Är ph alltid så viktigt?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LadyTiera

Är ph alltid så viktigt?

I mitt snäcklekarkar (neolamprologus brevis vf "zebra")112 liters har jag på på lite över 8. hade problem med att mina brevisar itne var så glupska utan mest tugagde spottade ut och åt småsmulor, vid besök i akvarieaffären så inhandlade jag 10 st zebrafiskar som enligt rekomendationen ska ha ph 6-7,5.

jag inhandlade dem inte för att "pröva" om de mådde bra i mitt vatten, utan köpte dem för att de har växt upp och mått bra i samma ph och samma sorts kranvatten jag har (samma kommun, bor nära akvarieaffären)

i mitt 8 liters har jag min julidochromis tillsammans med 4 purpurhuvudsbarber (ph 6-7 för dem) och i det karet är det samma ph som i snäcklekarkaret, (även de har växt upp i samma vatten och är från samma affär)

alla fiskar mår bra, har fina färger, äter bra. är aktiva osv.

är ph rekomendatioerna alltid så viktiga? jag antar att stabiliteten på ph är lite viktigare då fluktationer i värdet inte är bra.
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

Lady; ett STABILT pH är ALLTID att föredra än et exakt värde!!!
    Om man har problem att hålla ett värde på EXAKT 8, så tar fiskarna mindre skada (om man kan uttrycka sig så) av ett stabilt 7,5!!

Jag antar att man ger rek. utifrån det pH som fiskarna har i sitt naturliga habitat, och detta är ett värde för att ge råd om fiskarna vill ha ett högt resp. lågt pH!

Så - har du lättare för att hålla ett något lägre pH...gör det isåfall!

Vänliga hälsningar Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• imported_n/a
      Användare
      • November 2004
      • 572

de flesta fiskar är anpassningsbara,många uppgifter om ph är som deathdealer säger deras naturliga vatten,men även där förändras ph pga regnperioder o div.Alltså de flesta akvariumfiskar går att hålla samt att de trivs mellan (grovt räknat)6.5-8.5(finns givetvis undantag).Det viktigaste är att fisken får vänja sig gradvis...dvs det blir problem om sebrafisken gått i 6.5 i butiken o blir isläppt i ph över 8,en anledning till att man bör "koppa" fisken till det nya vattnet.

Kommentar

• Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

De är mycket få akvarister som rekommenderar dig att ha fiskar som trivs bäst i pH6 i ett pH8-kar. Går gör det ju, men det är långt ifrån optimalt. Normalt vill man ju göra allt för att fiskarna skall trivas så bra som möjligt, vilket även innefattar att hålla dem i rätt vatten. Många arter som lever i ett visst pH kan till exempel inte alls reproducera om de går i fel pH. Samma sak gäller för saltvattensdjur, som om de går i bräckt vatten bara äter och äter och blir jättestora, för att de inte "behöver" reproducera sig.

Ta en funderare på om du vill att de skall gå i fel vatten eller om du tycker det är ok, bara de överlever och visar fina färger.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• matt.is
          Användare
          • September 2003
          • 386

ph verkar vara viktigt för Lena i varjefall...
          ..i en skala 1-10 säkert 8,0

:-)

nej den var låg, men kunde inte låta bli

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Sedan ar en massa pH-myter fel. Allt vatten har inte lagt pH i Sydamerika och Vastafrika t ex. Inget salt till vastafrikaner ar en annan kommentar. Las om Chromidotilapia guentheri och Pelvicachromis subocellatus, Aequidens pulcher, A. rivulatus, Geophagus steindachneri, G. brasiliensis, pa www.fishbase.se . Det finns de som anser att pH inom rimliga granser inte har nagon som helst betydelse for fiskarnas valbefinnande dessutom. Den debatten tanker inte jag ge mig in i.
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• LadyTiera

citat:Ursprungligen skickat av Zaphi
              Ta en funderare på om du vill att de skall gå i fel vatten eller om du tycker det är ok, bara de överlever och visar fina färger.
              min poäng är är det verkligen "fel" vatten? jag skiter kungligen i om de visar färger eller inte egentligen, jag tog upp det som ett tecken på att de verkar trivas.

Kommentar

• Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

citatet finns de som anser att pH inom rimliga granser inte har nagon som helst betydelse for fiskarnas valbefinnande dessutom.
                Det anser t.ex. jag. Jag anser att vilken fisk som helst kommer att leva och trivas exakt lika bra vid alla stabila pH mellan 6.5 och 8.5.

