Ciklidbladet 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Ciklidbladet 2005

Nu börjar arbetet med Ciklidbladet 2005. Därför är jag intresserad av att få in synpunkter på Ciklidbladet 2004. Vad har varit bra och vad kan bli bättre? Reaktionerna har varit mycket positiva men det finns alltid saker som kan förbättras. Under året är följande förändringar gjorda:
    Årgång inlagd i sidfot och på omslag.
    Ledare och innehållsförteckning flyttad till sida 3 och sidan har fått ny layout.
    Olika fonter i brödtext och bildtext.
    Tidningen trycks på matt papper.
    Ny artikelserie – medlemspresentation.
    Föreningssidan har förändrats och blivit en fast avdelning.
    F.o.m 4/2004 - Fler faktarutor i artiklar.
    F.o.m 4/2004 - Nytt utseende på faktarutor i artiklar för att tydligare skilja dem från föreningsinformation och övrig information.
    + en del andra mindre förändringar

Ni får gärna önska olika typer av artiklar men det kan jag som redaktör inte påverka i någon större utsträckning, det gör ni själv genom att skriva de artiklar ni saknar. Jag kan bara se till att det blir en så bra mix av artiklar som det är möjligt i varje nummer, efter de förutsättningar som ni ger mig.

Fler nummer kommer det inte heller att bli. Däremot utökar vi antalet sidor när vi har får in material som medger detta. När Ciklidbladet gick över till A4-formatet var sidantalet 32 sidor, 2004 var 2 nummer på 48 sidor och 2 nummer på 56 sidor, alltså ett genomsnitt på 52 sidor! Detta är en bra trend som jag hoppas håller i sig även om det innebär mycket extra redaktionellt arbete.

För att lugna alla oroliga läsare kan jag redan nu säga att några större förändringar inte är planerade till nästa år. Förra året när jag efterlyste synpunkter var många oroliga för förändringar, trots det verkar de flesta vara nöjda med det förändringar som gjorts under året.

Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri
  • Tommy K
    Användare
    • May 2002
    • 309

Jag tycker du gjort ett mycket gott jobb, Micke!

Du bad om synpunkter... det finns bara några små saker jag inte gillar riktigt, t ex att alla bilder har en "dropshadow" under sig. Kan vara befogat ibland kanske, men inte alltid. Ingressernas texter är alldeles för klumpiga ibland, gå ner i punktstorlek så är problemet löst. (Det här är väl egentligen inga "fel" och ingen tänker kanske på det, men eftersom jag jobbar i reklambranschen så är jag väl lite yrkesskadad).

Jag vet hur mycket jobb det är med en så omfattande tidskrift som "Ciklidbladet" så all heder till dig, Micke! Strongt!

Kommentar

• Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

Bra synpunkter Tommy, tackar. Det är den typen av synpunkter som gör att vi kan föbättra oss så att vi får en ännu bättre medlemstidning.

Kommentar

• anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

Håller med Tommy K angående "drop shadow"!
        Men annars är den konsekvent och kanonsnygg. Bra att faktarutorna är distinkta och lätta att känna igen.
        Anders L

Kommentar

• Gäst

Gillar verkligen utsendet som det är i 2004/4. Stor cred!

(Som Tommy K redan nämt ovan)

En av få saker jag kan överhuvud taget klaga på är den extremt feta ingress texten. Den kan för mig gärna vara lika stor, men den är så fet att den blir ganska svår att läsa.

Jag kanske är ett undantag men i många artiklar skulle jag hellre se färre och större bilder än 5-10 små.

Exempel på detta är artikeln 'Trisse trimac' från 4004/4. Där förekommer tex två nästan helt identiska mindre bilder på artikelns sida1. Hade hellre sett en av dem dubbelt så stor.

Kommentar

• Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

Det enda jag kan kommentera på är mycket små detaljer, liknande de som nämns ovan. Å andra sidan är de ju kanske de detaljerna som gör att de märks att de är en föreningstidning istället för en komersiell produktion. Bra eller dåligt, vet jag inte.

Tidningen är annars mycket bra och egentligen är det inte så mycket som skall ändras tycker jag inte. För att vara en medlemstidning i en förening är den ju otrolig.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

Jag håller med om dina synpunkter om foton Erik, men jag vill ge ett par förklaringar till varför det ibland blir som det blir.

citat:Jag kanske är ett undantag men i många artiklar skulle jag hellre se färre och större bilder än 5-10 små.
              Jag anser också att bilderna ska göras så stora som kvaliteten på dom medger. I nummer 4 fanns det så mycket artiklar som skulle in att det helt enklet inte fanns plats till att dra upp bilderna mer i storlek.

citat:Exempel på detta är artikeln 'Trisse trimac' från 4004/4. Där förekommer tex två nästan helt identiska mindre bilder på artikelns sida1. Hade hellre sett en av dem dubbelt så stor.
              När det gäller fotona i faktarutorna så har dom en fast bredd. Det andra fotot skulle kunna dras upp större om det hade funnits utrymme för det. Alternativet här kunde vara att skippa fotot i faktarutan och ökat storleken på det andra. Jag vill gärna ha med ett artypiskt foto i faktarutan om det finns något men det kanske inte är tvunget?

