sjuka abborrar, hjälp!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kal_erixon
    Användare
    • June 2004
    • 33

sjuka abborrar, hjälp!

mina abborrar har blivit smittade av något. jag vet inte vad jag ska söka på så ja startar en ny tråd istället.

jag har inte fått tag på akvarieaffärn och börjar bli orolig.
    3 av abborrarna har fått vita belägningar på mun, öga, kroppen och väldigt sargade fenor. två av dom är väldigt dåligt skick medans den andra fått (smittad) det nyss. den fjärde visar inga symptom alls.
    vad är detta för något. hur ska jag bota det, går de? jag hällde i grovsalt idag. var de dumt?

detta har pågått ganska länge då jag trodde dom hade slagits i början bara. men dom har som sagt börjat få belägningen på kroppen också, så de kan inte vara fight de beror på.

mycket tacksam för eventuella svar.
    Det finns ingen mening med livet. Varför skulle de göra det? Då kan man ju misslyckas
  • Leopoldi
    Användare
    • February 2004
    • 1082

Svenska abborrar??? Vilken temp har du?

Kommentar

• kal_erixon
      Användare
      • June 2004
      • 33

ja svenska. runt 18 grader tror ja. jag har haft dom sen innan isläggningen och det är först nu när jag har fått i sand och växter som dom blev sjuk (?)
      Det finns ingen mening med livet. Varför skulle de göra det? Då kan man ju misslyckas

Kommentar

• Leopoldi
        Användare
        • February 2004
        • 1082

skulle kunna vara columnaris eller nån annan fenröta????...skulle nog prova o sänka tempraturen till 10-14 grader.....

Kommentar

• Leopoldi
          Användare
          • February 2004
          • 1082

Obs jag har ingen som helst erfarenhet av svenska fikar i akvarium.

Kommentar

• kal_erixon
            Användare
            • June 2004
            • 33

drabbar fenröta öven ögon och resten av kroppen? en fisk är nämnligen ganska grå på ena ögat.
            kan man inte behandla med något annat? jag kan inte sänka tempraturen så lågt nämnligen. har absolut inte råd.

Kommentar

• Leopoldi
              Användare
              • February 2004
              • 1082

svårt att säga det kan vara ganska mycket???? Hur har vatten värdena varit när du öst i massa sand?

Kommentar

• Bright_Blue
                NCS Medlem
                • June 2004
                • 1582

Varför inte fiska upp några nya? Det är ju gratis. Hörde att man kunde lägga in slangar från pumpen i kylskåpet som sedan går ned i akvariet med kallt vatten.

Mvh/ BB

Kommentar

• kal_erixon
                  Användare
                  • June 2004
                  • 33

vattenvärden å sånt har jag absolut ingen aning om. (nybörjare) men vattenpesten verkar inte trivas. eller så har jag gett den för lite tid. och bakgrunden börjar bli täckt av bruna alger. (började ganska nyligen)

ja det är gratis om man har en pump :/ jag har bara en syrepump, och har inget kylskåp att leda i heller. men sinom tid skall detta fixas. har ett annat projekt på gång bara

Kommentar

• tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1836

Håller du aborrar i akvarium utan filter?? Då tycker jag inte det är så konstigt att dom är sjuka. Aborrar är mycket känsliga fiskar och behöver mycket välfiltrerat vatten. Ingen idé att medicinera, avliva dom istället och försök igen när du lärt dig lite om akvarium.
                    MVH
                    Magnus

Kommentar

• kal_erixon
                      Användare
                      • June 2004
                      • 33

utan filter är det ju inte. däremot har jag ingen pump att använda till kylningen. eftersom det är ett innerfilter jag använder.

Kommentar

• MickeA
                        Användare
                        • June 2003
                        • 456

Men tropfrog har ändå rätt. Våra svenska insjöfiskar är mycket känsliga faktiskt. Du måste vara väldigt noga med delvattenbytena.

Rejäl filtrering och täta delvattenbyten är melodin.

Mört är ännu känsligare, vill man inte att dom ska mögla måste man nästan ha kontinuerligt vattenbyte. Som med alla andra fiskar så är bästa behandlingen att se till att fiskarna aldrig blir sjuka.

Vad matar du dem med? Fel foder sänker som bekant immunförsvaret.

Kommentar

• tropfrog
                          Användare
                          • July 2003
                          • 1836

Inga standard innerfilter är tillräckliga för att ge ett tillräckligt bra vatten för att hålla aborrar. Hur stor filtervolym? Hur stort kar? hur många aborrar och hur stora. Jag har en del erfarenheter av aborrar och har gjort en del misstag själv. Det är alltid bättre att ta reda på vad man har gjort för fel än att försöka få diagnos och medicinera.
                          MVH
                          Magnus

Kommentar

• kal_erixon
                            Användare
                            • June 2004
                            • 33

drygt 300 liters kar. filtervolymen är inte tillräklig de vet jag men kan det verkligen ha så stor påverkan. delvattenbyten gör jag med jämna mellanrum. 4st abborrar strl 7-10cm.
                            matar med räkor. men matar odm inte varje dag då dom inte verkar vilja ha maten. (mest lojt glider runt och smakar på den)
                            men jag har haft fiskarna i några månader och det är först nu senaste veckorna dom har börjat bli konstig.

hur som helst ska jag skaffa ordentliga filter och grejer men har som tidigare nämnt ett annat projekt på gång och har inte råd att köpa nått powerhead än.
                            men skulle skitigt vatten kunna vara orsaken till detta? (jag matar inte så värst mycket) eller kan det vara undernärda?

det är bara 3 utav dom som har drabbats. varav den tredje inte märkvärt. den fjärde är inte drabbad alls. (fina fenor, fina färger)

Kommentar

• Leopoldi
                              Användare
                              • February 2004
                              • 1082

Självklart är det vattnet som är orsak.....

Kommentar

Arbetssätt...