Nya superfiltret Eheim 2080 Pro III

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ricard
    Användare
    • August 2003
    • 476

citat:Ursprungligen skickat av bs

citat:Ursprungligen skickat av Ricard

Hej igen! Någon som har börjat få egna erfarenheter av 2080?
    Trodde att Du var "retro" och körde Åleds 50tals modell

[u]Kul kille!
    Vill då hänvisa dig till de sista inläggen (och andra) som vittnar om hårt belastade burkar som pallar trycket! Tänk dig blå filtermatta efter TIO ÅR...
    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

Kommentar

• Belgarath
      Användare
      • February 2005
      • 584

citat:Ursprungligen skickat av Alexander Ylipää

citat:Ursprungligen skickat av Belgarath

Burken är ju så stor att om det kniper går den ju att använda som spottkar haha.
      Ja, malawi hör ju hemma i filter []
      Hahaha...akta dig Alexander

Kommentar

• imported_n/a
        Användare
        • October 2002
        • 405

citat:Ursprungligen skickat av bs

Hej igen! Någon som har börjat få egna erfarenheter av 2080?
        Trodde att Du var "retro" och körde Åleds 50tals modell

[u]Kul kille!
        Vill då hänvisa dig till de sista inläggen (och andra) som vittnar om hårt belastade burkar som pallar trycket! Tänk dig blå filtermatta efter TIO ÅR...
        Skulle aldrig använda "blå filtermatta" skiten skall ur akvariet, m.a.o.
        byt mekaniska filterpatroner varje dag,endast mekaniskt rent vatten till "droppfilterna" (eller som Tunze kallar dom "bioreaktorer").

Kommentar

• Gäst

Hade tänkt byta ut mina 2 2028r prof II filter mot 2 2080 prof III filter men möbeln jag beställt genom en möbelsnickare, har två skåp i vardera änden där jag har mina ytterfilter idag och de har innermåttet 60 cm höjd. Vad jag ser så är detta filter väldigt högt ca. 57 cm, borde bli problem för mig att få plats med detta filter. Lite mån måste det ju finnas när man t. ex ska ta bort pumphuvudet. Jag håller precis på och fixar med det tekniska varför jag behöver/måste bestämma mig innan jag fixar installationerna. Har köpt en Tunze Turbelle Stream 6000 som komplement till "2028rna så jag får bättre cirkulation, skulle jag skaffa 2 2080 skulle jag inte behöva installera en Tunze pump. Den hade jag tänkt dölja bakom en BTN-modul C, på ena kortsidan. Jag tänker såga upp modulens ena sida som vätter mot baksidan (så det blir som en kuliss) detta för att elminera att pumpen, pumpar torrt i modulen. Är det någon som vet hur hög 2080 är när man fäller upp byglar etc. för att ta den pumphuvudet?
          Någon som vet var filtret finns till beskådan i STLM:s området?

Kommentar

• Johan
            Användare
            • August 2002
            • 3029

2028 lossar du bara vid slangarnas fäst i själva lådan. sen lyfter du bara ur slangarna . det behövs inte mycket extra utrymme för det.

Kommentar

• Gäst

Ok; någon som vet om filtret finns för beskådan någonstans i STHLM:s området?

Kommentar

• Karon
                Användare
                • April 2002
                • 880

"2028 lossar du bara vid slangarnas fäst i själva lådan. sen lyfter du bara ur slangarna . det behövs inte mycket extra utrymme för det.", prexis!
                Slangarna med anslutning hänger kvar och filter med lock bärs bort, men visst är det en klar fördel om man kan lyfta ut burken från skåpet det står i
                Tycker det verkar lite hypat detta filter, men Eheim är ju bra på filter så jag ser fram mot att höra vad folk tycker om det.
                Vad har folk för bedömningsgrunder när man skall avgöra om ett filter är bättre eller inte jämfört med andra filter, skulle ju vara bra att veta?

Kommentar

• Johan
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3029

jag lyfte mitt kanske 1cm o sen bara rakt ut emot mig. men vi kanske gör olika.

Kommentar

• Mathias-D
                    Styrelsemedlem
                    • January 2003
                    • 513

här har ni ett erbjudande på 2080:an:

Kommentar

• Christer T

citat:Ursprungligen skickat av sikkan

Ok; någon som vet om filtret finns för beskådan någonstans i STHLM:s området?
                      Jag har sett det på Akvarielagret. Passa på idag, lördag 12/3 vet jaa! Det finns en anledning......

Kommentar

• Gäst

Ok; Köpte 2 st 2080 i helgen på Akvarielagret till ett otroligt bra pris. får in filtren i skåpen men det blir lite tajt, har ca 3 cm tillgodo. Tänkte kapa slangen där den går in i skåpet på baksidan och sätta rörvinklar så inte slangarna får veck på sig. Borde räcka med ett litet fall ner till pumphuvudet. Så nu har jag 2 st 2028 prof II filter som jag ska göra mig av med samt en Tunze Turbelle Stream 6000.

Kommentar

• johanssonsan
                          Användare
                          • October 2004
                          • 160

OK pris?

Kommentar

• Gäst

Ja Christer på Akvarielagret körde en "drive" i lördags och lämnade en väldigt bra rabatt på allt i butiken just den dagen så jag kunde inte låta bli helt enkelt.

Kommentar

• Tin-Tin

Angående ljudnivån på Eheim 2080 så har vi precis införskaffat ett sådant monster... Min sambo tycker att den låter högt och kraftigt, med ett konstant summande... han han har redan tre Eheim pumpar, en JBL och en Fluval 404 som vart kasserat eftersom det konstant läckte och ingen av dessa pumpar låter så mycket som 2080.

jag kan för min egen del tycka att han är för känslig, naturligtvis så låter ett STÖRRE filter mer, och det låter, det kan jag inte förneka, men detta filtret är INTE litet.. Det är ju för sjutton som ett mindre akvarium i sig själv!
                              Hur mycket är att låta högt? tja, jag störs inte av det på dagen, kan tycka att det låter högre på kvällen när inte tv:n är på, eller är lågt på. Dock skulle jag nog inte kunna sova i samma rum som den... Annars är vi mycket nöjda med den till vår 540 burk. Där e ju lite flöde nu om man säger så... Skulle gärna vilja höra från andra som har ett 2080, om de också tycker att det låter??

Kommentar

• Gäst

Har precis införskaffat 2 st Eheim 2080 till mitt nya 900-literskar.
                                Har provfyllt karet och testkört filtren, visst låter de men så farligt tycker inte jag att det är. Jag menar mina gamla 2028r lätt också lite grann. Blir säkert lite tystare med tiden, vissa filter/cirkulationspumpar har en inkörningsperiod på några veckor innan de blir tystare (så är fallet med bl a Tunze).

Kommentar

Arbetssätt...