Zaphi:
              citat: Det enda jag kan kommentera på är mycket små detaljer, liknande de som nämns ovan
              Lämna gärna dom kommentarerna så att vi kan bedömma om det är något som vi kan bli bättre på.

citat:Tidningen är annars mycket bra och egentligen är det inte så mycket som skall ändras tycker jag inte. För att vara en medlemstidning i en förening är den ju otrolig.
              Ingeting är så bra att det inte går att utveckla och förbättra. Fortsätter vi inte att aktivt arbeta med att förnya så risken stor att tidningen inte kommer att upplevas som lika bra om några år.
              Själv tyckte jag att CB var kanonbra när den var i A5-format och tyckte då att den inte kunde bli så mycket bättre. Ändå tyckte jag med facit i hand att den blev ännu bättre i A4-format. De två sista åren tycker jag att CB har lyft sig ytterliggare ett par snäpp. Det tycker jag visar ganska tydligt att man inte ska vara nöjd med det man har, utan att man hela tiden ska sträva efter att göra det ännu bättre.
              Med en bra medlemstidning är det också lättare att få in fler artiklar inbillar jag mig, och med fler bra artiklar blir det lättare att göra en bra tidning.

Kommentar

• ralp
                Användare
                • November 2004
                • 70

Hmm... Skulle gärna vilja titta på tidningen. Jag har nyss blivit medlem. Kommer jag får CB 2004 med nästa utskick - 2005? Eller är det för sent för mig att få?

Hejhopp. Ralf

Kommentar

• Alexander Ylipää
                  Användare
                  • October 2003
                  • 3615

Kanonbra tidning!

Ska och sätta mig och skriva en artikel om mina discusår efter nyår.

Då undrar jag hur många månader/veckor före den måste vara inne innan ifall den läggs in i tidningen?
                  Mvh Alex

Kommentar

• Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

citat:Ursprungligen skickat av ralp

Hmm... Skulle gärna vilja titta på tidningen. Jag har nyss blivit medlem. Kommer jag får CB 2004 med nästa utskick - 2005? Eller är det för sent för mig att få?
                    Nya medlemmar får Ciklidbladet i samband med nästa ordinarie utskick. Hur vi gör med medlemmar som tillkommer efter årets sista ordinare utskick är jag lite osäker på. Kolla med medlemsansvarig på medlem@ciklid.se

citat:Ursprungligen skickat av Alexander Ylipää

Kanonbra tidning!

Ska och sätta mig och skriva en artikel om mina discusår efter nyår.

Då undrar jag hur många månader/veckor före den måste vara inne innan ifall den läggs in i tidningen?
                    Normalt är deadline 2 månader före att tidningen beräknas komma ut till medlemmarna. Att en artikel kommer in före deadline innebär inte automaiskt att den kommer med i kommande nummer. Har vi fått in många liknade artiklar skjuter vi ibland på någon för att få en bra mix av artiklar i varje nummer. Ju tidigare artiklarna kommer in desto större är chansen att de kommer med i nästkommande nummer.
                    Diskusartiklar har det varit ganska dåligt med på sistone så det låter bra att du har en på gång.

Kommentar

• MagnusL
                      Användare
                      • January 2004
                      • 326

Jag tycker Ciklidbladet är toppen. Jag förbluffas gång på gång av kvaliteten på artiklar och bilder!

En sak som jag funderat på, har kanske inte så mycket med tidningen att göra men..

Det finns så många fantastiskt fina akvarium i vår förening. Ibland när man läser om dom i CB och "bara" får se ett par bilder blir man frustrerad, man vill se mer!

Min lösning på det hela skulle vara att man gång per år, förslagsvis med CB 4, skickar med en DVD med film från våra medlemmars fina burkar. Det kan vara allt ifrån "hemma hos" reportage, speciella händelser såsom lek eller annat spännande, men det kan också vara inslag från föreningsträffar m.m. m.m. Man kan också lägga med stillbilder. Naturligtvis finns det även möjlighet för sponsorer att få exponera sig. En året som gått DVD kort och gott.

Kanske ska tillägga att jag kan hjälpa till med ovanstående, om det skulle vara intressant.
                      Magnus Lovgren

Kommentar

• LadyTiera

för att bryta in i diskussionen här, om man som nybörjare skriver något, som jag, då är man (iaf jag) lite rädd för att bli "smälld på fingrarna" av er som kan mer och som har varit med längre, vågar man skriva något egentligen?

skulle gärna vilja bidra med något och har inga problem med ord eller fantasi, men borde jag gå in i gamet först?

Kommentar

• Tony
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4594

Att bli medlem är en utmärkt start på en artikelkarriär. Klart du skall skriva det du känner för, både på forumet och i ciklidbladet.

Tony Englund

Kommentar

• Hasse_H
                            Användare
                            • April 2002
                            • 1081

Jag är fortfarande imnponerad av den genomgående höga kvalitén på både artiklar och foton. Erfaren eller nybörjare till författare spelar ingen roll, artiklarna är alltid lika kul att läsa. Det är just denna blandningen som jag tycker ger CB dess styrka, vi skriver för oss själva, åt oss själva.

Kommer själv försöka ta mig i kragen och skicka in nån artikel under nästa år. Kanske en artikel om ett flyttprojekt? ... maybe.

Kommentar

• Micke
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9579

LadyTiera:
                              Vi tar emot alla artiklar, amatör eller erfaren akvarist spelar ingen roll.

Sammanfattning av synpunkter hitintills;
                              Mindre användning av "dropshadow" vid bilder.
                              Minskad storlek på inressernas font.
                              Färre och istället större foton.
                              Årlig dvd med foton (Problemet här är att många artikelförfattare inte tillåter att fotona publiceras digitalt.)

Kommentar

Arbetssätt...