Montera bakgrund

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenneth
    Användare
    • April 2002
    • 277

Jag håller helt med. Min bakgrund utan lack börjar brytas ner lite smått. Nästa ska definitivt lackas och sandas.

MVH
    /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
    MVH
    /Kenneth Johansson,

ordförande
    Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
    Ansvarig för Ciklidstämman 2007

Kommentar

• demasoni
      Användare
      • April 2002
      • 163

Hej!
      Glöm bara inte att om man gör stora moduler (som pekar mycket reakt fram) så blir det en otrolig lyft kraft av allt frigolit.
      MVH Filip

tropheus chimba
      Fuelleborni Katale

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10777

Precis som "Demasoni" uttryckte och som jag själv skrev i mitt förra inlägg så vill det till att man är medveten om frigolitens lyftkraft när man gör moduler. Om man gör en hel bakgrund så kan man sätta den i spjärn mellan akvariegolvet och ramen (dock inte för hårt). Detta gör att det "hjälper" silikonet att hålla den på plats.

Jag silikonade inte speciellt mycket på bakrutan utan använde mig av "spjärn-metoden" också. Detta, plus att både grus och sten hjälper till att hålla den på plats gör att jag sover gott om natten *s*.

Gör man i moduler som kanske inte når från "tak till botten" riskerar man att den kan lossna och då kan ju alla föreställa sig vad som sker.
        En sak man kan göra är att göra moduler som man sammanfogar så att det blir som ett helt stycke ändå, om ni förstår vad jag menar. Då kan modulerna "stödja" varandra både neråt och uppåt.

Allt är ju beroende på skaparens fantasi...och det var nog ett bland det roligaste skapanden jag gjort hittills...trots all j***a frigolit som följde med mig i lägenheten...*s*

Stefan, Skövde

Kommentar

• demasoni
          Användare
          • April 2002
          • 163

Hej!
          Om man tvunget vill ha moduler så kan man "gröpa" ur dem så det bara blir ett tomm rum i dem
          MVH Filip

tropheus chimba
          Fuelleborni Katale

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10777

Och om man nu "gröpat" ur dom så kanske man kan göra "insprång" för fiskarna så modulen kan utnyttjas som grotta. Det är en idé som jag skall nyttja nästa gång jag bygger en bakgrund. Den kommer defintivt att vara i modulsystem och med urgröpta moduler...

Genom att göra på detta vis så skapar man grottområden utan att behöva bygga upp med en massa sten. Dock måste man nog vara otroligt noga med att man silikonar grundligt samt att man ej ger någon som helst yta för någon fisk...både stor som yngel att "komma fel" ut ur grottorna. Ett sätt att undvika detta skulle ju kunna vara att man gör som ett slags passage. På detta sätt utnyttjar man nog bakgrundens möjligheter maximalt och samtidigt akvariets.

Om någon provar sig på detta före mig så får ni hemskt gärna höra av er av era erfarenheter...

Stefan, Skövde

Kommentar

• Anders76
              Användare
              • August 2002
              • 48

Hej
              En fråga bara. Vad gör du om nå'n fisk drar sig undan i en så'n grotta och dör?
              MVH Anders

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10777

Man kan ju t ex ha öppningen nedåt...så när fisken dör så sjunker den nedåt. Eller så kan man ha den typ som jag skrev om senare där man har två öppningar som gör det till en passage/grotta.
                Detta var bara en tanke om hur man skulle kunna göra...jag vet inte direkt om tanken var briljant eller värdelös, det får andra avgöra.

Och som vi alla vet så tar ju även fiskar "hand om" sina egna när de dött. Jag skulle tro att den döda fisken inte skulle vara speciellt länge i grottan om man nu inte har väldigt få fiskar.

Stefan, Skövde

Kommentar

• Poppo
                  Användare
                  • July 2002
                  • 85

Arbetet är i full gång. Varning för starka ångor utfärdas till alla framtida bakgrundsbyggare. Fick vara hemma från jobbet igår med en sprängande huvudvärk. Nu använder jag i o f aceton att behandla ytan på frigoliten innan husfixen kommer på. Det lir väldigt snyggt, man kommer från det lite onaturliga "kulmönsret" i frigoliten. Ska använda mask nästa gång.

Jag testar efterhand att lägga ut modulerna i det mönster jag tänkt mig och det blir ju riktigt snyggt alltså. Man kan ju snida till dem så att de går ganska så "kant-i-kant" men bara nån halv centimeters mellanrum. Med färg bakom tror jag detta blir riktigt snyggt. Funderar bara på om det blir bra med svart bakom. Jag ska ha kalksten i karet och tänker därför måla bakgrunden i liknande färg, vilket är väldigt ljust nästintill kritvitt.
                  Har hört att alger bildas lättare på ljus bakgrund. Någon som vet något om detta?

