trärötter i malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alex_e
    Användare
    • December 2004
    • 14

    trärötter i malawi

    Har för mig om att jag hört att man inte ska använda trärötter i ett malawiakvarium, då dessa kan sänka phvärdet? nån som kan bekräfta eller dementera detta?
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Det där är en liten myt tror jag...det beror nog alldeles på hur stort akvarium man har och hur ofta man gör vattenbyten.

    Jag vet flera som har rötter till sina Malawi utan problem.

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1828

      #3
      Rötter sänker ph det stämmer. Men om man har kalk i inredningen eller tillsätter bikarbonat så krävs det MYCKET rötter för att påverka vattnet så mycket att det stör fiskarna.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #4
        Jag förklarade dåligt och då är det bra att tropfrog täcker upp föredömligt som han nu gjorde.[]

        Det jag menade var att det ofta anses vara olämpligt att ha rötter i akvarium med Malawi. Det kan få konsekvenser av ph-sänkning, men risken är liten då Malawi och Tanganyika ägare ofta har vattenbyten veckovis (i normala fall)...alltså så torde inte ph sänkas i den mån att det kan klassas som dåligt att ha rötter i ett Malawi akvarium...därav min "myt-stämpel".[)]

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

          #5
          Jag tror du kan ha lite fel där Stefan... Har du mycket rötter i ett malawi-kar kan det få ödestigna konsekvenser. Har du ett högt pH och ett lågt KH (som vi har i Göteborg pH8/KH2) så rusar pH ner otroligt mycket på en vecka, även utan rötter i karet.

          Om du däremot buffrar vattnet med bikarbonat efter varje vattenbyte och pumpar upp KH till över 10 så har rötter ingen inverkan alls på pH. Jag har försökt sänka PH i KH 10+ vatten med ekextrakt, och det är så gott som omöjligt. Lite rötter i karet har ingen effekt alls då.

          Hade jag fyllt mina malawikar med rötter och inte använt bikarbonat hade det förmodligen slutat mycket illa och det hade varit pH jojo mellan 8,2 och 7,0 varje vecka.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Fredrik H.
            Användare
            • April 2002
            • 1884

            #6
            Intressant. Jag har själv en rätt stor rot i mitt 720 Tanganyika utan att jag märker något särskilt. Jag har en hel hög rötter i källaren som jag faktiskt är sugen på att lägga i för det är ju faktiskt väldigt snyggt och praktiskt. Främst för att man kan bygga högt utan att riskera farliga ras. Nu blir man lite tveksam.

            Jag har faktiskt ingen koll på mitt KH men jag ska gå och mäta det nu. PH här i Lund är ganska lågt så jag kanske inte berörs av det som du beskriver Zaphi.
            Fredrik H.
            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
            www.cichlidgallery.org
            www.tropheini.com

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1828

              #7
              Om ditt ph är lågt så är med största sannolikhet kh också lågt. Då skall du definitivt inte trycka i rötter utan att buffra med bikarbonat.
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • April 2002
                • 1884

                #8
                Det är nog lika bra att jag gör lite tester. Jag kan ju slänga i alla rötterna i ett kar utan annat en några malar och mäta lite efter hand. Mina rötter är riktigt gamla också så de ger nog inte ifrån sig så mycket.
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • HoB
                  Användare
                  • December 2004
                  • 28

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

                  Jag tror du kan ha lite fel där Stefan... Har du mycket rötter i ett malawi-kar kan det få ödestigna konsekvenser. Har du ett högt pH och ett lågt KH (som vi har i Göteborg pH8/KH2) så rusar pH ner otroligt mycket på en vecka, även utan rötter i karet.

                  Om du däremot buffrar vattnet med bikarbonat efter varje vattenbyte och pumpar upp KH till över 10 så har rötter ingen inverkan alls på pH. Jag har försökt sänka PH i KH 10+ vatten med ekextrakt, och det är så gott som omöjligt. Lite rötter i karet har ingen effekt alls då.

