Ingen har den absoluta sanningen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • October 2004
    • 531

    Ingen har den absoluta sanningen!

    Hej!
    Jag har märkt att när man frågar akvarister om samma sak får man olika svar ingen säger samma sak om samma fråga,det är väl så att vi har olika erfarenheter ock att man kan ju ta det bästa från var och en.Det finns ingen absolut sanning har jag märkt,om jag gör en sak som är rätt för mig då ska jag fortsätta på samma sätt.Man får balansera. Mvh Ann-Mari
    bryggan
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #2
    Helt riktigt. Akvaristik är ingen vetenskap, det som funkar för en fungerar inte för en annan.

    Man brukar säga att om man frågar 10 olika diskusodlare samma fråga får man 20 olika svar. Det säger ju en hel del.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

      #3
      Det är det som är tjusningen med akvaristiken! Det är inget exakt vetenskap, det som fungerar bra i mina akvarier kanske inte alls fungera för andra.
      Som exempel så hade en kompis till mig en L. fuelleborni trio i en akvarium på knappt 100-liter i slutet av 70-talet. Dom utfodrades enbart med standard flingfoder, inga vattenbyten gjordes utan han fyllde bara på efterhand som det avdunstade. Akvariet saknade helt filtrering och hade bara en luftpump med syresten. Detta fungerade bra för honom och dom lekte regelbundet, skulle jag testa samma sak så skulle det säkert sluta med katastrof.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        #4
        Zaphi var snabbare...
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

          #5
          Nja, men du va bra du med
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

            #6
            Håller med till 100%. Jag testar mig fram och tycker faktiskt det fungerar bättre så än att följa någon befintlig mall, framförallt så är det roligare och man lär sig mer.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • October 2004
              • 531

              #7
              Hej Zapi och Micke!
              Hur jag än försöker får jag ingen lek på mina delfinciklider, har någon något knep?! MVH Ann-Mari
              bryggan

              Kommentar

              • deathdealer
                Användare
                • August 2004
                • 1639

                #8
                Håller med ovanstående talare fullkommligt!

                Jag tycker att man kan tyda ett typ...mönster om man följer trådarna här på forumet dvs om man ställer en fråga, får 10 svar, så brukar det faktiskt finnas liknande uppfattningar i det mesta, bara och sortera ut!!

                MEN ger mig ALDRIG på en punkt, fiskar tycker om rent vatten, precis som vi tycker om frisk luft! BASTA.....man behöver inte chocka fiskar med för kallt eller för varmt, för högt eller lågt pH...men rent vatten KAN inte SKADA fiskar!

                Ville bara säga det igen, och igen, och igen *asg*

                Deathdealer[8D]
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

                  #9
                  Annmari. Byt vatten varje vecka, mata ordentliget, men inte för mycket, ha inga störande stressfiskar kring dem och ha tålamod. Så får man dem att leka. (Inte för att mina lekt än :-)

                  Jag fick dock lek på Rödzebra häromdagen och det va LÄÄÄÄNGE sen sist, trodde de va impotenta där ett tag.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Gwendly
                    Användare
                    • December 2003
                    • 374

                    #10
                    Och obvious fakta ar att fiskarna ska vara konsmogna och att bade honor och hanar ska finnas Men det har du sakert redan listat ut

                    Kommentar

                    • defdac
                      Användare
                      • April 2002
                      • 865

                      #11
                      Visst kan man köra på tur.

                      Men utan vetenskap hade ni fortfarande försökt döda Cyanobakterier med vattenbyten, och växtakvarister fortfarande kört med lera och torv i bottnen - exakt med era egna ord: Eftersom det fungerar för vissa.

                      Vetenskapen att Riftlakeciklider gillar högre pH än sydamerikafiskar tar ni för givet. Likaså kvävecykeln som ger er högre nitrathalt, osv.

