sjuka abborrar, hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kal_erixon
    Användare
    • June 2004
    • 33

    #16
    vad ska jag göra dårå? kan man koppla pumphuduvet som jag har till innerfiltret och bygga en större filterlåda på nått super-sätt? eller är de bara att slå ihjäl fisken tills ja har skaffat ett rikigt ytterfilter?
    Det finns ingen mening med livet. Varför skulle de göra det? Då kan man ju misslyckas

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #17
      Hej

      Du har ett stort akvarium med fyra fiskar. Det borde kunna funka. Se till att sköta vattenbytena ordentligt (1/3 en gång i veckan) samt tillsätt tre deciliter grovsalt en gång och sedan 1 dl per vattenbyte (dvs. om du byter exakt en tredjedel). Skaffa levande käk till dem. Vita mygg från zooaffären t ex.

      Varifrån kommer växterna? Jag skulle låta bli växter eftersom att jag skulle ha väldigt dämpad belysning (ett rör). Detta bla för att hålla nere temperaturen.

      Om du medicinerar, medicinera mot yttre svamp och bakterier.

      På sikt så skulle jag skaffa fler fiskar, t ex rudor eller guldfisk, för att minska skyggheten. Jag skulle även skaffa bättre filtrering. Sedan är nog spigg och rudor bland de bästa svenska akvariefiskarna.

      Varifrån kommer abborrarna?
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • kal_erixon
        Användare
        • June 2004
        • 33

        #18
        ska fixa schema till vattenbytena så ja vet de exakta tiden mellan dom (kasst minne)
        grovsalt ska ja börja med. hällde i lite sist ja bytte vatten.
        levande käk kommer också så fort ja får råd att skaffa guppys (duger dessa)
        jag tror inte myggen är tillräkligt stora (?)

        växterna kommer från akvarieaffärn. mer vet jag inte.
        ringde till fiskeaffärn och dom sa att vattenvärdena troligen var bra pga de bruna algerna som han sa var kiselalger.
        större filter ska också ordnas när ekenomin tillåter.

        en fråga bara. är det någon ide att köpa medecin för hundringen istället för att bara avliva fisken och mete upp några nya och i mindre storlek. dessa var trots allt ganska stora. då kan jag ju lägga pengarna på bättre filter eller starta ett kar till foderfisken. (inte för att pengarna räcker men kommer en liten bit på väg )

        abborrarna är från bräcktvatten. tror jag, vid en flodmynning knep ja dom så de kan varit relativt lite salt.
        tillvänjing mellan de "salta" vattnet till sötvattnet har jag inte gjort och de gick ju bra ändå. till en början.

        kan man stabilisera vattenvärden genom att ha mer växter? om man kan de vet ja inte vad man ska ha för växter.
        kommentera gärna detta i "växter svenskt sötavatten" tråden

        mvh kalle och tack för visat intresse.
        Det finns ingen mening med livet. Varför skulle de göra det? Då kan man ju misslyckas

        Kommentar

        • Lazinko
          Användare
          • April 2004
          • 111

          #19
          Har du ingen större balja att förvara dom utomhus i? eller i ett garage, där det är runt 2-3 grader
          /dan

          Kommentar

          • kal_erixon
            Användare
            • June 2004
            • 33

            #20
            nja, jag har en drygt 300L avsågad kubiktunna som ja skulle kunna ha dom i. men då blir det bara förvaring, den ska jag även ha till förvaring av mörten till vinterfisket.
            Det finns ingen mening med livet. Varför skulle de göra det? Då kan man ju misslyckas

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #21
              Hej

              Abborrar är "varmvattenfiskar" och borde ju fixa 18 grader. Visst kan du avliva dem och skaffa mindre, då helst från sötvatten. Det är nog det bästa. Jag skulle endast använda svenska växter på sommaren om jag var du. På vintern funkar nog akvarieaffärsväxter bäst. Vattenpest är inte den svenska, men snarlik. Hornsärv är bra. MEN de behöver ljus och ljus ger värme, vilket du måste fundera på.

              Fiskarna har mycket mindre salt än vad de är vana vid och att ta en fisk från bräckt till sött kan vara dödligt. Jag gissar på att den obefintliga salthalten är en av orsakerna. Du bör kanske egentligen försiktigt ha i 1 - 3 kg salt till dina fiskar och sedan inte ersätta det vid vattenbyten (förrän det är dags att lägga sig på en praktisk nivå).
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • WaterBoy
                Användare
                • November 2004
                • 39

                #22
                Bör komma ihåg att det är rätt så svårt att få sötvattenväxter att klara sig i saltvatten. Fånga in lite abborrgräs från närmaste kust så ska det nog gå
                Ett stort bankkonto är tecken på utebliven glädje.

                Kommentar

                • kal_erixon
                  Användare
                  • June 2004
                  • 33

                  #23
                  om man hänger lysrörs armaturen i taket en bit ovanför vattnet då? jag kör med en vanlig armatur nu (ingen akvariegrej alltså) som ligger nån dm ovanför vattnet.
                  blir lyset svagare pga avståndet? det är väll marginellt isf?

                  finns de nå växter alls i svenska sjöar på vintern? annars skulle ja kanske skita i växterna då och bara köra på sten o grejs?

                  är de "skadligt" på något sätt att använda så mycket salt för utrustningen? jag har inga metallföremål i akvariet bortsett från en ölburk. (så svenska sjöar ser ut ju)

                  edit-> om jag skaffar nya fiskar bör jag tömma akvariet och rengöra allt? mao ligger smittan kvar i de gamla inredningen?
                  Det finns ingen mening med livet. Varför skulle de göra det? Då kan man ju misslyckas

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #24
                    Hej

                    Jag gick just in i din profil och såg att du är från Övik där salthalten är lägre. Surfade fram det här åt dig:





                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • kal_erixon
                      Användare
                      • June 2004
                      • 33

                      #25
                      tack. den hamnar i favorit-mappen direkt.
                      Det finns ingen mening med livet. Varför skulle de göra det? Då kan man ju misslyckas

                      Kommentar

                      Arbetssätt...