Nya superfiltret Eheim 2080 Pro III

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ricard
    Användare
    • August 2003
    • 476

Rolig läsning. De senare inläggen är riktigt intressanta. De tar upp en fråga som jag formulerade i det inledande inlägget i denna rätt långa tråd - låter de mycket... TACK för bidragen. DEt vore interessant att se bilder på 2x2080 - finns det möjlighet att se detta på "Sikkan"?

Mvh.
    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

Kommentar

• Gäst

Har ingen digitalkamera men när allt är igång ska jag försöka ta några bilder och lägga ut. Har några grejor kvar att fixa innan allt är igång. Kommer också att låta allt vara igång några veckor så jag får stabila vattenvärden, innan jag introducerar fisken. På sid 5 i denna tråd har Carl två länkar med bilder på filtret.

Kommentar

• Nilssonnet
        Användare
        • March 2005
        • 102

Nu när det har gått nån vecka, tänkte jag höra om det är någon som har fler åsikter (framförallt om ljudnivån). Hur mycket låter pumpen, och om den låter mycket, sjunker ljudnivån om man minskar flödet?

Kommentar

• Gäst

Startade upp mitt kar i lördags men fick tömma det när det visade sig att en rörgenomföring smygläckte. Har endast haft igång mina 2 2080r i några timmar och jag tycker inte att de väsnas så mycket, iaf inte mer än 2028. Under den tid de var igång så var det iaf väldigt mycket luft i filterna, stänge av filtren upprepade gånger för att trycka på "sughjälpen" och på så vis försöka trycka ur all luft, men efter ca. 3 timmar var det fortfarande luft kvar i dom. De är ju väldigt stora så det bildas nog en hel del luftfickor när man fyller filtren. Får se i helgen när jag testar igen, väntar just nu på lite tillbehör för att fixa överföringarna med. Hörde att man kan testa att trycka på "sughjälpen" försiktigt medans filtren är igång, då ska det tydligen vara lättare att avlufta filtret. Någon som testat detta, kan något inträffa ifall man trycker för hårt etc?

Kommentar

• Nilssonnet
            Användare
            • March 2005
            • 102

På fluvalpumpar fungerar det iaf att använda starthjälpen under gång.

Kommentar

• dick
              Användare
              • January 2005
              • 43

Varför inte köra en sump i stället?
              Större volym
              Tystare pump
              Lättare att rengöra

Vänligen / Dick

Kommentar

• Cutekid
                Användare
                • January 2003
                • 3368

Ett ytterfilter måste väl ändå vara lättare att göra rent än en sump? Bara att ta upp korgarna och spola rent dem och i med dem igen.
                Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Gäst

Håller med Calle där, en sump blir jobbig att göra rent!

Kommentar

• Gäst

Har haft igång mina 2 Eheim 2080 sen 2 veckor tillbaka. Och de har väsentligt tystnat sen jag startade upp dem. De är oftast så att de flesta pumpar behöver några veckors inkörningsperiod innan de blir tystare. Så var fallet med mina 2028r som jag hade tidigare samt att jag upplevt samma sak med Tunzes cirkulationspumpar.

Kommentar

• WhiZpEr
                      Användare
                      • July 2004
                      • 103

Jag har köpt ett 2080 för ett tag sen och ska snart köra igång det.
                      I instruktionsboken står följande:

Märk: Uppsugningen fungerar endast när förfiltret är tomt!

Detta gör mig förbryllad och jag fattar inte vad dom menar. några tips ?

Tack på förhand. /Daniel.

Kommentar

• Gäst

Hur stor bänk behövs för denna? Min bänk är 70 cm hög. Räcker det?

Kommentar

• Ricard
                          Användare
                          • August 2003
                          • 476

citat:Ursprungligen skickat av cougar

Hur stor bänk behövs för denna? Min bänk är 70 cm hög. Räcker det?
                          Ja, det var en intressant fråga... Väntar med spänning på svaret då jag som forumsförfattare fortfarande inte har kommit igång än. Bor för trångt nu men planerar ett 1500liters (250x100x60) så småningom...

Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

Kommentar

• Stelin
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1339

Den verkar gå in i bänken den här bänken som är 70-71cm hög om jag förstår det hela rätt: http://www.cichlids.dk/debat/vis/47719/#52349

Jag förstår inte fullt ut allt som dom skriver men visst verkar det som att dom också tycker filtret är rätt tyst. (elller?)
                            //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Nilssonnet
                              Användare
                              • March 2005
                              • 102

Hur är det med insugsslangarna, måste de vara lika långa, eller det går bra att sätta filtret vid ena kortändan och ha en kort slang till det närmsta hörnet och en lång slang till hörnet på andra kortändan?

Kommentar

• Redbullen
                                Användare
                                • February 2005
                                • 734

Hur går det med filterna ni som köpt 2080..
                                Jag är inne i dom banorna att köpa en själv

Kan ni inte skriva lite om hur ni tycker dom funkar..

//Peter
                                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

Kommentar

Arbetssätt...