Project pumphuvud

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    Project pumphuvud

    God kväll!

    Jag monterade precis ett Project 3800-liters pumphuvud i ett kar och det som slog mig var att det rasslar och "brummar" ordentligt mycket mer än mina Aquaclear 802.

    Är det någon av er som har erfarenhet av Project-pumpar i denna dimension? "Skall" de bröta, eller har jag fått ett kass exemplar?

    Vore trevligt med ett par svar ikväll då butiksinnehavaren riskerar att få det i halsen under morgondagen )



    mvh

    Tony Lejvell
    Tony Englund
  • Akvarium Ronneby
    Användare
    • April 2002
    • 56

    #2
    Tjena
    Tur att man inte har sålt den pumpen...
    Jag säljer inte Project, men har haft ett par sådana privat.
    Jag tyckte också att de skramlade lite mer än normalt.
    Mvh
    Peter
    Akvarium Ronneby

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

      #3
      Tackar för svaret!

      Det får nog bli till att byta den till en Aquaclear av modell störst istället. Eller har någon dålig erfarenhet även av dem? Mina 802'or och eheim 1250 är jag ju supernöjd med..



      mvh

      Tony Lejvell
      Tony Englund

      Kommentar

      • Kenneth
        Användare
        • April 2002
        • 277

        #4
        De Projectpumphuvuden jag sett har inte låtit mycket tycker jag. Däremot har jag ingen erfarenhet av Aquaclear. Jag tycker du ska ta med den till butiken och be att få jämföra med andra projectpumpar.

        MVH
        /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
        MVH
        /Kenneth Johansson,

        ordförande
        Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
        Ansvarig för Ciklidstämman 2007

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

          #5
          Okej, jag får be att få testa en annan project och se om den väsnas lika mycket.

          Lite surt med sånt här strul då jag precis köpt ett 1000-liters kar som jag är en "aning" sugen på att starta upp :/



          mvh

          Tony Lejvell
          Tony Englund

          Kommentar

          • TIC37
            Användare
            • May 2002
            • 45

            #6
            Jag kör en Projekt 3300 l/h och den väsnas inte mycket om jag skall jämföra med andra pumpar men det finns vissa saker värda att notera.
            För det första så är det bra snurr i en pump som skall pumpa 3300 l/h så motor och allting är avsevärt större dimensionerat vilket leder till en högre ljudnivå.
            Sedan har jag märkt att det är viktigt att hela pumphuvudet är under vatten. Ljudnivån är avsevärt högre då locket ligger ovan vattenytan, det räcker med att vattnet "släpper" lite över locket för att det skall bullra rätt så rejält. Annars är jag mycket nöjd med min pump, går stabilt och den verkar ej reagera negativt på att den sätter igen lite grand, Aquaclera har tendens att reagera negativt väldig fort enligt min erfarenhet. Positivt är även att dimensionerna på utsläppet är rejäla så att vattenhastigheten blir för hög, vissa högpresterande pumpar har ofta strypta utsläpp för att klara höga tryckhöjder. Det har inte Project, de har 20 mm och ändå 2,4 meter tryckhöjd vilket är bra.

            Carpe Diem
            Carpe Diem

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • April 2002
              • 4594

              #7
              Tjo!

              Jag har nu bytt ut Project mot Aquaclear 5000 och är mycket nöjd med bytet. Det är ju klart att samtliga pumpar i denna dimension brummar en del, men project rasslar och lever. Det gör inte Aquaclear.

              Ang. dimensioner på utblås/insug så tycker jag nog aquaclear 5000 har ännu större.



              mvh

              Tony Lejvell
              Tony Englund

              Kommentar

              Arbetssätt...