                  Hade jag fyllt mina malawikar med rötter och inte använt bikarbonat hade det förmodligen slutat mycket illa och det hade varit pH jojo mellan 8,2 och 7,0 varje vecka.
                  Hur beräknar man mängden bikarbonat?
                  Mvh.HoB=Henrik o Barbro
                  375 liter Malawi/180 liter Tanganyika/110 liter yngelkar

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #10
                    citat:det beror nog alldeles på hur stort akvarium man har och hur ofta man gör vattenbyten.
                    Med detta menade jag förhållandet mellan rot och vatten. Om man har ett större akvarium med en lagom stor rot så tror jag inte att det har någon större negativ effekt på vattnets Ph.
                    Visst kan jag ha fel...

                    Vanligtvis så gör vi Tanga/Malawi-folk något för att ha stabila vattenvärden...t ex bikarbonat...eller kalkstenar...eller som jag har...kritor. Detta buffrar och håller vattenvärden i en relativt stabil nivå. Jag har inte fått snabba sänkor som du skriver om Zaphi, och Skövde har liknande vattenvärden som Göteborg (Skövde pH 8,2-KH 3).

                    Kommentar

                    • Mr.Fish
                      Användare
                      • May 2004
                      • 1403

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

                      Rötter sänker ph det stämmer. Men om man har kalk i inredningen eller tillsätter bikarbonat så krävs det MYCKET rötter för att påverka vattnet så mycket att det stör fiskarna.
                      MVH
                      Magnus
                      Tricella menade nog ung. ,som tropfrog (nu fick jag äntligen till det!=brukar stava det tromp..=vad betyder/syftar tropfrog igentligen ?
                      Personligen tycker jag inte att en rot jävel har något att göra i ett "riftvally" akvarium ! -Menom man nu inte låter de stackars "mbuna" firrarna få det för mycket av "Rio Negro" stuket;
                      så buffrar ett hårt vatten duktigt ! Kontenta : ,som tricella och
                      tropfrog sagt ,så kan du använda några rötter för din taskiga smaks skull ! Fisken är alert !

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • July 2002
                        • 5395

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson
                        Vanligtvis så gör vi Tanga/Malawi-folk något för att ha stabila vattenvärden...t ex bikarbonat...eller kalkstenar...eller som jag har...kritor. Detta buffrar och håller vattenvärden i en relativt stabil nivå. Jag har inte fått snabba sänkor som du skriver om Zaphi, och Skövde har liknande vattenvärden som Göteborg (Skövde pH 8,2-KH 3).
                        Helt riktigt. Använder du bikarb/kalk/snäckskal/kritor det minsta lilla så drar KH snabbt iväg, och då påverkar dina rötter endast mycket marginellt. Då är det inga problem. Problemet uppstår endast om du inte på något sätt buffrar vattnet.

                        HoB: Du får mäta och testa... Du kommer max upp i PH 8,4, så det går inte att överdosera. På 100 liter BYTT vatten kör jag två kaffemått.
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        • Prayerman
                          Användare
                          • June 2004
                          • 1314

                          #13
                          Att rötter inte har något att göra i ett riftvalley akvarium kan jag inte helt hålla med om. Själv har jag inte det i för sig.

                          I stora delar av t.ex Malawisjön (väldigt stora delar) finns det garanterat inga rötter, många rev har inte växlighet av den sorten i närheten, men å andra sidan så finns det andra delar av sjön där det växer träd både i och mycket nära vattnet, så visst finns det "rötter" i Riftvalley också.

                          Man kan ha både rötter och vallisneria och känna att man har ett riktigt Malawikar hemma. Sen om man undviker rötter för ph´s skull är en annan sak.

                          Däremot blir det problem att ha rötter och växter om man vill hålla en biotop från vissa rev (kanske de flesta) och dylikt.

                          Skulle man vilja ha en bitop för Astastotilapia calliptera (Malawi) skulle man kunna nöja sig med sand och vattenväxter, ändå blir det en riktig Malawibiotop, även om det inte är så vi är vana att se den.
                          Tomas Wallengren
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

                            #14
                            Pseudotropheus sp. Acei är en art som lever i en biotop innehållande rötter.

                            Kommentar

                            • waros
                              Användare
                              • February 2004
                              • 172

                              #15
                              Jag har funderat lite på att lägga ner i en rot i mitt troffekar, mest för att jag börjat tröttna lite på min sand & småstens botten. Får dessutom fler gömställen. Sen blir det kanske inte biotop-riktigt, fast jag har ju redan en gibbiceps som förstör dom tankarna. Kanske om jag lägger i kritor bakom bakgrunden så går det bra med vattenvärden osv.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...