Hur stort kar kan man ställa på detta golv ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andess
    Användare
    • June 2002
    • 31

Hur stort kar kan man ställa på detta golv ?

Karet skall stå på ett massivt furugolv som ligger ovanpå ett spånskivegolv som i sin tur står på 2”x 8 ”eller 9” reglar med cc 60 som i sin tur står på en gjuten betongplatta ? Huset är ifrån början av 1980-talet.

Hoppas att det finns någon som kan räkna ut detta så att jag vet hur stort kar jag kan beställa.

Hälsningar Andess
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

Jag tror inte du är hjälpt av en uträkning och jag kan inte räkna ut det. Törs svara på frågan ändå då jag diskuterat hållfasthet på både kar och underlag med många olika människor. Svaret är i ditt fall: hur stort som helst. Handlar det om standardstorlek (<1000 liter) så är det enda du behöver tänka på att inte vässa benen spetsiga. Låt gärna ställningen stå på "pianokoppar" e dyl så belastar du golvytan lite jämnare. Det senare är inte för att karet ska rasa ner till grannen under utan för att undvika mindre sättningar som kan ge utmattning eller brott i glasskivorna.

Kommentar

• deathdealer
      Användare
      • August 2004
      • 1639

Vi hade en tråd om detta tidigare, och jag kollade med en kille som arbetade med "statisk belastning", och han berättade att nya hus byggs med en konstruktion som ska klara ca 350kg/m2 och ditt hus är fömodligen typat för 500kg/m2....så det lär inte vara några problem med kar upp till 1000L iallafall....

Deathdealer
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• skorpio
        Användare
        • October 2004
        • 244

Då en golvkonstruktion är så byggd att en vikt fördelas ut över hela rummets yta..så kan du ställa in ett så stor akvarie du bara får plats med. Absolut inga problem....är det reglat med så grova som 2"x8-9" som dessutom står på betongplatta?!...ja hiva du bara in det värsta du kan....håller och blir över med råge. Ett tips är ju att du försöker belasta så många reglar du kan med karet...alltså bättre att ställa det korsande över reglarna än längst med...men det är ju ganska så självklart i.o.f.s.....Lycka till och fläska på riktigt nu......[8D]..........Moss.............

Kommentar

• fredrikr
          Användare
          • October 2002
          • 985

Om reglarna ligger direkt mot betongplattan är det inte mycket att tveka på. Gigantiskt kar bör gå bra. Se dock till att det står väldigt jämt innan du fyller det med vatten, fyll i 1cm eller så och kolla så att vattennivån är lika hög överallt, fyll sedan karet till hälften och kolla igen, fyll upp det helt och kolla en gång till. Lägg in lagom höga distansbitar under bänken om det inte är rakt.

Både stora och små kar kan råka ut för olyckor. Kolla med ditt försäkringsbolag innan du skaffar karet, så att de verkligen täcker åtmistone alla vattenskador som kan uppstå om karet börjar läcka eller smäller helt, *oberoende* av orsak. Man sover bättre om man vet att man är tillräckligt försäkrad. Om de inte täcker det handlar det bara om ett telefonsamtal för att teckna någon tilläggsförsäkring eller byta bolag.

Lycka till med jättekaret! Det är värt pysslet, jobbet och pengarna!
          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

Arbetssätt...