Hjälp (fort!) med 576liters AkwaLux Möbelakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeW
    Användare
    • December 2004
    • 113

    Hjälp (fort!) med 576liters AkwaLux Möbelakvarium

    Har precis köpt ett 576 liters svart AkwaLux möbelakvarium med heltäckande aluminiumramp. Har egentligen tre frågor:
    1. Möbeln står på 8 ca: 5*1,5cm "tassar". Klarar ett parkettgolv den belastning som vikten innebär?
    2. Måste jag silikona fast ljusrampen för att undvika kondens eller finns det ett lättare sätt?
    3. Fick med ett "liggunderlag" som ska placeras mellan möbel och akvarium, behövs det något mellan glaset och grusen (i akvariet)?

    Tack på förhand, Micke
    Då var man medlem....!

    "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898
  • Leopoldi
    Användare
    • February 2004
    • 1082

    #2
    1 ja
    2 nej
    3 beror på hur mycket sten du har i och om dina fiskar gräver mycket

    Kommentar

    • MickeW
      Användare
      • December 2004
      • 113

      #3
      Leopoldi:

      Jag kommer inte ha speciellt mycket grus i (inte mer än normalt), och jag har till 90% Regnbågar + några dvärgciklider (typ Eldbuk).

      Svar 2, Nej jag måste inte silikona? eller Nej det finns inget lättare sätt?
      Då var man medlem....!

      "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • March 2004
        • 3187

        #4
        Hur hade du tänkt dig att ta bort lys-rampen om du siliconat fast den?
        Det som siliconas fast SITTER!!
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • medgix
          Användare
          • September 2004
          • 242

          #5
          1 ja om tassarna verkligen täcker hela benen på karet (annars blir det fula märken)...
          2 låt den vara som den är...
          3 gruset har ingen betydelse för frigoliten utan stenarna som leopoldi säger... har du stenar så ska du ha frigolit

          Kommentar

          • MickeW
            Användare
            • December 2004
            • 113

            #6
            Ozric:

            Det är Simontorp eller AkwaLux som rekomenderar det. Det stod på en lapp som kom med akvariet.
            Då var man medlem....!

            "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

            Kommentar

            • Leopoldi
              Användare
              • February 2004
              • 1082

              #7
              silikona inte..........behövs inget mellan botten och grus

              Kommentar

              • MickeW
                Användare
                • December 2004
                • 113

                #8
                Jag behöver mer hjälp med vikten...Räcker "tassarna"? Det känns som om det blir för mycket vikt på för liten yta. Om jag lägger något under, vad är bra?
                Då var man medlem....!

                "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                Kommentar

                • medgix
                  Användare
                  • September 2004
                  • 242

                  #9
                  jag har plyfa skivor med en tjocklek på 5cm som e 15 x 15 cm stora... har inte fått ett enda märke mot vår förra lägenhet då jag körde utan skydd! snacka om dyrt

                  Kommentar

                  • MickeW
                    Användare
                    • December 2004
                    • 113

                    #10
                    Ok...nog bäst att inte ta några risker...

                    Tack.
                    Då var man medlem....!

                    "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                    Kommentar

                    • medgix
                      Användare
                      • September 2004
                      • 242

                      #11
                      inga problem! hoppas det blir bra .

                      Kommentar

                      • Kalle-Maja
                        Användare
                        • December 2004
                        • 1324

                        #12
                        Har vart med ett tag nu och hugger på en gammal fråga: Hur mycket tål en glasskiva? Jag jobbar på KTH och försökte komma åt problemet vetenskapligt med att helt enkelt fråga mina kollegor (jag är ekonom) vad en glasskiva tål. Bortsett fråm exakt dimension framgick tydligt att spänningar och utmattning kunde uppkomma genom olika ofördelaktiga förutsättningar långt mer komplext än vad jag ville höra. Jag har ett gammalt 30-talshus med ett parkettgolv som inte svarar mot ett t ex rakt sexpunkts aluminiumstativ. Pallar då upp det med stadiga hörn och en aningen eftergiven mittsektion. Frågar igen, Seriöst! säger jag, vad är det som gäller? Intressanat är då vad dom säger att inget som inte är styvare än bottenglaset förbättrar påfrestningen. Vad jag dock förstått finns en lösning ofta adresserad Christer A-lagret som sammanfaller med ingejörernas tips: en hyfsat styv skiva med en mottagartolerans i form av ett tunt "liggundrlag" innanför ramen. Detta minskar risken för brott men kräver en viss noggrannhet Underskattad fördel med skiva vadsomhelst är att en brytspricka fyller rummet i en hanterbar hastighet. Simma lugnt.

                        Kommentar

                        • TroffeMicke
                          Användare
                          • February 2004
                          • 412

                          #13
                          Tjenare.

                          Jag har själv ett AquaLux 350 liters och upptäckte snart att jag var tvungen att silikona fast ramen (inte rampen som ligger löst vilande i spår i ramen)för att det rann kondensvatten ner på rutornas yttersidor.

                          Skummadrassen som följer med rekommenderar jag varmt att du använder.

                          Lägg 1cm tjock frigolit som mellanlägg , mellan glasbotten och ev. stenar.Låt alltså stenen vila direkt på frigoliten och fyll sedan på med sand .
                          Mvh.Micke

                          http://www.troffemicke.com/

                          Kommentar

                          • medgix
                            Användare
                            • September 2004
                            • 242

                            #14
                            Kalle-maja -> http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9302 detta var det närmaste jag kunde hitta ... hoppas det kanske hjälper lite i alla fall

                            Kommentar

                            • Kalle-Maja
                              Användare
                              • December 2004
                              • 1324

                              #15
                              Sorry, jag svarade på fel inlägg igen. Varför dras jag till de här trådarna när jag är full? Jag är seriös egentligen. Är ni ororliga för era bottenglas kan jag fortfarande trösta er med att glasen är mycket tjockare än vad som behövs och att en spånskiva och lite frigolit inte förebygeer brott p g a skevheter.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...