga miljö så bör man göra det.
Har du upplevt mindre kli hos fiskarna när du ställer rätt buffrings och saltförhållandena? Eller rättare sagt, gör du det själv överhuvudtaget? I detta fallet tycker jag att egna erfarenheter väger tyngre än "jag har för mig att någon annan har upplevt det så"
Har du upplevt mindre kli hos fiskarna när du ställer rätt buffrings och saltförhållandena? Eller rättare sagt, gör du det själv överhuvudtaget? I detta fallet tycker jag att egna erfarenheter väger tyngre än "jag har för mig att någon annan har upplevt det så"
Fredrik H. skrev mycket klokt i en annan tråd angående att hålla demasonis: "Ännu en situation i vilken man inte ska utge sina egna erfarenheter för lag(annars vanligt fenomen bland akvarister)."
Det försöker jag också undvika. Sen kan det ju vara klokt att apa efter sånt som lyckats för 100(el. 1000) andra akvarister! Eller hur? Speciellt om dessa kommit mycket nära de förhållanden som råder på fiskarnas naturliga boplatser.
Phew, där skrev man allt av sej en del
Mvh. Johan
En akvarist som är avundjuk på utbudet av ciklider i Sveariket
Kommentar