Inte nog med det, jag hävdar att man kan lyfta upp en fisk som går i 8.5 och plonka ner den utan ceremoni i 6.5. Och vice versa. Kort sagt att "pH-chock" inte existerar som dödsorsak.

Förutsatt att vattnet i övrigt är bra, är vattnet skitigt, som t.ex. i en transportpåse, så kan det gå illa pga att ammonium blir giftig ammoniak när pH ökar.

Salt är en helt annan femma; ledningsförmågan i vattnet har stor effekt på cellerna i fisken och fiskens vattenbalans. Det går inte att döda fisk med pH chock, men det går utmärkt att döda fisk med ledningsförmåge-chock genom att flytta den från hög ledningsförmåga (salthalt) till låg.

Möjligen kan fiskar kräva lågt pH för att leka, det påstås i alla fall att en del fiskar inte triggas om pH är för högt, men personligen misstänker jag att även där är det egentligen ledningsförmågan som är grejen - ofta har man också låg ledningsförmåga om man har lågt pH i akvariet.

Kommentar

• imported_n/a
                  Användare
                  • November 2004
                  • 572

citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

citatet finns de som anser att pH inom rimliga granser inte har nagon som helst betydelse for fiskarnas valbefinnande dessutom.
                  Det anser t.ex. jag. Jag anser att vilken fisk som helst kommer att leva och trivas exakt lika bra vid alla stabila pH mellan 6.5 och 8.5.

Inte nog med det, jag hävdar att man kan lyfta upp en fisk som går i 8.5 och plonka ner den utan ceremoni i 6.5. Och vice versa. Kort sagt att "pH-chock" inte existerar som dödsorsak.

Förutsatt att vattnet i övrigt är bra, är vattnet skitigt, som t.ex. i en transportpåse, så kan det gå illa pga att ammonium blir giftig ammoniak när pH ökar.

Salt är en helt annan femma; ledningsförmågan i vattnet har stor effekt på cellerna i fisken och fiskens vattenbalans. Det går inte att döda fisk med pH chock, men det går utmärkt att döda fisk med ledningsförmåge-chock genom att flytta den från hög ledningsförmåga (salthalt) till låg.

Möjligen kan fiskar kräva lågt pH för att leka, det påstås i alla fall att en del fiskar inte triggas om pH är för högt, men personligen misstänker jag att även där är det egentligen ledningsförmågan som är grejen - ofta har man också låg ledningsförmåga om man har lågt pH i akvariet.
                  Kan man rent av säga att du håller med mig då?:-)(delvis)

Kommentar

• LadyTiera

Jag respekterade och trodde på ph; gränsen väldigt mycket, gjorde reserch om vilka arter som passade osv, men jag börjar gå på huttis och mickes linje här, jag kan hålla med om att för vissa arter spelar ph en roll, men inte för alla

Kommentar

• Mike_Noren
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2695

Hutti: jag håller med både dig och deathdealer om detta.

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

Vad är det då som orsakar hål i huvudet och andra hudåkommor för Geophagus och Crenicichla vid för höga pHn? Myt? Karbonater? Ledningsförmåga? Någon som vet, har en åsikt, förslag eller gissning?
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mike_Noren
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2695

Ola: Svårt att bedöma utan data. Först skulle man ju vilja veta om det alls är korrelerat till pH, sen, om det är det, kan man börja fundera på om pH är orsaken.

Kommentar

• LadyTiera

citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

Vad är det då som orsakar hål i huvudet och andra hudåkommor för Geophagus och Crenicichla vid för höga pHn? Myt? Karbonater? Ledningsförmåga? Någon som vet, har en åsikt, förslag eller gissning?
                            som jag sa tidigare så anser jag att ph är viktigt för vissa sorts fiskar, medans många andra kan både leva och må bra i ett högre/lägre ph än vad de levde i som vilt och vad rekomendationen säger.

din specifika fråga kan jag inte ens börja svara på då jag varken är familjär med fisken eller sjukdommen och inte har någon högre kunskap om de saker som kan påverka den.

Kommentar

• imported_n/a
                              Användare
                              • November 2004
                              • 572

citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

Detta är ej logiskt...men vad är det som är det i denna "värld":Har mycket svårt att tro att ph skulle ha nått att göra med hål i huvudet sjukan,som är en riktig stygging.Troligtvis har nån akvarist dragit förhastade slutsatser(ej ovanligt).Om inte så.....vad vet jag egentligen?Jag tror icke på det.utan det MÅSTE ha andra orsaker![:0]

Kommentar

Arbetssätt...