Filterkuber

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • April 2003
    • 1888

    Filterkuber

    Tänkte höra med er som kör med filterkuber i ytterfiltren. Vilken dimension brukar ni skära dom i? och varför? . Jag ska fylla merparten av en 12 liters bytta med just kuber och funderar vilken storlek som kan vara lämplig.
    Får en Eheim 2250 i morgon och ska rigga den och jag tror på det här med kuber som ett förträffligt material om man som jag vill ha ett rent biologiskt filter som ska gå så länge som möjligt utan tillsyn.

    Mvh Jari
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

    #2
    Tjena Jari ! -Fisken här.
    citat:Tänkte höra med er som kör med filterkuber i ytterfiltren.
    Jag blir lite konfunderad över
    om jag fårstår dej rätt nu; men om det rör sig om en filtermatta,
    (som skall skäras till )vilket jag själv kör med i ytterfiltren, så har jag märkt att det är omöjligt att få mattan helt ,genom,ren vid spolning om den är tjockare än 5cm ! Hälsningar. Mr.Fish.

    Kommentar

    • So
      NCS Medlem
      • August 2003
      • 177

      #3
      Det primära syftet med att skära ner filtermattan i kuber är för att lättare kunna fylla ut oregelbundna utrymmen. Har man möjlighet att använda hela stycken så är det nog att föredra då fyllnaden av filtermaterial blir högre (man slipper ju mellanrummen som alltid blir mellan kuberna) samt att man får ett jämnare flöde genom filtret. Det är mina tankar om hur det fungerar men det finns säkert andra idéer också.

      Kommentar

      • jarinen
        Användare
        • April 2003
        • 1888

        #4
        Fisken: tror du syftar på liksom en massiv matta som fyller hela diametern på byttan, såna man får med ytterfilter vid köp, åtminstone Eheim.

        Jag menar 10 ppi matta som man skär i typ 2*2 cm kuber som man sedan luftigt fyller byttan med.
        Då undrar jag alltså hur folk brukar skära dom i storlek, större kuber lika med mera luftigt och bättre genomströmning och följdaktligen blir mindre kuber mera kompakt.

        Mvh Jari

        Kommentar

        • fredrikr
          Användare
          • October 2002
          • 985

          #5
          Just mellanrummen garanterar att det blir flöde genom filtret även när det gått ett tag och blivit lite skitigt. När de kuber som är närmast inloppet börjar bli igensatta så fortsätter det mesta av vattnet förbi dem och skitar ner andra kuber istället.

          Jag skar upp en 5cm tjock filtermatta i kuber på ca 3x2x2,5 cm och tyckte det blev bra (Måtten hämtade från någon anvisning om hur man kunde fylla filterkuber bakom en BTN-bakgrund, vilket ju nästan är det som jag har gjort). Jag har lagt kalksten ovanpå för att tynga ner kuberna, så så där jätteluftigt blir det väl inte, men det blir ändå mycket mellanrum.

          Skölj mattan ordentligt innan du börjar, och skölj kuberna en ommgång när du är klar också, för att få bort ev kemiska rester i mattan samt småbitar som lossnar när man skär.
          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • April 2003
            • 1888

            #6
            So: min tanke eller reflektion är just att flödet genom filtret ska vara ganska fritt och materialet luftigt, för att det ska gå läänge.

            Tillägger att jag kommer köra med förfiltrering, ingen kraftig smuts i det filtret utan bara biologi.

            Mvh Jari

            Kommentar

            • jarinen
              Användare
              • April 2003
              • 1888

              #7
              citat:

              Jag skar upp en 5cm tjock filtermatta i kuber på ca 3x2x2,5 cm och tyckte det blev bra
              Ok, det är ungefär som jag tänkt mig då , tänkte packa ungefär 3 liter makaroner i botten och sedan kuber ända opp och avsluta med den mindre grova originalsvampen som hänger med. Visar den sig slagga igen snart åker den bort!.

              Mvh Jari

              Kommentar

              • Mr.Fish
                Användare
                • May 2004
                • 1403

                #8
                Jag träffar Fredrik i morgon,så han får berätta lite närmare för mej om dessa kuber. Jag har inte köpt ett ytterfilter på ,säkert, tio år
                och jag antar att mycket har hänt sedan dess...Hälsn. Fisken.

