Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    Co2

    om jag vill ha ett Co2 system till mitt 720, vad/vilken hade ni valt då om ni fått köpa. länka gärna till websida med förslag om det finns. är helt novis inom co2 så all info är tacksam.
  • MagnusL
    Användare
    • January 2004
    • 326

    #2
    Jag kör med ett Dennerlesystem som jag köpte på akvakompis.



    Jag är nöjd, och det är mina växter också. Det går ju helt klart att lösa MYCKET billigare, men jag ville ha ett plug and play system som fungerade direkt eftersom jag är nybörjare på kolsyra.
    Magnus Lovgren

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

      #3


      denna skulle jag behöva ha då. ujuj de va inte billigt

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • December 2004
        • 1324

        #4
        Jag går själv i liknande tankar och har råkat skaffat ett underdimensionerat system (JBL Easy Set 1)för 250 till mitt 540. Har av den anledningen frågat runt lite på Zoopet om jag då får ett halvbra resultat eler inget och en del andra funderingar. Vad flera personer säger är att en 500 g-flaska bara räcker några veckor och att dom på brandstationer har lyckats få ombyggda fyrakilostuber som används till akvariet. Låter spännande...

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • August 2002
          • 3029

          #5
          ja det låter spännande. rent praktistk hur fyllar man på när de tar slut. eller måste man köpa ny. borde finnas massa växt experter där ute.

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • October 2002
            • 405

            #6
            Jag kör med Sera reduseringsventil,elektriska nattavstängningsventil och bubbelräknare samt Duplas stora reaktor. För ph-styrningen använder jag Tunzes Ph-controller. Pris allt som allt endast ca 9000 SEK (värt varenda krona).

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • August 2002
              • 3029

              #7
              oj oj, ja det var ju ett kap. hade inte en aning om att prylarna var så dyra.

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • October 2002
                • 405

                #8
                Om Du vill komma billigare undan kan Du skippa Ph-controllern ca 5500 SEK, men det suveräna är ju att alltid ha ett stabilt Ph och slippa risken för överdosering.

                Kommentar

                • Tobias
                  Användare
                  • June 2004
                  • 95

                  #9
                  Hmm, har en sluttenta om ett par timmar så jag måste plugga för den, men ett snabbt svar så kan jag fylla på mer ikväll/natt/morgon.
                  En 500 gram flaska tror jag inte räcker alls länge tyvärr, själv har jag en 10-kilos på mitt 470 liters akvarium, den har jag fyllt på en gång sedan mars -04. Kolla med svetsare, de kanske har någon billig begagnad flaska.
                  Diffusorn som kommer med Dennerles paket skulle jag inte ge mycket för, bättre att bygga en egen för en hundring eller så...
                  En pH controller tycker jag nästan är ett måste pga det stabila pH värdet. Jag tror det är olika gängor på flaskorna och armaturerna i Europa mot USA, annars finns det billiga system här. Min pH controller (Milwuakee) kostade t.ex. ~650 kr.

                  bs, hur ser armaturen ut på din uppsättning, mer specifikt hur styr pH controllern flödet? Dvs hur bryter den strömmer till armaturen?
                  På väg tillbaka in i hobbyn.

                  Kommentar

                  • simosaurus

                    #10
                    eeee, ph controller för 650kr? Vart?

                    Kommentar

                    • Peter_F
                      Användare
                      • January 2004
                      • 172

                      #11
                      Tuben köper du lämpligast av din lokala brandskyddsfirma. De har ofta redan anpassade tuber för ändamålet. Dvs stigarröret är borttaget ut tuben. Jag gav 1000 pix för min 6Kg fylld, lackad och levererad till önskad ort. Påfyllning kostar 150. Aquaristic.net har magnetventil och allt vad du behöver för en överkommlig peng. Själv har jag Bioplast och är klart nöjd med detta. Har för mig jag gav 2000 kr för ett komplett set. Tuben som ingick är dock bara på 500gr. Funkar som reserv när den andra är på fyllning.

                      mvh
                      Peter
                      "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

                      Kommentar

                      • Kalle-Maja
                        Användare
                        • December 2004
                        • 1324

                        #12
                        Mm, vilka svar, nu börjar det likna nå´t. Dessutom hyfsat billigt med de egna lösningarna. Men jag, liksom Johan, behöver nog bygga upp lite kunskap (lokala brandskyddsfirma, magnetventil, stigarrör...). Ös gärna på mera. Jag slickar i mig.

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          Användare
                          • October 2002
                          • 405

                          #13
                          Vi som har tummen mitt i handen får betala...

                          Kommentar

                          • Tobias
                            Användare
                            • June 2004
                            • 95

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av Kalle-Maja

                            Jag går själv i liknande tankar och har råkat skaffat ett underdimensionerat system (JBL Easy Set 1)för 250 till mitt 540.
                            Att systemet är för litet beror mest på diffusorn, med systemet du nämner så ser den ut som en spriraltrappa som har funktionen att CO2 bubblorna ska komma i kontakt med vattnet så länge som möjligt. Det är inte något som jag är förtjust i direkt eftersom så mycket CO2 försvinner när de kommer up till ytan så fort. Jag brukar bygga mina egna genom att ta en halvliters flaska (eller liknande storlek) i plast som jag skär bort botten ifrån. Leder in vatten från ett pumphuvud i flaskan, genom korken. Leder också in CO2 genom ett rör. Bubblorna stannar då inne i flaskan tills de har lösts upp helt och hållet, dvs inget spill. Jag köpte en för 400 kr, sedan insåg jag att man kunde bygga en själv för en bra bit under hundralappen. Använder en Rio 50 pump för det hela och det klarar akvarier upp till 700 liter.
                            Plantguild
                            Egen
                            En nackdel med ett litet system är ju flaskan, den kommer att behöva påfyllning ofta.
                            citat:Ursprungligen skickat av simosaurus

                            eeee, ph controller för 650kr? Vart?
                            A full line of co2 systems, freshwater aquarium plants, chillers, and aquarium lighting. Check out our aquarium fish tank furniture. Wholesale pricing available on metal halide lights, vho bulbs, freshwater and saltwater supplies, and aquarium plants for your fish tank needs. Amano plant tools available. If we dont have it we canget it

                            Med dollarns kurs idag så blir väl 90 dollar ca 610 kr.
                            Grejen är den att de är i USA. De skickar internationellt vet jag, men controllern styr armaturen genom att bryta strömmen till den och här är det ju 110 volt. Controllern kommer med en adapter som pluggas in direkt i ett vägguttag. Det verkar som att den endast leder strömmen rakt igenom uatn att reducera den något, den slår väl bara på och av. På adaptern sitter det sedan ett uttag för CO2 systemet. Jag tror inte att 110 styrkan spelar någon roll, bara sättet uttagen ser ut. Det skulle behövas två reseadaptrar till det hela, en som konverterar svenskt uttag till amerikanskt och sedan ett som möjliggör svenska kontakter i amerikanska uttag.
                            Så det är väl en avvägning där, vad en controller kostar i Sverige mot pris i USA plus mödan att få det att passa.
                            På väg tillbaka in i hobbyn.

                            Kommentar

                            • tropfrog
                              Användare
                              • July 2003
                              • 1828

                              #15
                              Samma controller finns färdig för Svenska nätet hos BL diskus i Helsingborg. Men då kostar den 1000 kr. Magnetventilen tar han 650 för och det är mig veterligen billigast i Sverige. Givetvis skickar han mot postförskott om man vill.

                              Men skall man inte ha controller köper man nog rubbet billigast hos aquartistic.net.
                              MVH
                              Magnus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...