Helglas eller Ramakvarie?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats E

    #31
    Hej! Har läst i detta forum i två år nu så det är väl dags att skriva något kanske!
    Jag har ett Juwel 400 helglas där man absolut inte ska ha frigolit under, varning mot detta medföljer akvariet!
    Nyligen köpt ett Akvastabil 720 ramakvarie som levererades med frigolit att ha under.
    Bara att följa instruktionerna alltså, åtminstone i dessa två exempel.
    Trevlig kväll på er! Mats

    Kommentar

    • Barracudan
      Användare
      • April 2005
      • 453

      #32
      Märkligt? Den generella regen är väl den motsatta. Helglas - frigolit och ramakvarie - hängande fritt.

      Jag har ett åleds aluminium, där man 10 års garantin inte gällde om man hade frigolit eller annat underlag.
      Frontosamarkus

      Kommentar

      • Oden70
        Användare
        • January 2007
        • 869

        #33
        Ursprungligen postat av Mats E
        Hej! Har läst i detta forum i två år nu så det är väl dags att skriva något kanske!
        Jag har ett Juwel 400 helglas där man absolut inte ska ha frigolit under, varning mot detta medföljer akvariet!
        Nyligen köpt ett Akvastabil 720 ramakvarie som levererades med frigolit att ha under.
        Bara att följa instruktionerna alltså, åtminstone i dessa två exempel.
        Trevlig kväll på er! Mats
        Om det e ett Rio 400 du har så e det inte riktigt sant att det e ett helglas kar... Uppe runt om haret har du ensarg på ca 10cm, vilken går ner på glaset med ett par cm och håller mitstaget med- detta fungerar som en ram..
        Ner så har man en gjuten plast sarf i L profil som e i ett stycke utan skarvar. Denna fungerar också som en ram + att den är karets kontakt yta mot underlaget. Finns även där ett tvärstag mitt på som håller ihopa ramen xtra mycket...
        detta gör att Juwel inte rekomenderar annvändning av frigolit vilket också e överflödigt... Så jag skulle vilja kategorisera Juwle Rio serien som ett hybridkar, varken helgla eller ramkar. Men annars så e det gjort helt i glas
        men tar ramkarens eventuella fördelar..
        Petrochromis is da shit8)8)

        Kommentar

        • Mats E

          #34
          Visst är det märkligt Barracudan, eller i alla fall inte som vi vanligtvis tänker.
          Det var därför jag skrev mitt inlägg.
          Oden70. Du har givetvis helt rätt!

          Kommentar

          • cf.akvarielagret
            Användare
            • April 2002
            • 5028

            #35
            Huruvida olika tillverkare vill ha frigolit innanför ramakvarier
            så får man bara göra som just den tillverkaren rekomenderar.

            Akvarielagret 5mm frigolit eller 5mm liggunderlag och
            gränsen går vid ca 50cm breda akvarier.

            Åleds tror att han hatar frigolit (överdimensionerar bottenglaset i stället)

            Aquastabil vill ha en 5mm frigolit under den skickas visserligen bara med bänkarna
            och det är ju lite märkligt (det har dom gjort i 10 år) hade vart bättre att det låg ett litet paket av frigolit i akvarierna, för övrigt den enda tillverkaren som har 5mm frigolit.
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

            Kommentar

            • jannemannen
              Användare
              • July 2004
              • 306

              #36
              Angående hållfastigheten på helglas jämfört med ramakvarer. Nästan alla "haverier" jag har läst om på internet handlar om just ramakvarier ! Jag tycker att dom verkar vara väldigt överrepresenterade bland akvarier som har "smällt", eller bara har börjat läcka !

              Jag skulle nästan kunna sätta en slant på att nästa haveri vi läser om på detta forum är ett ramakvarium !

              Mvh/Janne
              Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • April 2002
                • 5028

                #37
                Håller med
                men man kan säga att ramakvarier läcker oftare men mycket mindre läckage (alldrig Åleds)
                och helglas kan totalhaverera oftare
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • Mats E

                  #38
                  Sen har jag också frigolit inuti mitt nya Akvastabil 720, smetat på svart silicon och sedan grus. Jag vet att det finns många åsikter om detta!
                  Låt höra!!!

                  Kommentar

                  • jannemannen
                    Användare
                    • July 2004
                    • 306

                    #39
                    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                    och helglas kan totalhaverera oftare
                    Kan ? Visst kan dom, men gör dom det ? Jag tycker ändå att ett helglas verkar mycket säkrare på alla sätt....

                    Jag skulle iaf aldrig i mitt liv beställa ett riktigt stort kar med aluram !

                    Det skulle förövrigt vara lite intressant med lite statistik från försäkringsbolagen där akvarier har stått för vattenskadorna...

                    Men å andra sidan så vet jag att läckande tvättmaskiner och diskmaskiner medför en vansinnigt många gånger större risk för vattenskador ! Så jag är inte ens säker på att bolagen för statistik över vattenskador orsakade av akvarier !

                    Vi kanske försvinner i mängden av ärenden ?

                    Mvh/janne
                    Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

                      #40
                      Ursprungligen postat av Mats E
                      Sen har jag också frigolit inuti mitt nya Akvastabil 720, smetat på svart silicon och sedan grus. Jag vet att det finns många åsikter om detta!
                      Låt höra!!!
                      Vad skulle det vara för fel med silicon på botten (skulle du göra ett helt lager får du ju en sk plastpåse över botten och det blir nästan lika bra som laminatglas)
                      ---------------------------------------------------------------------
                      Off topic
                      Ja ja nu är det 1000 inlägg och komentarerna haglar säkert förlåt jag är snäll ibland och arbetar för det mesta.
                      Förlåt Malawe skulle inte sagt att du måste vara arbetslös efter 1000 inlägg
                      tror jag sa något liknande till BMW sorry
                      Janne kan vi vara vänner
                      om jag trampat på nån annan förlåt att det har hänt

                      Har redan tröttnat
                      fan jag är en elak skit
                      mums vad kul vi har
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • Ove Planstedt
                        NCS Medlem
                        • May 2006
                        • 1816

                        #41
                        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                        Vad skulle det vara för fel med silicon på botten (skulle du göra ett helt lager får du ju en sk plastpåse över botten och det blir nästan lika bra som laminatglas)
                        ---------------------------------------------------------------------
                        Off topic
                        Ja ja nu är det 1000 inlägg och komentarerna haglar säkert förlåt jag är snäll ibland och arbetar för det mesta.
                        Förlåt Malawe skulle inte sagt att du måste vara arbetslös efter 1000 inlägg
                        tror jag sa något liknande till BMW sorry
                        Janne kan vi vara vänner
                        om jag trampat på nån annan förlåt att det har hänt

                        Har redan tröttnat
                        fan jag är en elak skit
                        mums vad kul vi har
                        Bra jobbat Christer, tusen grattis

                        Kommentar

                        • jonre723
                          Användare
                          • October 2004
                          • 439

                          #42
                          Jag har ett femtontal Åledsburkar och vill helst inte ha annat alls. Skulle ni tröttna på era kan ni alltid höra av er.
                          Och så är det.
                          /J

                          Kommentar

                          • botu
                            Användare
                            • November 2007
                            • 25

                            #43
                            Till de flesta ramakvarier finns det ju rambänk av aluminiumrör som tillbehör, använder man ett sådant så blir det alltid tomt under burken. Dessa ställningar tillverkas för de flesta storlekar och fabrikat. Aquastabil,Ocean, Dala Zooline etc. slutsatsen måste vara att botten kan hänga i luften även på en bänk med skiva.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...