Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tobias
    Användare
    • June 2004
    • 95

    #16
    citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

    Samma controller finns färdig för Svenska nätet hos BL diskus i Helsingborg. Men då kostar den 1000 kr.
    Det verkar ju vara det bästa alternativet, absolut. En pH controller är väldigt bra att ha så det är värt pengarna tycker jag.
    På väg tillbaka in i hobbyn.

    Kommentar

    • defdac
      Användare
      • April 2002
      • 865

      #17
      citat:
      Magnetventilen tar han 650 för och det är mig veterligen billigast i Sverige.
      Här är en Aquamedic magnetventil för 449:-

      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1828

        #18
        OKI, jag ändrar mig. Det VAR det billigaste mig veterligen.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • December 2004
          • 1324

          #19
          Tobias, jag fattar inte det där med PET-flaskan, vatten och gasen. Kan du ta det lite utförligare (har även kollat bilderna).

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • August 2002
            • 3029

            #20
            Aqua Medic
            Dennerle
            har jag fått som förslag av den lokale fiskaffären. vet ej kvalisort på dessa prylar, vad skulle ni reka?

            Kommentar

            • Uffeman
              Användare
              • February 2004
              • 234

              #21
              citat:Ursprungligen skickat av Tobias

              Jag brukar bygga mina egna genom att ta en halvliters flaska (eller liknande storlek) i plast som jag skär bort botten ifrån.
              Nackdelen med denna är ju att det är fult att ha en flaska i karet.
              En enklare lösning är att helt enkelt trycka in co2-slangen i insuget til sitt vanliga ytterfilter.
              Du får 100% upplösning.

              Kommentar

              • Johan
                Användare
                • August 2002
                • 3029

                #22
                funderar på en http://www.guldfisken.se/beta/catalo...lassicline.jpg

                hur gör man för att kolla bubblor per sek?

                ska man koppla in det på ytterfiltret?

                Hur snabbt tar tuben slut?

                Hur fort ändras ph?

                sökt på google men hittar liksom ingen bruks där.

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • July 2003
                  • 1828

                  #23
                  citat:hur gör man för att kolla bubblor per sek?
                  Antingen genom att skaffa en reaktor som har ett synligt utlopp eller med hjälp av en bubbelräknare. Det verkar ingå en bubbelräknare i paketet.

                  citat:ska man koppla in det på ytterfiltret?
                  Med denna co2 anläggning så finns det med en reaktor, den skall inte kopplas in på ytterfiltret. Men du kommer förmodligen att märka att reaktorn inte är tillräcklig. Då kan du byta den antingen mot en pumpdriven reaktor eller så kan du helt enkelt bara släppa in bubblorna i ditt ytterfilter.

                  citat:Hur snabbt tar tuben slut?
                  Det beror på mängd,sort växter, Vattenvolym, temperatur, cirkulation, ljus, andra näringsämnen osv. DVS helt omöjligt att förutspå. Min tub räcker i ca 10 veckor, men en kompis som har samma tub kan ha sin i 6 månader.



                  citat:Hur fort ändras ph?
                  Med denna reaktorn är det svårt att få någon effekt. Men med en bra reaktor kan du påverka ph nästan hur fort du vill.


                  Denna anläggningen tycker jag inte tillför ett dugg mer än en att köpa grejorna separat i tyskland, då blir det billigare och du blir inte påtvingad delar du inte behöver/vill ha/ tycker är otillräckliga. Köp lösa prylar i stället så får du exakt vad du vill ha och billigare.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • oveb
                    Användare
                    • July 2004
                    • 125

                    #24

                    Jag betalade ungefär:

                    Aqua-medic controller inkl magnetventil 1800 danska kronor på cichlidecentret.dk

                    Regulator med nålventil 800 SEK

                    Aqua-medic reaktor 500 SEK (skall klara 2000 liter men jag är skeptisk till det, men bra är den)

                    2 släckare , en på 2 kg 500 SEK fylld och klar, en på 5,5 kg 800 fylld och klar. Fyllning kostar ca 100/tub. Båda har stigarröret borttaget och har kran med "kolsyregänga"

                    I mitt 325 liters kar har jag inga som helst problem att komma upp i 100ppm co2. Ph hamnar då på ca 6,1.

                    Med denna reaktor så blir det heller ingen ph-topp vid vattenbytena, den klarar att sänka ph't på det vatten man fyller på i samma takt det rinner i.
                    Min blog

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • July 2003
                      • 1828

                      #25
                      Jag har hört om denna enorma reaktor innan. Tyckte att jag skulle köpa en. Men med min kom jag aldrig upp i mer än 20 ppm, har provat med alla möjliga pumpar och konstelationer. Fick aldrig ordning på co2 förrän jag började släppa ner det i ytterfiltret. Vet inte varför min reaktor inte fungerade men jag vet att ytterfilter har de flesta, så slipper man en ful reaktor också.
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      • oveb
                        Användare
                        • July 2004
                        • 125

                        #26

                        Ful som stryk det är sant, men den är lätt att gömma när växtligheten tar fart...

                        Nä ! Skall jag vara riktigt ärlig så har jag den nog mest av feghet, jag ville inte riskera att torrköra det helt nyköpta filtret

                        Min blog

                        Kommentar

                        • Johan
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3029

                          #27
                          det jag är ute efter är ett så långt det går själv skötande system då jag inte kan allt för mycket om det vore det perfa med typ "plug and play", men det kanske inte finns ett sådant.

                          Kommentar

                          • tropfrog
                            Användare
                            • July 2003
                            • 1828

                            #28
                            Om det är kunskaper som fattas så är det bara att anskaffa dom. Att köra co2 system utan att ha kunskaper om hur det fungerar är inte att rekomendera, iallafall inte om du är rädd om fiskarna i karet.

                            Men om du kör med ph/co2 controller så minimerar du riskerna och ökar slarvmarginalerna.
                            MVH
                            Magnus

                            Kommentar

                            • Johan
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3029

                              #29
                              kan du reka en bra länk där det står det jag behöver veta.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...