Nya superfiltret Eheim 2080 Pro III

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Jo då, de går utmärkt!

    Jag har som sagt 2 st 2080 till mitt 900-literskar.
    Detta för att slippa komplettera med en cirkulationspump samt att jag får en optimal filttrering,cirkultion och kan intervallrengöra filtermedian så jag alltid har gått om nitrifikationsbakterier. Filtret blir tystare efter några veckors inkörning. Det jag har problem med har dock inget med filtret att göra men när jag ska göra rent förfiltret, vilket är väldigt enkelt, så när jag sätter ingång det igen och trycker på sughjälpen far det ut en massa smuts som jag har konstaterat kommer från slangarna. Jag kan inte göra rent mina slangar på ett enkelt sätt, har dolt insugen/utblåsen i varsin BTN-hörnmodul vilket gör att det blir svårt att komma åt (akvariet står mot en vägg). Jag skulle kunna komma åt och göra rent om jag monterade loss slangarna från pumphuvudet men det är inte så lätt att få bort dessa från de koniska slanganslutningarna. De sluter ju väldigt tätt enklast är ju att kapa av dessa en bit men då blir de ju lite kortare. Gör jag detta kan jag ju iaf komma åt huvudelen av slangarna med en slangbortste. Annars är filtret väldigt enkelt att sköta, precis som prof II filtrern (har haft dessa innan).

    Kommentar

    • Redbullen
      Användare
      • February 2005
      • 734

      citat:Ursprungligen skickat av sikkan

      Jo då, de går utmärkt!

      Jag har som sagt 2 st 2080 till mitt 900-literskar.
      Detta för att slippa komplettera med en cirkulationspump samt att jag får en optimal filttrering,cirkultion och kan intervallrengöra filtermedian så jag alltid har gått om nitrifikationsbakterier. Filtret blir tystare efter några veckors inkörning. Det jag har problem med har dock inget med filtret att göra men när jag ska göra rent förfiltret, vilket är väldigt enkelt, så när jag sätter ingång det igen och trycker på sughjälpen far det ut en massa smuts som jag har konstaterat kommer från slangarna. Jag kan inte göra rent mina slangar på ett enkelt sätt, har dolt insugen/utblåsen i varsin BTN-hörnmodul vilket gör att det blir svårt att komma åt (akvariet står mot en vägg). Jag skulle kunna komma åt och göra rent om jag monterade loss slangarna från pumphuvudet men det är inte så lätt att få bort dessa från de koniska slanganslutningarna. De sluter ju väldigt tätt enklast är ju att kapa av dessa en bit men då blir de ju lite kortare. Gör jag detta kan jag ju iaf komma åt huvudelen av slangarna med en slangbortste. Annars är filtret väldigt enkelt att sköta, precis som prof II filtrern (har haft dessa innan).
      Okey det låter bra.
      Jag satt och läste om det igår och det känns som det skulle vara en kanonfilter
      Jag kommer troligen själv köpa ett nästa månad till mitt 540liters CA kar.
      Mejlade ciklidcenter och frågade pris på att få det till Växjö
      2700:- skulle dom ha utan filtermaterial, och 3400:- med filtermaterial
      Eftersom jag kommer köra med en egen materialsetup så tycker jag 2700:- blir ett bra pris

      //Peter
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

      Kommentar

      • Gäst

        En sak ska dock tilläggas. Eheim verkar ha problem med att få ut reservdelar/tillbehör till filtret!

        Har försökt få tag på För/finfilteruddar utan att lyckas. Fick köpa mediasetet, som innehåller dessa samt Substrat Pro och Ehfimech som jag redan har, blir dyrt. Hörde bl a att en kille hade lyckats skada sin impeller som behövde bytas ut, fanns inte att få tag på just då iaf (var ett tag sedan).

        Kommentar

        • Redbullen
          Användare
          • February 2005
          • 734

          citat:Ursprungligen skickat av sikkan

          En sak ska dock tilläggas. Eheim verkar ha problem med att få ut reservdelar/tillbehör till filtret!

          Har försökt få tag på För/finfilteruddar utan att lyckas. Fick köpa mediasetet, som innehåller dessa samt Substrat Pro och Ehfimech som jag redan har, blir dyrt. Hörde bl a att en kille hade lyckats skada sin impeller som behövde bytas ut, fanns inte att få tag på just då iaf (var ett tag sedan).
          Okey, det handlar ju om rätt så mkt pengar.
          Både inköpt och filtermaterial.

          Hua jag vet inte hur man ska göra, aningen förvirrad nu mellan olika pumpar och setups hehe

          //Peter
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

          Kommentar

          • Christer T

            citat:Ursprungligen skickat av sikkan

            Jag kan inte göra rent mina slangar på ett enkelt sätt, har dolt insugen/utblåsen i varsin BTN-hörnmodul vilket gör att det blir svårt att komma åt (akvariet står mot en vägg). Jag skulle kunna komma åt och göra rent om jag monterade loss slangarna från pumphuvudet men det är inte så lätt att få bort dessa från de koniska slanganslutningarna.
            Går det inte som på ett prof II öppna snabbkopplingen när slangarna är borttagna från behållaren? Då skulle du ju komma åt den vägen. Se bara i så fall till att hålla kopplingen ovan vattenytan när du öppnar den.

            Kommentar

            • Berra

              Angående reservdelar till 2080:an kan jag nämna att impelleraxeln
              till Pro II 2026/2028 passar. Detta vet jag av erfarenhet då jag
              kvaddade impelleraxel vid min första rengöring av filtret.

