Rötter som missfärgar, åtgärd?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Ok. Jag förutsatte att du använde ytterfilter till dina större kar.

Det aktiva kolet kan du ha utanför pumpen där det är stark cirkulation, dvs nära insug eller utblås. Du kan ha kolet instoppat i en damstrumpa av nylon (de beigebruna) fastklämt i täckglaset (men se upp här då strumpan är absorberande och suger upp vatten över kanten om man lägger strumpänden fel). Detta fungerar bra också...jag använder det i mina 105L yngelkar när jag vill rena vattnet extra bra.

Om du nu funderar på AM-Top (Kinesisk "Eheim kopia" av bra kvalitet) så tycker jag att denna onlinebutik har ett riktigt fint pris på dom:

Kolla under "Ytterpumpar"...

Kommentar

• Centurion
      Användare
      • October 2003
      • 210

citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

Ok. Jag förutsatte att du använde ytterfilter till dina större kar.

Det aktiva kolet kan du ha utanför pumpen där det är stark cirkulation, dvs nära insug eller utblås. Du kan ha kolet instoppat i en damstrumpa av nylon (de beigebruna) fastklämt i täckglaset (men se upp här då strumpan är absorberande och suger upp vatten över kanten om man lägger strumpänden fel). Detta fungerar bra också...jag använder det i mina 105L yngelkar när jag vill rena vattnet extra bra.

Om du nu funderar på AM-Top (Kinesisk "Eheim kopia" av bra kvalitet) så tycker jag att denna onlinebutik har ett riktigt fint pris på dom:

Kolla under "Ytterpumpar"...
      Jo har kikat runt hos alla, det billigaste skulle antagligen bli Via-Aqua från Akvanet eftersom det ingår filtermatieral till dem... men sen hade ju cichlidecentret specialpris på am-top nu också, men där får man ju köpa till filtermaterial, och skulle helst ha grov matta då men de hade bara fin verkade det som...
      De e mycke nu...
      http://www.adelgren.se/akvarium/

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Varken Cichlide Centret eller Akvanet kan ge dig ett bättre totalpris på t ex AM-Top. Anledningen beror på att du får betala rejält i frakt om du beställer ifrån Danmark...

Har du däremot redan planerat resa till Danmark så kan det ju vara ekonomiskt att köpa på plats...

Jag beställde igår pumpen AM-Top 3337 från Zoosaker och den totala summan med frakt och allt hamnade på 774kr. Detta för en pump på 1000L/h med en filterbehållare på 6,5L. Jag tycker det är riktigt bra pris och därför var jag nyfiken att prova detta märke som många talat gott om.

(Man kan diskutera huruvida det är bra att göra "reklam" som jag gjort nu, men jag ger "reklam" till alla butiker - online eller annat - som jag tycker har ett intressant utbud, god servicekänsla och en god prispolicy. Rätt eller fel får andra avgöra...)

Kommentar

• Centurion
          Användare
          • October 2003
          • 210

citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

Varken Cichlide Centret eller Akvanet kan ge dig ett bättre totalpris på t ex AM-Top. Anledningen beror på att du får betala rejält i frakt om du beställer ifrån Danmark...

Har du däremot redan planerat resa till Danmark så kan det ju vara ekonomiskt att köpa på plats...

Jag beställde igår pumpen AM-Top 3337 från Zoosaker och den totala summan med frakt och allt hamnade på 774kr. Detta för en pump på 1000L/h med en filterbehållare på 6,5L. Jag tycker det är riktigt bra pris och därför var jag nyfiken att prova detta märke som många talat gott om.

(Man kan diskutera huruvida det är bra att göra "reklam" som jag gjort nu, men jag ger "reklam" till alla butiker - online eller annat - som jag tycker har ett intressant utbud, god servicekänsla och en god prispolicy. Rätt eller fel får andra avgöra...)
          Hänger med i dina tankar, men till am-top så ingår ej filtermedia och det var han inte så billig på tyvärr... men detta med ytterfiltret är mer på planeringsstadiet än så länge också då jag inte vet hur jag snyggt ska kunna gömma undan filtret i min hemgjoda bänk-konstruktion riktigt än...
          Trevlig diskussion dock

Kommentar

• Centurion
            Användare
            • October 2003
            • 210

Kan nu meddela resultatet efter ett antal veckors test med aktivt kol.
            Missfärgningen minskade redan efter första/andra dagen och vattnet blev klarare (ej helt dock, men bättre). Men aktivt kol måste ju bytas ut och när jag tog ur det efter två veckor så avtog effekten helt och vattnet gick tillbaka till färgen innan behandlingen inleddes.

Kommentar

• heljis
              NCS Medlem
              • October 2003
              • 34

Att lacka delar av roten borde väl ge samma effekt som man får av att bara delvis ta ut en wanderbaum ur påsen? Dvs, den färgar vattnet men inte allt på en gång.. Bara en tanke. Lycka till.
              Martin

Earth first! We´ll screw up the other planets later.

Kommentar

• kungsholmen
                Användare
                • November 2004
                • 37

Hej,

jag hade samm problem när jag fyllde ett 200 liters med rötter. Vattnet var théfärgat och jag tyckte inte om det.

Det jag gjorde som har fungerat bra var att komplettera mitt ytterfilter med ett billigt innerfilter, det hette Aquaclear snabbfilter och finns med varierande pumpstyrka. En billig lösning som fungerat bra. Nu efter två månader har jag klart och fint vatten och börjar få funderingar på att ta bort innerfiltret, då jag är orolig för att vattnet blir lite väl rent..

Kommentar

• Leopoldi
                  Användare
                  • February 2004
                  • 1082

Akvarievatten SKA vara the färgat......njut när ni kan!!!!

Kommentar

• Centurion
                    Användare
                    • October 2003
                    • 210

Var idag i min favoritakvarieaffär (Akvarium-Ronneby) och klev som vanligt ut därifrån med plånboken betydligt tunnare :-P Vad det berör denna tråden så inhandlades ett Powerhead 402 med tillhörande Quickfilter. Har precis satt i det i burken, rapporterar in angående effekten senare...

Kommentar

• ZakatH
                      Användare
                      • April 2004
                      • 313

Jag har funderat på att dra igång ett mindre akvarium just för att laka ur rötter när man införskaffat nya, så att dom får ligga och dra med vattenbyten nån gång ibland. Aktivt kol vill jag helst inte använda och det har ju uppenbarligen ingen större effekt, eftersom det inte lakar ur rötterna fortare. Lite färg på vattnet kan vara trevligt men gillar inte när det blir för mkt.

Kommentar

• NY
                        Användare
                        • January 2005
                        • 27

Centurion, hur går det? Fungerar det att köpa ett nytt filter?

Kommentar

• Centurion
                          Användare
                          • October 2003
                          • 210

citat:Ursprungligen skickat av NY

Centurion, hur går det? Fungerar det att köpa ett nytt filter?
                          Filtret har faktiskt fungerat ganska bra... färgningen har minskat ett snäpp, så nu håller vattnet den klass jag önskar

Tycker dock att filtret skorrar lite efter ett tag när skiten satt sig i det, men det kan vara vibrationer som sprider sig till rampen eller något annat, undersökning pågår...

Kommentar

Arbetssätt...