                Kommentar

                • So
                  NCS Medlem
                  • August 2003
                  • 177

                  #9
                  Till ett av mina kar har jag två Eheim 2028 som jag provade just detta på, av ren lathet faktiskt. Ett filter med hela mattor, tillskurna för att passa ”perfekt” i filterkorgarna och i det andra var det tillskurna kuber av överblivna restbitar. I botten på båda hade jag makorner. Filtret med tillskurna bitar började mattas betänkligt efter omkring 4 månader, det andra gick som vanligt. Först efter knappt ett år behövde det filtret rengöras. Vet inte om det spelade någon roll att kuberna som jag använde var i olika storlek, men jag tror inte det. När jag bytte ut kuberna så blev det en (mitten) behållare med biobollar och makaroner som utfyllnad mellan och runt bollarna. Överst en hel filtermatta. Det har nu gått så i drygt 10 månader utan rengörning.

                  Kommentar

                  • jarinen
                    Användare
                    • April 2003
                    • 1888

                    #10
                    So: Känns lite märkligt att den med kuber slabba igen fortare än den andra, de var helt lika packade i övrigt?

                    Nya filtret är en riktig"feting" och är igång och det blev 3 liter keramikrör och ungefär motsvarande 7 liter filterkuber(ett jädrans skärande) och högst upp en utskuren 5cm matta som täcker det hela.

                    Filtret verkar knäpptyst redan från början, ser bra ut det här, då får man se om det är"lagt kort ligger" åtminstone 1 och ett halvt år eller om man ska behöva göra rent tidigare.


                    Mvh Jari

                    Kommentar

                    • Christer T

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av jarinen


                      Tillägger att jag kommer köra med förfiltrering, ingen kraftig smuts i det filtret utan bara biologi.

                      Då tycker jag det borde vara mkt bättre med Ehfi substrat eller liknande. Mycket större ytan än vad du åstadkommer med filtermatta.

                      Kommentar

                      • So
                        NCS Medlem
                        • August 2003
                        • 177

                        #12
                        citato: Känns lite märkligt att den med kuber slabba igen fortare än den andra, de var helt lika packade i övrigt?
                        Dom var likadant packade i övrigt. Vet inte riktigt vad det kan ha berott på, kanske jag gjorde något fel vid själva iläggandet eller så. Jag la dom löst och utan att pressa ihop dom. Det var mycket ”glegg slamsor” när jag fick göra rent och alla bitar var lätt ihop pressade.

                        Kul iaf att ditt nya filter ser ut att fungera som tänkt och att det är tyst, den näst viktigaste egenskapen hos ett filter tycker jag. Eftersom du har förfiltrering kommer det säker gå 1,5 år, om inte mer.

                        Trevlig helg på er allesammans!

                        Kommentar

                        • jarinen
                          Användare
                          • April 2003
                          • 1888

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av Christer C

                          citat:Ursprungligen skickat av jarinen


                          Tillägger att jag kommer köra med förfiltrering, ingen kraftig smuts i det filtret utan bara biologi.

                          Då tycker jag det borde vara mkt bättre med Ehfi substrat eller liknande. Mycket större ytan än vad du åstadkommer med filtermatta.
                          Jodå jag känner till Efhi substratets yta per cm2 eller hur det benämns. Har nämnda substrat i min 2217, dock råder det väl lite delade meningar om ett så finporigt materias förträfflighet i och med att porerna snart sätts igen och därmed ändå inte kan hålla motsvarande mängd bakterier som själva ytan är. Men det är lite spekulationer det här och svårt att säga kanske, jag har fått för mig att detta med kuber kanske kan vara en ganska effektiv och billig lösning.

                          Ehfi mech går ju tyvärr heller inte lösa för pengar[V]. Ruskigt dyrt!

                          Mvh Jari

                          Kommentar

                          • jarinen
                            Användare
                            • April 2003
                            • 1888

                            #14
                            Det har gått 9 månader c:a sen denna tråd var aktuell. Jag har i helgen lättat på locket för första gången på min 2250 och kan bara konstatera att det såg riktigt bra ut!

                            I princip alla filterkuber var jämnt småsmutsiga och det som var överraskande då jag kört en hel del utan förfiltrering var att rengöring egentligen inte var nödvändigt än på länge. Gjorde dock rent kuberna o makaronerna ytterst lite och varligt i akvarievatten och igång med det bara och nu blir det förfiltrering på.

                            Nu räknar jag inte med att röra det filtret förrän våren -07 kanske.

                            Mycket positivt resultat på det som är, skulle säkert kunna få i mer o bättre media men det här funkar fint nu, skönt att veta.


                            Mvh Jari

                            Kommentar

                            • liv
                              NCS Medlem
                              • February 2005
                              • 192

                              #15
                              har kjørt en eheim 2028 til mitt 325 liters med kun filtermatter i 6mnd. og det funker som bare det.skifter ca.halvparten av vannet i uken.vannskift har jeg vært meget nøye med i alle år jeg har hatt akvarium 33 år; pluss variert for og har kun hatt sykdom på fiskene 4-5 ganger ialle disse årene
                              jan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...