              Kommentar

              • Gäst

                Christer T; Kan inte hålla snabbkopplingen ovanför vattenytan, karet står mot en vägg! Skulle jag öppna kopplingen så strömmar ju vattnet ut. Enda chansen för mig att göra rent slangarna har jag vid närmare eftertanke kommit på att jag måste tömma karet helt för att kunna dra ut bänk/kar. Skulle möjligtvis kunna ta bort armaturen och försöka ta loss insugen som sitter bakom BTN-hörnmodulerna, inte helt lätt att komma åt.

                Kommentar

                • mightyice

                  vet ej om man får prata affärer och sådant här om det kallas reklam eller något men isåfall får admin ta bort detta. Inte helt omöjligt att folk som vill ha denna pumpen läser denna tråden och jag har precis beställt från tyskland till ett suveränt pris som dom sa bara skulle vara i en månad.
                  1 x Eheim 2080 PROFESSIONEL III Aussenfilter 219.10EUR
                  1 x 2080 Eheim Mediaset Prof. III 69.01EUR

                  totalt med frakt blev det 318.11EUR för både pump och mediaset.ca 2960kr
                  bara pumpen går ju på tex 3150 på pwss.se och guldfisken.se verkar ha sänkte den pra från 3900 till 3200. sedan har ingen utav dom mediasetet vad jag hittar.
                  Skaffa er en egen uppfattning om detta men jag tyckte jag gjorde ett bra kap :-)http://www.aquarien-discount.de/shop...?keywords=2080

                  Kommentar

                  • Ricard
                    Användare
                    • August 2003
                    • 476

                    Eheim 2080 v/s Fluval fx5

                    Eheim 2080 v/s Fluval fx5

                    Det vore superintressant att höra om ngn av er har egna erfarenheter av dessa båda flaggskepp? Har precis beställt ett fx5 trots att jag bland vänner gjort mig känd som eheimo-man...

                    Mvh.
                    Ricard
                    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                    Kommentar

                    • deathdealer
                      Användare
                      • August 2004
                      • 1639

                      Ursprungligen postat av mightyice
                      vet ej om man får prata affärer och sådant här om det kallas reklam eller något men isåfall får admin ta bort detta. Inte helt omöjligt att folk som vill ha denna pumpen läser denna tråden och jag har precis beställt från tyskland till ett suveränt pris som dom sa bara skulle vara i en månad.
                      1 x Eheim 2080 PROFESSIONEL III Aussenfilter 219.10EUR
                      1 x 2080 Eheim Mediaset Prof. III 69.01EUR

                      totalt med frakt blev det 318.11EUR för både pump och mediaset.ca 2960kr
                      bara pumpen går ju på tex 3150 på pwss.se och guldfisken.se verkar ha sänkte den pra från 3900 till 3200. sedan har ingen utav dom mediasetet vad jag hittar.
                      Skaffa er en egen uppfattning om detta men jag tyckte jag gjorde ett bra kap :-)http://www.aquarien-discount.de/shop...?keywords=2080
                      Är bara lite nyfiken på en grej!
                      Vad händer om något är trasigt? dvs hur går det med garantier osv, får man skicka tillbaka grejerna till Tyskland då, och vad blev frakten?

                      DD
                      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                      Kommentar

                      • Gäst

                        Har kommit på en eventuell lösning på mitt problem med rengöring av slangarna.
                        När jag gör ett delvattenbyte ser jag till att göra ett ca 70% vattenbyte. Då får jag möjlighet att höja insugsslangarna (2 st) ovanför vattenytan, sen kan jag ta bort slangarna för insugen samt utblåset.

                        Kommentar

                        • Ricard
                          Användare
                          • August 2003
                          • 476

                          long time ...

                          Hej på er!

                          Jag försöker inte slå rekord i att få liv i gammal tråd men är, efter några års använding, lite nyfiken på hur det har gått med era stora filter? Har ngn gått över till de nya elaktroniska historierna och/eller hur går det!?
                          Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                          Kommentar

                          • discusred
                            Användare
                            • June 2004
                            • 851

                            Ursprungligen postat av Ricard
                            Hej på er!

                            Jag försöker inte slå rekord i att få liv i gammal tråd men är, efter några års använding, lite nyfiken på hur det har gått med era stora filter? Har ngn gått över till de nya elaktroniska historierna och/eller hur går det!?
                            Jag skaffade ett Fluval FX5, då när det kom.
                            Har nu tagit bort den och stoppat den i förrådet.
                            Problem jag hade. Förde ett himla ljud en gång varje dag. lösningen blev att jag fick dra ut kontakten och starta om den igen= ljudet försvann, men återkom efter ett dygn.
                            Fick rengöra den ofta, fast jag inte tyckte att det var så skitigt.
                            kör nu istället med två JBL i mitt 1200L kar. Dom går och går, precis som min erfarenhet med Eheim.
                            Senast redigerad av discusred; 25 October 2007, 20:16.

                            Kommentar

                            • Ricard
                              Användare
                              • August 2003
                              • 476

                              Roligt att höra dr! Roligt. Finns ditt 1200-kar här i ngn tråd?

                              Ni andra då? Ngn erfarenhet av de hi-tech-iga Eheimfiltrena?

                              //R
                              Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                              Kommentar

                              • Ricard
                                Användare
                                • August 2003
                                • 476

                                Ursprungligen postat av Ricard
                                Roligt att höra dr! Roligt. Finns ditt 1200-kar här i ngn tråd?

                                Ni andra då? Ngn erfarenhet av de hi-tech-iga Eheimfiltrena?

                                //R
                                sorry ,... Såg länken i din signatur. Vilket kar, vilken tomt, vilka malar ... Im a catfish-o-holic-kind'a-guy ...
                                Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...