Helt nytt kar!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • giggsan
    Användare
    • June 2004
    • 80

Helt nytt kar!

Köpte för en tid sedan ett begagnat kar, men pga lite olika anledningar så har jag nu beställt ett sprillans nytt! (ska bli jättekul!).

Nu tänkte jag göra allt perfekt från starten, efter att jag lärt mig en hel del nyttigt här på forumet. [8D]

Nu till min fråga: ska ha ett liggunderlag/frigolit i botten, och silicona fast det.
    Men hur mkt silicon behöver jag? Behöver väl inte smeta in hela underlaget? Tänkte en sträng på varje kant, kanske en i mitten?
    Och hur länge bör jag vänta innan jag lägger i mina fiskar efter att jag siliconat?

//Erika

• fredrikr
    Användare
    • October 2002
    • 985

Man *måste* inte silikona fast det alls. Jag har frigolit i karet och har aldrig satt fast det, bara lagt sand och sten på det. Om du nu väljer att silikona fast det så skulle jag rekommendera kanske en klick var tionde cm - det borde räcka för att hålla kvar frigoliten, men är ändå inte totalt hopplöst att få bort om du senare vill göra om karet och behöver få bort frigoliten.
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• giggsan
      Användare
      • June 2004
      • 80

Känns ändå som att det vore säkrast att silikona fast det?
      Och funderade på liggunderlag istället för frigolit, har det i nuvarande karet (dock ej fastlimmat) och det har fungerat bra. Dock har kanterna böjts upp lite, därav tankarna på att fästa det denna gång.

Hur är risken med att grus kommer innanför om jag silikonar så som du tipsade? (klickar).

Kommentar

• Fredrik H.
        Användare
        • April 2002
        • 1884

Det är inte någon fara med grus under frigoliten. Det spelar ingen roll från vilken sida av frigoliten som trycket kommer. Alla ojämna partiklar pressas in i den och orsakar således inget tryck mot glaset.
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

Kommentar

• giggsan
          Användare
          • June 2004
          • 80

Ah det har jag inte tänkt på...
          Men på ngt sätt känns det säkrare att fästa underlaget, iaf lite.

Kommentar

• ZakatH
            Användare
            • April 2004
            • 313

Jag kan inte se någon anledning att fästa figoliten jag heller.
            Varför känns det säkrare undrar jag mest? =)

Kommentar

• anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

Att ta bort silikonerad frigolit är hur enkelt som helst. Jag vet för jag gjorde det för en månad sedan. Skall jag ha frigolit i karet så vill jag att den skall sitta på plats! Jobbigt med ändar som far upp när fiskarna bökar runt. Kanske beror på vilka grävskopor man har i karet ... ännu enklare är ju å skippa stora stenar.

Silikonera en sträng runt hela kanten och några strängar diagonalt, det räcker bra.
              Anders L

Kommentar

• Karon
                Användare
                • April 2002
                • 880

Använder man frigolit är väl "risken" att kanterna skulle böja sig upp mindre än med liggunderlag, frigoliten är ju styvare än liggunderlag.
                Har man tillräckligt med sand, grus & sten så håller det ner frigoliten. Enda nackdelen jag märkt med frigolit under sanden har varit när cikliderna grävt så envist att det kommit ner till frigoliten och inte nöjt sig med det utan fortsatt med en massa frigolitsmulor på vattenytan som resultat
                Om jag skulle starta upp ett nytt kar igen som det skall vara bottenskydd i kommer jag att prova liggunderlag, och jag kommer inte att limma fast det heller.
                Fast det är klart, är man osäker känns det kanske lungnare om man fäst fast vad man nu har med silikon, och då mår man ju bättre och sinnesro är ju alltid skönt, det skadar ju inte i alla fall

Kommentar

• anli
                  Användare
                  • March 2003
                  • 3740

citat:Ursprungligen skickat av Karon

Använder man frigolit är väl "risken" att kanterna skulle böja sig upp ganska liten, frigoliten är ju lite styvare än liggunderlag.
                  Nja... ser det ut typ så här när de gräver så är risken att den glipar lite:

Anders L

Kommentar

• Karon
                    Användare
                    • April 2002
                    • 880

Visst, ytterliggheter finns ju alltid

Kommentar

• Niclas
                      Användare
                      • October 2003
                      • 37

Lägger ni frigolit i botten för att undvika att gruset trycker mot glaset? Hur stora kar gäller detta?

Kommentar

• giggsan
                        Användare
                        • June 2004
                        • 80

Jag använder det då mina fiskar gräver mkt med risk för stenras mot bottenglaset.

540liter har jag för tillfället.

citat:Ursprungligen skickat av Niclas

Lägger ni frigolit i botten för att undvika att gruset trycker mot glaset? Hur stora kar gäller detta?

Kommentar

• Karon
                          Användare
                          • April 2002
                          • 880

Det är nog inte så mycket för grusets skull, som för att inte stenarna skall trycka mot glaset med ett sandkorn emellan. Då blir det ett stort tryck mot en liten yta med risk för sprickbildning som följd.
                          Har man inga stora stenar behöver man inget skydd mot dem

Kommentar

• giggsan
                            Användare
                            • June 2004
                            • 80

citat:Ursprungligen skickat av Karon

Det är nog inte så mycket för grusets skull, som för att inte stenarna skall trycka mot glaset med ett sandkorn emellan. Då blir det ett stort tryck mot en liten yta med risk för sprickbildning som följd.
                            Har man inga stora stenar behöver man inget skydd mot dem
                            Jag har bara stora stenar [:p]

Kommentar

• giggsan
                              Användare
                              • June 2004
                              • 80

Men en fråga har jag inte fått svar på ännu ju...
                              Hur länge måste jag vänta med att hälla i vatten ochs toppa i fiskarna efter att jag silikonat fast underlaget`??

Kommentar

Arbetssätt...