Teleocichla,ngn som vet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PR
    Användare
    • November 2003
    • 27

Teleocichla,ngn som vet?

Undrar om det är någon som har erfarenhet av ngn teleocichla? Är lite nyfiken på temprament,allmänna tips. Hittar väldigt lite i de böcker jag har. Tack på förhand.Peter
    pr
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

citat:Ursprungligen skickat av PR

Undrar om det är någon som har erfarenhet av ngn teleocichla? Är lite nyfiken på temprament,allmänna tips. Hittar väldigt lite i de böcker jag har. Tack på förhand.Peter
    Jag vet väl egentligen ingenting om dem, men jag är tillfälligtvis fodervärd åt fyra stycken Teleocichla gephyrogramma. Det är *extremt* små ciklider - de toppar i 4.5 cm, "mina" är runt 3 cm. Pyttesmå.
    Dessa fyra går i ett 30 liters akvarium tillsammans med halvvuxna segelfenstetror som funkar bra som aggressions-avledare. Hitintills inga problem.

Teleocichla är strömlevande ciklider som lever bland stenarna i diverse sydamerikanska forsar; just min art, samma som akvarielagrets, kommer ur Xingú, och de vill ha mjukt, pH cirka neutralt, vatten med hög syrehalt.
    Fast mina går som sagt i ett tetra-odlings-akvarium med mängder av javamossa och flytväxter och ett tjockt lager eklöv, brunvatten, pH 4.5 och nära noll i hårdhet, och verkar trivas utmärkt med det. Fast lite högre pH vore nog att föredra för dem.

Det är mycket aktiva och nyfikna fiskar, äter allt och är otroligt glupska för sin storlek, inte särdeles aggressiva (till skillnad från t.ex. små Crenicichla). Det är inte alls "hemliga" fiskar, men massor av gömställen är nog ändå ett krav eftersom de jagar varandra. De är, vilket är ovanligt för strömlevande ciklider, inte särskilt bottenbundna, utan utmärkta simmare som rör sig i hela vattenmassan.

Här är en bild på en av fiskarna jag har:

(som storleksreferens: det är alltså grenar av javamossa som syns hitom fisken. Ber också om ursäkt för kvalitén på bilden. Jag har fortfarande inte lyckats spöa min D70-kamera till underkastelse.)

Jag vet inte hur man ser skillnad på könen, eller om de blir mycket aggressivare vid lek. Fisken på bilden har jag fått för mig är en hane, eftersom han är längre och smalare (och snällare) än några av de andra. De längre och smalare fiskarna har dessutom den här spräckliga färgteckningen, medan de kortare och knubbigare är jämngråbeige (utom när de är skrämda). De är allt annat än färgglada. Min flickvän konstaterade uppgivet att jag fått hem ytterligare en Liten Grå Fisk(tm). Men de kanske färgar upp vid lek, vad vet jag.

Min åsikt så här långt är att det är riktiga charmtroll. De är oerhört pigga & nyfikna, och har massor av attityd. Skrämmer man dem så de sticker och gömmer sig tar det bara nån sekund innan man ser detta...

...och sen är det full rulle igen.

Denna art är f.ö. en av flera som riskerar utrotas av kraftverksdamms-byggen i Xingú.

Kommentar

• PR
      Användare
      • November 2003
      • 27

Tack Mike,ett informativt och bra svar.Låter som en intressant liten fisk.Tycker att du lyckades fånga nyfikenheten på bild,så spöa inte kameran för mycket nu.Får ta en tur till a-lagret och titta närmre.Tack för besväret,Peter. P.S vet inte hur frågan hamnade i Africa,men det gick ju bra ändå D.S
      pr

Kommentar

• PR
        Användare
        • November 2003
        • 27

Tack Mike,ett informativt och bra svar.Låter som en intressant liten fisk.Tycker att du lyckades fånga nyfikenheten på bild,så spöa inte kameran för mycket nu.Får ta en tur till a-lagret och titta närmre.Tack för besväret,Peter. P.S vet inte hur frågan hamnade i Afrika,men det gick ju bra ändå D.S
        pr

Kommentar

• Johan
          Användare
          • August 2002
          • 3029

har just köpt 2 st Teleocichla gephyrogramma
          men hittar inga bilder på dem på nätet, är det nytt/gammalt namn? nån som har dessa fiskar idag hemma o har nåt att dela med sig?

Kommentar

• Mike_Noren
            Användare
            • February 2003
            • 2695

Nej, fisken har inte bytt namn, men det är en extremt sällsynt fisk. Innan den nuvarande bibban fiskar dök upp hade den troligen aldrig importerats till sverige, och inte i nåt större antal till resten av världen heller.
            Vart hittade du dina?

Kommentar

• Johan
              Användare
              • August 2002
              • 3029

jag har köpt VF på guldfisken i kalmar

Kommentar

• Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

Det finns bara VF. Känner inte till att den nånsin odlats i fångenskap.

Kommentar

• Johan
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3029

ok, allt om denna fisk är ny för mig. men att det inte finns en enda bild på nätet då? hade inte du nån bild innan?

Kommentar

• Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

Jo, jag har bilder, fast inga bra. De tycker kameran är läskig och gömmer sig när jag kommer med den. Jag får iofs bra bilder på mina segelfenstetror, men dvärggäddorna är puts väck.

Kommentar

• Johan
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3029

hehe oki nä nåra tetror vill jag inte se. tittade i en av bokerna i butiken, där var dem men, men verkar inte vara så färggrann. hur är dina?

Kommentar

• Johan
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3029

Kommentar

• Janne E
                          Användare
                          • April 2002
                          • 382

Jag har några stycken men har inte kollat upp vilken art de är ännu...kanske det är Teleocichla gephyrogramma.
                          Här är en bild på en hona...http://www.corydorasworld.com/galler...a_sp.sized.jpg Mina är lite större från 4-9 cm, den största är en hanne och honan på bilden runt 6 cm och de blir nog inte så mycket större än så.
                          Honan på bilden lekte igår och har bildat par med den största hannen och jag hoppas de får ha sina yngel ifred för de andra, jag köpte 9 st och utav dessa är det 1 hona...snacka om sned könsfördelning.
                          De är inte de vackraste cikliderna men de är en av de roligare arter jag haft och passar utmärkt i mina mal akvarier.

Mvh Janne

Kollade på länken i inlägget innan och mina ser ut att vara Teleocichla gephyrogramma, de flesta ser ut som den utom honan och den dominanta hannen som är enfärgat beige (såg tidigare ut som övriga).

Kommentar

• Mike_Noren
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2695

Janne: svårt att säga. Kan vara gephyrogramma, en hona här ser ut ungefär som på bilden, men det finns ett gäng liknande småttar, och 9cm låter väldigt stort för att vara gephyrogramma.

Kommentar

• Johan
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3029

tror att det inte är en gep...kanske en sån cinderalla, gep..verkar ha mer fläckar.

Kommentar

Arbetssätt...