Helglas eller Ramakvarie?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Helglas eller Ramakvarie?

Jag äger själv bara helglas akvarier.

Jag hör till den Über paranioda typen, och jag har aldrig gillat tanken på enorma glas skivor som hänger i luften belastade med hundratals kilo.

Har äntligen efter snart 2års joxande närmat mig dagen när jag kan skaffa ett riktigt stort akvarie.

Har sett att många stora akvarier är ramakvarier och inte helglas kar.
    Är min paranioa befogad alls eller är ramakvarier lika safe som helglas?
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

jag har alltid hört och hävdat att ramen är dekorativ och inte har något med att hålla ihop karet att göra. här på forumet har jag på sistonde hört annorlunda, och när jag tänker på det så är det väll klart att en bra gjord ram måste hjälpa till att hålla ihop karet.

personligen blir jag mer nojjig över att bottenglaset hänger fritt på ett ramakvarie
    fish r friend

Kommentar

• tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1836

I de flesta fall är ramen bara dekorativ, med undantag för att den skyddar bättre för direkta slag mot hörnen. Det finns ett fåtal mycket seriösa akvariebyggare som bygger ramakvarium med bärande ramar, dom karen är oftast mycket dyrare.
      MVH
      Magnus

Kommentar

• anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

Det bästa med ramkar är att man har ett schysst stötskydd för hörnen. samt att man slipper de där äckliga förstärkningsglasbitarna som alltid är i vägen.
        När det gäller mitt 900 liters akvastabil (75 cm djupt) så blev det både hängslen och livrem:
        - Karet står på en tjock limmad köksbänkskiva som i sin tur ligger på aluminiumställningen.
        - Under glaset (inte ramen) ligger det två tunna liggunderlag.
        - När karet var tomt så svävade ramen en millimeter i luften, när vattnet började fyllas pessades ramen ned i hörnen. Karet vilar altså på ramen men bottenglaset får förstärkning av skiva och liggunderlag.
        Tack Lagret-Christer för tipset!

Men det skall tilläggas att karet skall klara sig utan denna extraförsäkring. Men jag e nojjig pga av en gammal vattenskada... skulle vara typiskt om jag har skapat spänningar i glaset i stället...ryys!
        Anders L

Kommentar

• Daniel Odell
          Användare
          • January 2003
          • 2437

det är lite känsligt ämne det här med ramakvarium/helglas för vissa. Råkar man vara felinformerad och delar med sig av felaktig information, då kommer Torsten och skriker "DET DU SÄGER ÄR NONSENS!!"

en liten heads up för de eventuellt följande inläggsförfattarna
          fish r friend

Kommentar

• anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

ja.. en het potatis är det
            Anders L

Kommentar

• bmwpower
              Användare
              • December 2002
              • 1934

Ja det ämnet har debbaterats flitigt och skriver man åled så kommer fhorman och skriker.
              Men aluminiumramen är en bärande detalj och den sätts ihop innan glasen limas dit.
              Man trycker in små kilar i varje hörn med en hydralpress med 5tons kraft.
              När ramen är färdig kan man inte dra isär den och sedan limas glasen

Kommentar

• MagnusL
                Användare
                • January 2004
                • 326

Själv har jag haft både och. Har känt mig "trygg" med båda typer, men det är klart skulle jag köpa ett 900+ så skulle det nog kännas bättre i magen med ett ramakvarium. Fast att det kanske inte spelar någon roll förutsatt man väljer rätt under lag till rätt burk.

Själv har jag alltid undrat varför "alla" stora tillverkare av burkar alltid har nån form av ram. Kanske är det så att det underlättar hanteringen fram tills försäljningen, lättare att bygga benställningar som passar m.m. Eller har dom bevis för att det faktiskt blir bättre och mer hållbart?
                Magnus Lovgren

Kommentar

• tropfrog
                  Användare
                  • July 2003
                  • 1836

citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

Ja det ämnet har debbaterats flitigt och skriver man åled så kommer fhorman och skriker.
                  Men aluminiumramen är en bärande detalj och den sätts ihop innan glasen limas dit.
                  Man trycker in små kilar i varje hörn med en hydralpress med 5tons kraft.
                  När ramen är färdig kan man inte dra isär den och sedan limas glasen
                  Finns det någon annan tillverkare än åled som trycker ihop ramen med 5 tons kraft? Jag vet inte vilket märke mitt kar är, men inte f-n är ramen bärande. När jag skulle silikona om det så fick jag stödja ramen för att den inte skulle trilla isär. Snarare glaset som bär ramen än tvärtom.

Som jag skrev innan så finns det ramakvarium med bärande ram, men det är ovanligt och dyrt. Jag kunde lika gärna skrivit åled, men jag tyckte inte att det var relevant. Finns det någon annan tillverkare med bärande ramar?
                  MVH
                  Magnus

Kommentar

• bmwpower
                    Användare
                    • December 2002
                    • 1934

Gammal conny fhyr akvarium har också kil men dom karen är slarvigt ihopbyggda glipa ofta i hörnen och lite vassa i kanterna.
                    Conny var en av dom största tillverkan i sverige innan ha la ner -97 men han håller på fortfarande fast i mindre skala.
                    Jag tro LLI akvariumen har kil men är inte säker

Kommentar

• anli
                      Användare
                      • March 2003
                      • 3740

Nu gällde det väl bottenglaset. Den eviga frågan:
                      - Skall det hänga fritt eller inte?

Bevisligen håller ramkaret för det mesta, men vilket som glaset spricker oftast på kan man ju undra. Helglas på frigolit eller bara ram?
                      Anders L

Kommentar

• Johan
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3029

hittils har bara ickeram kar gått läck/sönder för mig.

Kommentar

• Gäst

hehehe
                          Om ramen är bärande eller inte är ju inte riktigt frågan
                          Och föresten om den nu inte är bärande, vad i hela skogen håller glas skivan och vattnet i luften?

Alla ramakavrier jag sett har ju bottenglaset en så där 5mm ovan ramens kant.

Frågan är om jag ska kunna sova med 800kg vatten och sten svävandes i luften i mitt vardagsrum.

Kommentar

• Gäst

citat:Ursprungligen skickat av anli

Nu gällde det väl bottenglaset. Den eviga frågan:
                            - Skall det hänga fritt eller inte?

Bevisligen håller ramkaret för det mesta, men vilket som glaset spricker oftast på kan man ju undra. Helglas på frigolit eller bara ram?
                            Precis vad jag menar. Kommer jag sova bäst med 800kg i ett akvarium utan ramar men på frigolit eller 800kg i ram kar.

Kommentar

• deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

Det finns ju många som hävdar att trycket strålar ut mot hörnen i burken.
                              Om vinkeln på ramen är helgjuten så den inte består av 2 delar utan en vinkelprofil så hjälper ju ramen till vid nederkant då tyngden nyper fast ramen under bottenskivan och då håller fram o bak rutan på plats eller åtminstone hjälper till att hålla den på plats, den funktionen försvinner om man ställer botten skivan direkt mot frigolit eftersom det då inte finns någon kraft mot vinkelprofilen att hålla sig kvar med akvariets tyngd som hjälp. Har för mig att dom stora burkarna(ca 1500L e) som står på golvet på akvarielagret endast står på sina 4 hörn o dom verkar ju hålla.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

Arbetssätt...