Nya superfiltret Eheim 2080 Pro III

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

    #61
    hmmmmmm....jag tror INTE att det är klart än?!?!?
    Har varit inne och försökt fått kontakt med Eheim ang. detta, flera ÅF samt grossiter...och icke!

    Har nån sett ett foto av filtret ännu??? (har inte kollat länkarna på sidan) men alla bilder jag sett har varit ritade bilder...

    skulle oxå passa mig VÄLDIGT mycket för första generationen filter i den kalibern....det har nästan alltid varit barnsjukdomar på nya feta produkter från Eheim enligt källa...sååå

    Vänligen Deathdealer

    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • Challe
      Användare
      • December 2003
      • 111

      #62
      Nu har jag hittat ett inlägg i ett tyskt forum där någon verkligen har fått hem filtret. Det enda han skriver om är att hans kran läcker och han spekulerar lite i om det inte var just anslutningskranen som var orsaken till att Eheim sköt upp lanseringen 2 månader.

      Hallo Leute, habe gestern meinen EHEIM Prof. 3 angeschlossen und heute hatte ich das böse erwachen. Der Filter ist undicht. Und zwar oben beim...

      Kommentar

      • Ricard
        Användare
        • August 2003
        • 476

        #63
        citat:Ursprungligen skickat av Challe

        Nu har jag hittat ett inlägg... http://www.zierfischforum.at/viewtop...highlight=2080
        Tjenare Challe! (& tack för visat tålamod med mötet igår... [])

        Läste länken och förstod i enighet med mina tyskkunskaper nada. Skickade in länken i Babel Fish men icke sa den bermömda Nicke. Det funkade inte. Undrar vad Christer på AL säger, om det är på g, eller om han har hört annat... [:0]

        Ha det!
        Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • August 2002
          • 3029

          #64
          såg det idag på affären 3900 skulle det kosta, jävlar vilken kartong den kom i,,blev lite sugen. det är ju rätt upphajpat nu.

          Kommentar

          • Jeza

            #65




            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • August 2002
              • 3029

              #66
              japp det var där och det exemplaret

              Kommentar

              • Jeza

                #67
                Johan> misstänkte det

                Kommentar

                • jannemannen
                  Användare
                  • July 2004
                  • 306

                  #68
                  Inte för att jag vill verka grinig. Men jag förstår ärligt talat inte vad som är så märkvärdigt med detta filter ? Dubbla insug ? det går ju att ordna med en Y eller T förgrening ! Reglerbart flöde ? Det går att ordna med en enkel kran för 150 spänn ! Förfilter på 1,5 Liter ? Det fixar man med en klump filtermatta på insugningröret ! Alternativt en väldigt liten filterkammare som förfilter... 1700 Liter/timme ? Då behöver man ju ändå extra Cirkulationspumpar i ett större akvarium !

                  Fördelarna är väl snarare att man kan "labba lite" med olika filtermaterial i dom olika kamrarna inne i filtret... Annars ser jag inga direkta innovationer jämfört med tidigare ytterfilter från Eheim. Det skulle vara storleken då....

                  Men OK ! Skall man ändå köpa ett nytt ytterfilter. Då är det ju vara kul att ha det "senaste" sas...

                  Mvh/Janne
                  Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #69
                    citat:såg det idag på affären 3900 skulle det kosta, jävlar vilken kartong den kom i,,blev lite sugen.
                    Den har ju en filtervolym på 25L så det är klart att det är storlek på pumpen då...

                    Kommentar

                    • Ricard
                      Användare
                      • August 2003
                      • 476

                      #70
                      [u]Jannemannen!

                      Med risk för att bli lite nördig så delar jag inte din uppfattning helt exv. gällande två insug. För oss med burkar på +2m så är det inte dumt. Visst, en t-koppling löser det, men min erfarenhet är, precis som med luftslangar, att det inte är så lätt (omöjligt?) att få ett jämt flöde i båda slangarna. Att ha kran som styr flödet - visst, men jag har sett flera trådar där man varnar för att låta motorerna stå och trycka på ett sådant motstånd. Kanske borde låtit just den saken vara osagd för jag är själv dåligt insatt i huruvida impelrar på elmotor tar skada av sådan belastning...