                      Detta är heller ingen som tjabbar om, utan mer sådant som är svårt att mäta, t ex hur mycket bakterier som finns i ett filter fullt med lavasten jämfört med Ehfimech och biobollar. Där är det fortfarande "jag har kört blå skumplast i 100 år och det har fungerat i en miljon akvarier så jag har rätt och ni har fel" som gäller.

                      Tills någon jobbig jävel faktiskt tar reda på hur det ligger till - och den personer kommer inte använda tur och tro.


                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Hasse_H
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1081

                        #12
                        Alla varken kan, orkar eller vill göra vetenskap av sin hobby. Man har sin hobby som... en hobby, ett tidsfördriv. Hittar man metoder som funkar för en själv så är det väl bra, alla måste inte ligga i frontlinjen och utforska alla involverade processer i sin hobby.

                        Det är ju dock bra om några "jobbiga jävlar" gör det så kanske det spiller över lite nya rön då och då på oss andra lite mindre jobbiga jävlar.

                        /Hasse

                        Kommentar

                        • Ricard
                          Användare
                          • August 2003
                          • 476

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av FI

                          Håller med till 100%. Jag testar mig fram och tycker faktiskt det fungerar bättre så än att följa någon befintlig mall, framförallt så är det roligare och man lär sig mer.
                          Hej!

                          Då skall jag göra mig till ovän med många... Jag [u]håller inte med för fem öre om att det inte finns en absolut sanning! [u]Inte alls! Sen är det en annan sak att vi har olika uppfattningar och erfarenheter men som ngn sa så är det ingen vetenskap och få av os använder vetenskaplig metodik...

                          Förstår ni min poäng? Alltså, trådens titel "Ingen har den absoluta sanningen!" är ju helt sann, men att säga att det inte finns en absolut sanning om exv. vilka faktorer som spelar in för altumskalarers lek, är helt felaktigt. Det klart att det finns sanningar om detta och som vi märker då vi ju inte lyckas särskilt bra... Men men... Ha en bra vecka allihop!

                          Mvh,
                          Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                          Kommentar

                          • Zaphi
                            NCS Medlem
                            • July 2002
                            • 5395

                            #14
                            Klart att det inte finns en absolut sanning för altumskalarens lek. Det är för många variabler (de flesta mycket osäkra) för att det skall finnas det. Om någon nån gång kommer fram med en algoritm som bevisar de absolut perfekta förhållanderna så skulle jag bli mycket imponerad.

                            Om vi räknar bort alla hundratals olika vattenkemiska variabler som går att mäta så vet vi ju ändå inte ens om fiskar har känslor eller inte, i vilken grad de är måna om att reproducera sig, om det är olika från individ till individ, hur olika kombinationer av kön och storlek på fiskar i akvariet påverkar olika individer etc. Det sägs att nematoder är den mest framgångsrika arten vad gäller reproduktion, var ligger fiskar i denna skala och när är alla förhållanden verkligen perfekta?

                            Jag skulle verkligen vilja höra din absoluta sanning med alla variabler beräknade
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                            Kommentar

                            • Ricard
                              Användare
                              • August 2003
                              • 476

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

                              Klart att det inte finns en absolut sanning för altumskalarens lek...jag skulle verkligen vilja höra din absoluta sanning med alla variabler beräknade
                              Tjenare mannen!

                              Det var ju just detta jag var ute efter... Det klart att det finns många variabler (variablar?) och vi skulle kunna ta ett mkt mer komplext problem som ex på hur svårt det är att veta vad den ABSOLUTA sanningen är, men, och återigen, det var det jag ville få fram på ngt flummigt sätt; bara för att inte du och jag kan se den, eller komma fram till den, så betyder det inte att det finns en absolut sanning. Jag menar, innna vi kunde se in i cellen, så fanns alla de system som vi idag känner till, och alla de som ännu inte känner till - eller hur..?
                              Men men, detta är en ganska filosofisk fråga com tangerar filosofi/religion mer än ngn form av hobbynivå på vetenskaplighet, som vi ibland försöker slänga oss med..

                              Ha det bäst!!!
                              Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...