Hjälp (fort!) med 576liters AkwaLux Möbelakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

    #16
    Medgix; jag har bestämt mig: det är lugnt! Kör mitt 540 uppallat och litar på naturkrafterna. Anledningen att vi ändå känner till så många olyckor (anli,...) som vi gör beror på statistik och den skevhet i information så´na här forum gör. Alla standardupplägg funkar, men större akvarium som gått sönder borde mätas och utvärderas. Då skulle den här punkten utveckalas på samma sätt som många andra mer erfarenhetslättaattdraslutsatsiga frågor komma närmare sitt slut.
    /Claes

    Kommentar

    • MickeW
      Användare
      • December 2004
      • 113

      #17
      TroffeMicke: Behöver jag silikona fast frigoliten? Eller räcker tyngden av sanden?

      Tack.
      Då var man medlem....!

      "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

      Kommentar

      • TroffeMicke
        Användare
        • February 2004
        • 412

        #18
        Hej.

        Nej då,du behöver inte silikona fast frigoliten.
        Stenar och sand håller den på plats.

        Förvisso är flytkraften ganska stor på frigoliten, men som sagt sand och sten håller den på plats.

        Jag gjorde misstaget i min akvaristiska begynnelse och "bara" placerade frigolit under stenarna,men upptäckte snart att jag ville placera om dessa och då blev det med en gång bökigt att flytta frigoliten.
        Så nu blir det heltäckande frigolit på botten.
        Mvh.Micke

        http://www.troffemicke.com/

        Kommentar

        • medgix
          Användare
          • September 2004
          • 242

          #19
          mickew ->> du ska inte sílikona fast frigoliten ... tyngden av sanden håller skivan på plats... oroa dig inte...

          Kommentar

          • medgix
            Användare
            • September 2004
            • 242

            #20
            <erfarenhetslättaattdraslutsatsiga> det var lite kewl i alla fall! hehe... kalle-maja -> du är fortfarande på fel forum

            Kommentar

            • roccster
              Användare
              • August 2004
              • 583

              #21
              medgix: ska o ska... Det finns faktiskt skräckhistorier om hur grävande ciklider lyckats få bort så mycket grus att flytkraften i frigoliten resulterat i att den flutit upp och dragit med sig sten mm. Har man riktigt otur i ett sådant läge så faller den stenen ner och vips så är läckan ett faktum. Detta beror givetvis på hur mycket sten man har etc. Men jag skulle silikona fast min frigolitskiva i botten (vilket jag gjort idag) om/när jag skaffar mitt nästa kar.
              MVH

              / Richard
              http://www.ornemark.com

              Kommentar

              • medgix
                Användare
                • September 2004
                • 242

                #22
                bra roccster! Då har jag lärt mig något nytt! vart var du igår när han behövde hjälp ... men vilket "skitgöra" det blir när/om man måste byta ut skivan. Kanske är att föredra när man har större ciklider?

                Kommentar

                • Uffeman
                  Användare
                  • February 2004
                  • 234

                  #23
                  Jag har hört en del folk som har hockey-puckar under tassarna för att gämna ut trycket mot golvet, kan kanske vara något att prova ?


                  Kommentar

                  • MickeW
                    Användare
                    • December 2004
                    • 113

                    #24
                    Har lagt frigoliten nu....untan silikon..har inga stora cilkider, så det går förhoppningsvis bra...tack för all hjälp....ska fylla karet på måndag. Alltid pirrigt första gången.....

                    MickeW
                    Då var man medlem....!

                    "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • December 2004
                      • 3060

                      #25
                      -Lycka till!

                      ps, ha en bra försäkring
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • fredrikakesson

                        #26
                        Hej

                        Monterade upp ett 275 liters med aluställning och mitt parkett golv bågnade.Fick åka och köpa en bit bänkskiva och frigolit för att det skulle hålla....
                        Fredrik

                        Kommentar

                        • Vomera
                          Användare
                          • June 2004
                          • 102

                          #27
                          Något som folk inte verkar vara med på är att ALU ställning jämnar ut belastningen över ställningens alla ben. Jag har tex ett 720 liters och belastningen är inte större än 250 kg per ben vilket inte är speciellt mycket.

                          Kommentar

                          • MickeW
                            Användare
                            • December 2004
                            • 113

                            #28
                            Mmm....Sant Vomera. Räknar med att akvariet med sten, möbel och vatten kommer att väga ca: 850-900kg. Fördelat på åtta tass-ben på möbeln är det inte mer än ca: 112kr/ben.

                            Jaja, akvariet är på plats nu, vattenpassat, fyllt med sten och ska fyllas imorgon. Någon som har några sista tips som kan vara användbara?

                            MvH MickeW
                            Då var man medlem....!

                            "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                            Kommentar

                            • Karon
                              Användare
                              • April 2002
                              • 880

                              #29
                              Om du inte har hemskt bråttom, fyll akvariet i etapper. Fyll 1/3, vänta några timmar, fyll ytterligare en 1/3, vänta några timmar etc. och var uppmärksan på eventuella sättningar i ställning och golv.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...