ang Räkmix !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klas A
    Användare
    • December 2004
    • 104

    ang Räkmix !

    Hur mycket åt tolv fiskar, och hur mycket skall man tina upp det innan man matar och blir erat vatten med alldeles fullt med små små bitar av räkmix ?
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=114789
  • Matz Karlsén
    Användare
    • February 2004
    • 1127

    #2
    Jag tinar inte alls upp mitt räkmix utan delar det istället i små fyrkanter med en kniv. På så vis får alla fiskar sin beskärda del. Hur mycket du skall ge till dina fiskar är svårt att säga. Jag brukar ge dom så mycket som dom äter upp på cirka 30 sekunder!
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • April 2002
      • 1884

      #3
      Hur mycket man ska ge tolv fiskar beror väldigt mycket på vad det är för fiskar och hur stora de är. Det som jag ser i din profil, förutsatt att de är halvvuxna hade jag gett en fyrkant på 3x3 cm med tjocklek 0,5 6 gånger i veckan och en fastedag. Jag tinar en liten stund men det är inte nödvändigt.

      Jo, jag får fullt av räkmix i karet men efter en timma ser det ut som vanligt. Jag tror att det är bra med mycket partiklar, det verkar få fiskarna att leta i alla skrymslen och vrår efter föda.
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Klas A
        Användare
        • December 2004
        • 104

        #4
        Ok ska prova med små bitar nästa gång. Dom blir väldigt aktiva vid matningen med räkmix simmar som tokar runt i karet...
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=114789

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • June 2004
          • 1582

          #5
          Jag gör egen räkmix som jag brukar lägga i iskubbar. Vid matningen får fiskarna (30vuxna) 2 bitar som jag hackar upp så alla får sin del. Vattnet blir grumligt men pumpen renar det mesta på några timmar.

          Mvh/ BB

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • December 2002
            • 1934

            #6
            Man bör stänga av pumpen vid matning för annars är risken att man matar filtret med mat också

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • April 2002
              • 1884

              #7
              Det kan aldrig vara bra att stänga av pumpen av den anledningen men det kan såklart bero på vilken typ av filtermaterial man använder. Jag kör pumparna för fullt utan problem. I mitt fall är det filtermatta av olika kaliber men mest 10 ppi.

              Det är nog bra att vänja filterna vid en konstant belastnig för att de ska kunna bygga upp den mängd nitrifikationsbakterier som krävs i varje enskilt fall.

              Alltså: Låt filtret suga i sig, det bygger upp ett försvar för just din avfallsmängd.
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • March 2004
                • 3187

                #8
                Har man fiskar som är känsliga för nitrat (& nitrit) så tror jag inte på att låta oäten mat åka in i ett biologiskt filter är så värst bra.Skiten från fisken räcker gott och väl "som mat" åt nitrifikation-bakterierna.
                De gånger jag misslyckas med mixen och den blir grynigare än som jag vill ha den stänger jag av pumparna till "bio-filtret" under matningen.Iofs kan det ta några dar innan fiskarna vänjer sig med att det blir tyst i karet vid matning(de stressas av tystnaden pga att de inte är vana)men de kommer alltid förr el senare fram för att äta.

                Så mitt tips är att inte mata mer än vad de får in i munnen på max 30 sekunder och att det inte bör ligga oäten mat på botten el i filtret.Hellre mata i mindre mängder men lite oftare då.
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1884

                  #9
                  Ozric: Tror du inte att mängden nitrifikationsbakterier ökar ju smutsigare du har i karet? Som var och en förstår så finns det ju en gräns men dock.

                  Det är plötsligt övermatande i ett kar som är ovant vid detta som orsakar förhöjda nitritvärden. Det gäller bara att mata exakt likadant hela tiden.

                  Stänga av och slå på, jag förstår att det är för fiskarnas bästa men jag är stenhård på att allt bara ska gå och gå och gå och gå...

                  Allt ska alltid vara exakt likadant. Maten i exakt samma mängd och vid samma tillfälle, filter alltid på, aldrig variationer på ljus, aldrig panikflytta fiskar...bara tjata och tjata. Jag tycker att det är nycklen till det hela.

                  Jag upplever inte att det finns nitrat/nitrit-kännsliga eller okännsliga fiskar. Vilka är det?
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • March 2004
                    • 3187

                    #10
                    Jo,jag kan hålla med om att nitrifikations-bakterierna trivs och frodas ju mer exkrementer & fiskmat de får,men då får man också onödigt höga nitrat-värden.
                    Har en VF T.moorii-grupp (nkonde)som är MKT känsliga för just nitrat.Stiger nitrat-värdena till mer än 10 mg/l tenderar de att inte färga ut till max,och det vill jag ju undvika.
                    Det här var väldigt frustrerande till en början ,men efter lite olika metoder och trixande med pumpvarianter/filtrering och matning så har jag kommit fram till att matningen blir bäst för oss (mina fiskar och mej)på detta vis. Ett alternativ är förstås att göra tätare ,men lite mindre vtn-byten,men då har jag ännu ett dilemma. Fiskarna verkar inte gilla vtn-bytena i ett par timmar efter,de går upp i stress,(förmodligen för att vattnet är ngt klorerat och kemikalier(beredningsmedel) litar jag inte på så det vill jag inte använda mig av..)
                    Räkmixen jag matar med försöker jag göra så hård som möjligt, fast med minimalt med gelantin,så detta med att stänga av pumpen händer inte så ofta numer,tack och lov.
                    Tror också att fiskarna, och kanske särskilt tropheus ,trivs bäst utav konsekvent och kontinuerlig skötsel,precis som du säger ,men där går de nog att vänja in dem i andra rutiner ,till en viss gräns.Det har jag blivit tvungen att göra pga mitt jobb(obekväma arb.-tider). Detta gäller både lys-timmar och tidpunkterna för matning.
                    Men nu trivs vi ihop!

                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...