Strålning från pumpen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • June 2004
    • 1582

    Strålning från pumpen?

    Tjena, jag har hört att akvariepumpar ger av sig strålning liknande en mobiltelefon. Stämmer detta tror ni eftersom det blir ett magnetfält runtomkring?

    Mvh/ BB
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

    #2
    hmmmmm...nu kommer jag faktiskt inte riktigt ihåg detta (längesedan skolan) MEN i pumpen sitter det en el-motor som isåfall skulle generera ett elektromagnetiskt fält , men en mobiltelefon sänder ut en helt annan typ av signal/strålning.....

    Så - nepppppp!

    Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • Orppo
      Användare
      • September 2004
      • 518

      #3
      Ingen aning faktiskt,men om så vore fallet, sitt inte för nära pumpen.
      Och om du måste vara i närheten,så sätt på skydd för ansiktet,
      typ solglasögon och filter för strålning.

      Kommentar

      • Klas A
        Användare
        • December 2004
        • 104

        #4
        Olika strålning har olika effekt
        Lågfrekventa elektriska och magnetiska fält (frekvenser under 100 kHz)
        Då el- och magnetfältens frekvens är låg, påverkar de människan genom att framkalla elektriska fält och s.k. induktionsströmmar som kan cirkulera i människokroppen. Man kan känna detta som en svidande känsla i musklerna och i känselnerverna.

        Radiofrekvent strålning (frekvenser över 100 kHz)
        Då el- och magnetfältens frekvens är hög, talar man om radiofrekvent strålning. Induktionsströmmar från rdaiofrekvent strålning värmer vävnaderna. Vid mycket hög frekvens begränsas uppvärmningen till kroppens yttre delar.

        Infraröd strålning (våglängd 780 nm - 1 mm)
        Infraröd strålning eller värmestrålning känns som värme på huden och i vävnaderna under huden. Av infraröd strålning som träffar ögat stannar största delen i ögats främre delar och endast en liten del når fram till näthinnan. Man kan inte se infraröd strålning men man känner värmen från den.

        Synligt ljus (våglängd 400 - 780 nm)
        Synligt ljus är inte till skada för människan. Ett undantag är laserstrålning, som även när den bara reflekteras från ett föremål kan vara farlig om den träffar huden eller ögonen.

        Ultraviolett strålning (våglängd 100 - 400 nm)
        Ultraviolett ljus är osynligt för ögat. Ifall stora mängder träffar ögat kan hornhinnan eller linsen ta skada. I människans hud får UV-strålningen till stånd olika ljuskemikaliska och -biologiska reaktioner, de flesta oönskade.
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=114789

        Kommentar

        • perhe

          #5
          En mobiltelefon sänder elektromagnetisk strålning på frekvenserna 900 och 1800 MHz (GSM) en pump är ansluten till 50 Hz växelström. Om det fältet som eventuellt blir runt en pump är nåt att bry sig om vet jag inte men det finns väl fler källor i så fall? Lysrörsrampen är väl inte helt strålningsfri den heller.

          Sen är det ju frågan om det är något som är farligt eller inte, därom tvistar de lärde. För många år sedan varnade de för att ha klockradion för nära sängen pga det elekromagnetiska fält den avger. Förmodligen ligger du inte i akvariet hela tiden iaf? Så först får man bestämma sig om det är nåt farligt eller inte sen gäller det väl att ta bort de värsta källorna.

          Så för att vara på den säkra sidan vore det bästa att ta med dykutrustningen och flytta ner till Malawisjön...

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • August 2004
            • 1639

            #6
            oj..............................DE va utförligt.......MEN vad gäller för respektive sak....pump/mobil! *asg*

            Deathdealer - kan inte sååå mycket om strålning!
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • Nyllet90
              Användare
              • October 2004
              • 1133

              #7
              I en elektrisk motor sitter en elektro magnet som gör att det bildas ett magnet fält.I en mobil uppstår väl strålningen när man skickar info ut på telefon nätet.. eller??? (kan inte mobil teknik)
              Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

              Kommentar

              • deathdealer
                Användare
                • August 2004
                • 1639

                #8
                Bright_Blue; NEJ, du behöver inte vara orolig, och du sover inte med pumpen som huvudkudde...antar jag?!?!? *ler*

                Vi lever i en miljö dvs Sverige som om jag inte missminnermig har en av den högsta naturliga strålningen från marken i världen...pumpen (om den sänder ut något) är garanterat försummbart....OCH jag kan garantera att det gjorts alla tester du kan tänka dig INNAN man lanserar en pumpt på marknaden!!

                Värre med vanliga trådlösa telefoner, TV-apparater osv osv...

                Glöm pumpen (om den inte är producerad i Tjernobyl, kolla märkning)

                Deathdealer
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                Kommentar

                • discusred
                  Användare
                  • June 2004
                  • 851

                  #9
                  Asgarvar.
                  Det är helt otroligt och underbart. Man får svar på allt här i forumet! Man lär sig mer än vad man gjorde i skolan!

                  Kommentar

                  • Byttorp
                    Användare
                    • November 2003
                    • 1585

                    #10
                    så det ni menar är alltså att fiskarna borde kunna ringa mellan akvarierna med endast ett par enkla tillägg i burkarna. I så fall har jag ett par Matriaclima Aurora som söker telepolare att chatta med

                    Mvh Magnus som inte heller kan nått (om detta) men som blir imponerad av er som kan och fattar sådant här...
                    Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                    Ordförande GCG

                    Kommentar

                    • Bright_Blue
                      NCS Medlem
                      • June 2004
                      • 1582

                      #11
                      Ojoj, det var mycket fakta men jag badar ju inte i akvariet 24h om dygnet så det är nog ingen fara, det var bara en liten fundering som flög upp i huvudet och fiskarna verkar ju klara det. Det var jag som kom på liknelsen pump och mobiltelefon men jag visste sen tidigare att pumpar sände ut strålning.

                      Mvh/BB

                      Kommentar

                      • perhe

                        #12
                        själv använder jag en bredbandskabel när jag tankar i och ur vatten ur burkarna... det går att ladda hem äkta regnskogsvatten via DC++

                        men mer seriöst så finns det nog värre källor. Bildskärmen du sitter framför nu tex, om den inte är ansluten till jordat uttag så "grillar" den nog en del den med.

                        Finns nog en hel del info om strålning om du googlar lite

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          Användare
                          • October 2002
                          • 405

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av Bright_Blue

                          Tjena, jag har hört att akvariepumpar ger av sig strålning liknande en mobiltelefon. Stämmer detta tror ni eftersom det blir ett magnetfält runtomkring?

                          Mvh/ BB
                          Ja herregud......vilka bekymmer

                          Kommentar

                          • jannemannen
                            Användare
                            • July 2004
                            • 306

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av Bright_Blue

                            Tjena, jag har hört att akvariepumpar ger av sig strålning liknande en mobiltelefon. Stämmer detta tror ni eftersom det blir ett magnetfält runtomkring?

                            Mvh/ BB
                            Haha ! Jätteroligt ! Det var det roligaste jag har läst på länge !

                            100 Poäng !

                            Mvh/Janne
                            Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                            Kommentar

                            • Bright_Blue
                              NCS Medlem
                              • June 2004
                              • 1582

                              #15
                              Jag får väl bjuda lite på mig själv!

                              Mvh/BB

                              Kommentar

                              Arbetssätt...