Några små problem har jag. Har fått husfix på baksidan av några moduler (fingeravtryck), och det lär ju bli problem när det ska fästas med silikon mot bakrutan. Vet någon hur man får bort det utan skada fästytan i frigolit?
                  Sen är jag lite undrande på hur jag ska få tryck på mobulerna när de ska fästas. Det lär ju bli svårare är med en hel bakgrund. Får väl stå och klämma dem mot rutan i några timmar

Nåja, arbetet fortskrider i a f. Hoppas det blir bra tillslut. Ska snart ge mig på att dölja filter. Det blir ju en utmaning. Ska ha tre filter, två innerfilter på 1200 l/timme och ett ytter på 1500 l/timmen, så det blir en del att dölja.

//Pontus
                  //Pontus

Kommentar

• demasoni
                    Användare
                    • April 2002
                    • 163

Hej!
                    Du kan ju alltid ta någon form av pinnar och "spänna" fast pinnen mellan motsatta rutan och modulen.
                    Hoppas att du är berädd med kameran och tar lite bilder när karet är startat!
                    MVH Filip

tropheus chimba
                    Fuelleborni Katale

Kommentar

• Mats Eklund

Jag följer med intresse bakgrundsdiskussionen och håller själv på och experimenterar med moduler (eller kanske det blir lösa stenblock). Just nu har jag satt samman en "låda" av ecoprim (tät frigolit markskiva) och försöker få den att se ut som ett stort stenblock. Tidigare diskussioner i forum har inspirerat till detta. Fördelen med att göra en "låda" är ju att man får ett tomrum som man till en del kan fylla med betong och få "stenblocket" att sjunka. Detta med anledning av diskussionen om den enorma flytkraften som frigoliten har.

MVH Mats

Kommentar

• kilova
                        Användare
                        • April 2002
                        • 326

Hej poppo varför inte lägga akvariet med bakrutan neråt mot golvet och bara lägga tyngder på dina moduler som du håller på att tillverka så slipper du oroa dig för att dom ska glida .
                        mvh kim

Tropheus moori golden kazumba F1
                        Tropheus dubosi F1
                        Tropheus Chaitica F1
                        Tropheus red chimba F1
                        Tropheus black pemba F1
                        Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
                        Tropheus moori bärnsten F1
                        Tropheus moori kejsare
                        Mvh Kim

Kommentar

• Poppo
                          Användare
                          • July 2002
                          • 85

Tjena Kim,

Jo, jag har funderat på detta, men är det verkligen bra. I o f varför skulle det vara någon fara med det. Håller silikonet på ett håll ska det väl hålla på andra hållet också

Fast sen återstår ju problemet med modulerna på sidorna. Jag kan ju inte gärna ställa karet på högkant när jag sätter fast dem.

Hur mår ditt 540-kar annars då? Fiskarna frodas och mår bra överlag eller?

//Pontus

//Pontus
                          //Pontus

Kommentar

• kilova
                            Användare
                            • April 2002
                            • 326

Hej jo alla fiskar mår bra och karet ochså ,Det ska inte vara några problem att ställa karet på högkant det håller det för jag har sett i akvarieaffärer att dom ställer karen på högkant pga platsbrister i affärerna, se bara till så det inte välter då blir man ju inte glad.
                            hoppas du lägger upp bilder på ditt kar när det är färdigt .
                            mvh kim

Tropheus moori golden kazumba F1
                            Tropheus dubosi F1
                            Tropheus Chaitica F1
                            Tropheus red chimba F1
                            Tropheus black pemba F1
                            Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
                            Tropheus moori bärnsten F1
                            Tropheus moori kejsare
                            Mvh Kim

Kommentar

• Poppo
                              Användare
                              • July 2002
                              • 85

Jo, lite bilder får det väl bli. Inte presenterat på nån tjusig webbsida dock. Jag är batch-programmerare och ingen flashig .com programmerare a 'la framfab.
                              "Power over beauty"

Men visst ska jag se till att det kommer bilder på något sätt.

Har dock inte tagit några foton på "arbetet". Har man händerna fulla av husfix är det ingen het idé att börja fibbla med kameran
                              ....

//Pontus
                              //Pontus

Kommentar

• Christian Wrang
                                Användare
                                • April 2002
                                • 33

Poppo: Måste man vara flashig .com etc programmerae för att göra hemsidor å det finns så många fler företag än Framfab...

/C

Kommentar

Arbetssätt...