Är ph alltid så viktigt?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    Användare
    • April 2002
    • 2294

citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

Vad är det då som orsakar hål i huvudet och andra hudåkommor för Geophagus och Crenicichla vid för höga pHn? Myt? Karbonater? Ledningsförmåga? Någon som vet, har en åsikt, förslag eller gissning?
    Jag är nog helt enig med Mike o Hutti i denna tråd. Skall man blanda in HiH etc så är ju detta ett kapitel för sig.
    Flagylater??? bristsjukdom eller helt enkelt dåligt imunförsvar.
    Här finns många teorier. De flesta skyller HiH på Hexamita men enligt G Bassleer drabbar Hexamita nästan bara kallvattenfisk. Han säger att det är Octomitus som är problemet. Andra säger att det är tarmflagylater som orsakar bindvävsupplösning. Andra näringsbrist Även många odlare av dessa sydamerikanska arter kör dem i mycket lågt PH. Men so what.
    Det man logiskt kan tänka sig är att eftersom man hämtar dom i en sur nästan bakterie/parasitfri biotrop med strömmade vatten VF eller odlat. Borde det kunna uppstå lite komplikationer när vi stoppar dem i våra begränsade kar med normalt svenskt kranvatten.???
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

Kommentar

• Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

Jag kan inte låta bli att tänka på en av de fyndigasta artiklar jag läst i ämnet =) Vart tog författaren vägen?

Tony Englund

Kommentar

• GoSatta
        Användare
        • February 2003
        • 1686

hahaha ja den va bra =)
        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

Kommentar

• Hasse_H
          Användare
          • April 2002
          • 1081

citat:Ursprungligen skickat av Tony

Vart tog författaren vägen?
          Han har börjat samla på veteranmopeder istället... eller både och... eller nåt. [8D]
          Kolla här

/Hasse

Kommentar

• anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

Fyndigt var ordet!
            Anders L

Kommentar

• deathdealer
              Användare
              • August 2004
              • 1639

grymmt roligt och fyndigt....verkligen bra!
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

Har ställt undan min RO-anläggning, mina chokladciklider lekte lika bra i det stenhårda och ph höga Uppsalavattnet. Orkar inte slabba med osmosvatten längre.
                Märker ingen skillnad på mina Sydamerikanska fiskar om ph är 6,5 eller 8 faktiskt! Ok, nu odlar jag ju inte, så där skulle det kunna bli problem. Fast känslomässigt så kändes det schysstare att hålla RO-blandat vatten, men det kanske var mest för min egen skull?

Mina CA-ciklider stormtrivs i Upppsalavattnet och växer otroligt bra (jaja.. matar mycket kanske), men tror inte ph har någon inverkan där heller.. salter och hårdhet är nog det som betyder mest.
                En gissning är lika god som en annans

ps knappast troligt, men skulle jag få ett ryck att odla nåt sydamerikanskt så åkte nog RO-anläggningen fram igen...
                Anders L

Kommentar

• Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

Ha, ja den va bra! Jag kanske lät lite puristisk i mitt tidigare inlägg. Det var inte riktigt meningen. Jag har själv diskus i pH 7,5-8,0 och skäms inte för det.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

Tänkte spåna lite...
                    Det centrala problemet är att det inte finns några data; den forskning som finns är på matfisk, och så mycket kan jag säga att återskapa hem-miljön för fisken är inte en prioritet vid produktion av matfisk.

Men låt oss ändå säga att det är vanligare med infektioner hos discus som går i högt pH, att man kan hitta en korrelation. Beror det då på pH't?

Eller tenderar folk som lägger ned tid & möda på att fixa "rätt" vatten åt sina discusar att helt enkelt ta bättre hand om dem också i övrigt än folk som bara plonkar ned dem i kranvatten?

Eller kanske folk som håller fisken i kranvatten oftare har större anläggningar med mer fisk, där sjukdomar lättare kommer in och sprids?

Så mycket vet jag dock att jag inte känner till en enda fiskart som inte kan leva vid vilket pH som helst mellan 6.5 och 8.5, och jag skulle kunna sätta pengar på att alla fiskarter trivs och växer bättre i svenskt kranvatten som är rent och byts ofta än "rätt" vatten som är skitigt.

Lek är en annan femma. Fiskar med säsongsbunden lek använder bl.a. ledningsförmåga och temperatur för att avgöra när det är dags att leka. Det betyder inte nödvändigtvis att de då trivs bättre, bara att de är programmerade att inte leka förrän vissa miljöbetingelser är uppfyllda - för då kommer ynglen ha bäst chans att överleva.

Kommentar

• LadyTiera

jag tror att ph spelar roll, men vi måste at i beaktning i vilken omfattning och att det inte finns något universiellt svar på vad som är rätt eftersom olika fiskar är genom naturen eller avel extra känsliga.

men aveln borde även ha vant fiskarna vid andra vatten? eftersom det går relativt snabbt att avla fram en fisk och eftersom urvalsodling är något man gör (tar bort sjuka, svaga missbildade)så borde det även göra att de som överlever är de som är bäst lämpade för det vattnet de går i, förstår ni vad jag försöker få fram eller svammlar jag bara igen.

hysterin över att ha exakt rätt ph går lite för långt ibland, som flera talare innan mig så anser jag att stabilitet och inkoppning av fiskar som har hållits i andra värden är det väsentliga.

det känns lite kontroversiellt att gå ifrån de inbankade ph-reglerna, men om det uppenbarligen fungerar med tillfredställande resultat för både fiskbestånd och ägare så....?

Kommentar

• davide
                        Användare
                        • December 2003
                        • 335

Jag har en gång i tiden haft en utmobbad prinsessa (N.brichardi) i ett sällskapskar(ph . Den trivdes bra och hade hela karet som sitt revir och de övriga invånarna (tetror och fjärilsciklider) instängda bakom pumpen.
                        Dagen efter jag startade igång en CO2 anläggning i detta kar hittade jag prinsessan på botten, flämtande. Dagen efter var den död. Jag skyller själv på det nya ph värdet som var 6,9. Men det kan naturligt vis också vara slumpen.
                        MVH David
                        www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

Kommentar

• Orppo
                          Användare
                          • September 2004
                          • 518

jag har aldrig mätt PH_värde i något av mina akvarium.
                          Har funkat hittils.
                          Märker jag nått abstrakt ,så tar jag ställning till situationen då.

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Jag menade inte att uppröra någon med min fråga om hudåkommor och HiH, men det är inget ovanligt påstående. T ex står det i Thomas Weidners jordätarbok att behandlig av HiH kräver att all stress ska tas bort vilket bl a innebär <8 dGH och pH 6.0 - 6.8. Jag hittar det inte just nu och det kan jag ha läst någon annanstans (Hasse H vet nog en del) att jordätare lätt får hudåkommor vid för höga pHn.

Killifolk har väldigt goda erfarenheter av lågt kH och pH men många jag pratat med är inne på den låga bakteriehalten som det innebär (vilket Kai.P. också är inne på).

Nej, vi har inte tillräckligt med data, men det ska inte hindra oss från att spekulera samt rota fram vad folk påstår om saken . Själv tröttnade jag på Geophagus när jag höll dem i Stockholmsvatten (oj vad jag bytte). De hade hela tiden hudåkommor och magproblem. Min "stickprovsstorlek" är förstås liten och andra har utan problem haft dem i Stockholmsvatten.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...