Konstigt betéende hos pansarål (öronål)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • January 2003
    • 638

    Konstigt betéende hos pansarål (öronål)

    Hej

    Jag har två pansarålar, en hane och en hona. Nyss såg jag dem göra nå´t som jag aldrig sett dem göra förut. De är ju inga aggressiva fiskar, och tycks t.o.m gilla varandras sällskap. Men nu såg jag dem ligga nos mot svans, och gnida nosarna mot varandra, och då och då slingra sig om varandra, och hanen bet honan om kroppen några gånger. Nå´n som vet varför de gjorde så? Har aldrig sett det förr, och de är som sagt inte aggressiva mot varandra. Kan det ha varit ett lekbetéende, även om det verkar otroligt?

    MVH Micke
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336
  • Nyllet90
    Användare
    • October 2004
    • 1133

    #2
    Från Zoopet: Köttätare (fiskätare). Äter i akvarium småfisk (bör inte hållas med mindre fiskar), men också annat levande och fryst foder. Pansarålen ser mycket dåligt, istället använder den luktsinnet när den söker efter foder.
    Denna art har ännu inte odlats i akvarium och inget är känt om dess lekbeteende.
    Pansarålen är en skygg, relativt fredlig skymnings- och nattaktiv fisk. Ett lämpligt akvarium innehåller finkornig sand som bottenmaterial, är tättplanterat och har gömställen bland stenar och rötter.
    Djuren kan vistas ovanför vattenytan under åtskilliga timmar eftersom den då använder sin lungliknande simblåsa till att andas atmosfärisk luft med. Se till att akvariet har tättslutande täckglas eftersom den annars lämnar akvariet under natten. Den saknar bukfenor.
    Hanarna har 12-14 strålar i analfenan, medan honorna bara har 9. Hanens analfena är mörkt olivfärgad, honans ljusockra.

    Alltså så vet ingen något om lekbeteendet så jag tror inte att nån kan svara på frågan. MVH Andreas
    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

      #3
      Mina betedde sig likartat. Jag har också läst det där att "Denna art har ännu inte odlats i akvarium och inget är känt om dess lekbeteende" vilket förvånar mig, eftersom att jag på andra ställen läst att man kan få yngel av dem om man har tur, att det går se skilnad på könen, samt att ynglen har yttre gälar.

      Samtidigt visade sig ju det mesta man läst om eldstjärtens lekbeteende vara helt felaktigt när den väl odlades i Sverige.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Micke_A
        NCS Medlem
        • January 2003
        • 638

        #4
        Hej

        Det hade varit kul att få yngel av dem. Finns det några uppgifter på om de yngelvårdande, och vid vilken storlek de är könsmogna? Är dålig på ögonmått, men hanen är väl ca 20 cm, och honan är väl ca 15 cm, skulle jag tro. Mycket charmiga fiskar för övrigt, men som tyvärr har luktsinne som blodhundar när det gäller att nosa sig till andra fiskars ägg, och åtminstone verkar lekande scalarer bli förvirrade av deras kroppsform, och vet inte vilken ände de ska attackera.

        Ja, eldstjärtar leker i grupp har jag för mig att jag har läst, tror det var en svensk som hade fått lek av dem. Och en från Finland har fått lek av Black Ghost. Finns visst folk som fått lek av praktbotia också, mest av en slump verkar det som. Har 10 praktbotior nu, och de är mycket fina att se på, och stimmar rätt bra.

        MVH Micke
        MVH Micke

        "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Jag har skrivit nästan allt jag vet, men en sak är säker. Dina är på tok för små för att uppvisa något lekbeteende. Du har i princip yngel. På fishbase samt en massa andra ställen så står det att de blir 90 cm. På FishBAse står det att "minimum population doubling time 4.5 - 14 years" vilket kan bero på de är ganska gamla när de är könsmogna samt få avkommor.

          Innan de är över halvmetern så kan man nog inte hoppas på att se något som hart med fortplantning att göra.

          Hur vet du att du har två kön? Jag tyckete att det var hopplöst att räkna fenstrålar i analfenan eller vad det nu var man skulle titta efter.

          Nu när jag surfat runt lite så verkar det stå att de inte har odlats på de flesta ställen. Jag skulle kunna gissa att det krävs stora akvarier med vuxna fiskar (> 10 år)
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Micke_A
            NCS Medlem
            • January 2003
            • 638

            #6
            Hej

            Jag har läst att de blir mellan 40 och 70 cm.

            Räkna fenstrålarna behöver man inte göra, det räcker att titta på storleken på analfenan, hanens är mycket bredare, medan honans bara är en smal pinne, ungefär.

            MVH Micke
            MVH Micke

            "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              OK, då hade inte jag några honor antar jag. 40 cm är helt klart i underkant för en hane (jag hade hanar). Nästan en fånig siffra. 40 cm är en liten individ. Fast det kanske stämmer för honor.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Micke_A
                NCS Medlem
                • January 2003
                • 638

                #8
                Hej

                Vissa fiskar blir ju könsmogna tidigt, påfåglar t.ex blir ju könsmogna när de är ca 12 cm har jag för mig, och då är de ändå bara ca 1/3 av sin vuxenstorlek.

                Skulle två icke könsmogna individer visa så´nt intresse för varandra?

                MVH Micke
                MVH Micke

                "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #9
                  Jag skrev:

                  På FishBAse står det att "minimum population doubling time 4.5 - 14 years" vilket kan bero på de är ganska gamla när de är könsmogna samt få avkommor.

                  Om påfågel står det "minimum population doubling time less than 15 months" vilket tyder på att den blir könsmogen vid låg ålder.

                  Klart ickekönsmogna samt individer som inte planerar att leka just nu kan visa intresse för varandra. Sedan handlar det här om en fisk som det på flera ställen påstås att den aldrig odlats. Jag tror att det krävs fullvuxna djur för odling, men det är bara en gissning.

                  Jag skriver mer än vad jag vet nu. Läs igenom mina tidigare spekulationer
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

                    #10
                    Som jag skrev på zoopet. Jag har sett två av mina fengäddor, Polypterus ornatipinnis, bete sig på ett liknande sätt, och jag tänkte också att det var något slags lekbeteende. Men kanske är det mer nyfikenhet eller början till parbildning mellan två fiskar av olika kön som "snart" är könsmogna.
                    Fengäddorna var däremot rejält aggressiva och de bet tag i varandras analfenor då de lade sig nos mot svans, sedan låg de så i flera minuter samtidigt som de vibrerade/pulserade med kropparna och skapade ett "dunkande" ljud som hördes om man lade örat mot glaset.
                    Jag har läst lite om fengäddors lek och själva leken går tydligen ut på att hanen bildar en "skål" av analfenan (detta har jag sett även i mitt kar) som honan lägger äggen i, sedan sprider hanen ut äggen bland växterna. Hur själva uppvaktningen går till har jag inte lyckats luska ut annat än att de kan vara rätt aggressiva mot varandra.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • KeXx
                      Användare
                      • December 2004
                      • 23

                      #11
                      Har det blivit någon fortsättning på dina P-ålars beteende?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...