                      Jag gillar att Eheim försöker göra ngt nytt. Jag menar, det kommer hela tiden nya tillverkare (exv. "JBL crystal 500" som bla. Discusred har testat med goda erfarenheter)med lya lösningar och det har väl inte hänt ngt särskilt med Eheim sedan introduktionen av Pro II serien... Detta är väl runt 10 år sen om jag minns rätt.

                      Jag ser iaf fram emot de första rappoterna om ljudnivåer, kvalitetskänsla, vad som ingår (slang, ngt filtermedia mm. mm.)...

                      En annan sak som jag tycker är VÄLDIGT bra är att man nu slipper köpa dubbelkranar för runt 1000-lappen - gött![/blue]
                      Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                      Kommentar

                      • Karon
                        Användare
                        • April 2002
                        • 880

                        #71
                        "Den har ju en filtervolym på 25L så det är klart att det är storlek på pumpen då..."
                        Nja, burken har kanske en total volym på 25 liter, men filtervolymen anges till 12 + 1 liter http://www.aquaristic.net/AQf9a976b2...,0,0,061230,,0,

                        Kommentar

                        • Ricard
                          Användare
                          • August 2003
                          • 476

                          #72
                          citat:Ursprungligen skickat av anli

                          Eheim platsar nog bland världens sämsta hemsidor i alla fall...
                          AMEN!
                          Allså, verkligen Anli. Eheims hemsida suger mer än en flygplanstoalett - lätt!
                          Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                          Kommentar

                          • jannemannen
                            Användare
                            • July 2004
                            • 306

                            #73
                            Ricard ! Nej, du är inte ett dugg nördig för att du vill ha ett modernt filter ! Jag menade inte att klanka ner på varken filtret eller ngn som vill köpa ett sådant ! Jag tyckte bara att uttrycket "superfilter" är lite väl optimistiskt !

                            Det är säkert ett av de bästa ytterfiltrerna på marknaden just nu. Men för mig beror det mera på att det har 25 Liters filtervolym !

                            För mig är ett "superfilter" ett filter som har stor filtervolym, stark pump, hög kvalitet, hyfsat pris, och sedan även är lätt att rengöra,fixa och trixa med... Alla dessa "småfinesser" bryr jag mig inte så mycket om dock...

                            Mvh/Janne
                            Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                            Kommentar

                            • daniel_i_malmö
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1338

                              #74
                              När Malmö Akvarieförening var på köpenhamnstur i lördags fick vi chansen att ta på underverket till filter. Ni som varit Flyvefiskens lilla affär kan tänka er hur trångt det blev när 19 st klåfingriga akvarister samtidigt ville se hur det såg ut in i minsta detalj...

                              Tyvärr hade ingen av affärerna något filter igång så jag kan inte rapportera något om ljudnivån som det efterfrågades tidigare i tråden. Filtret såg i alla fall modernt ut. Som vanligt när det gäller Eheim så var finish, passform och sånt helt enastånde. En detalj många blev imponerade av var tryckmätaren vid filterbehållarens utblås - den mäter kraften på utblåset och visar rött det är dags att rengöra filtermaterialet... man klarar sig utan tvekan utan en sådan funktion, men är man prylgalning eller helt vill man ha den bästa och senaste tekniken tror jag Eheim har satt en ny standard med det här filtret. Själv nöjde jag mig med att köpa den största modellen av Eheim Aquaball (2212) för pangpriset 225 dkk!

                              För övrigt kan jag rapportera att köpenhamnsturen blev mycket lyckad, vi var 19 akvarister i 5 bilar som besökte 6 affärer. Utbudet av akvariefisk var i några av affärerna mycket bra, och särskilt Zoo-Zity överraskade positivt den här gången med enormt många sorters vildfångade L-malar och apistogrammor. Cichlide-centret hade som vanligt mycket vildfångat från Malawi- och Tanganyikasjöarna, samt en del fina diskus.

                              De allra flesta av oss var med på turen, inklusive mig själv, köpte betydligt mer fisk än vi hade planerat - precis som vanligt alltså...

                              EDIT: Glömde nämna att flera affärer i Köpenhamn hade ett introduktionserbjudande på superfiltret. Det kostade då 1999 dkk.
                              Tjugofem år med ciklider.
                              http://www.malmoakvarieforening.se
                              Centralamerika 2006
                              Svart kaffe och drömmeri...

                              Kommentar

                              • Karon
                                Användare
                                • April 2002
                                • 880

                                #75
                                jannemannen och Stefan Larsson, hur beräknar ni filtervolymen ?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...