Akvarieberoende

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • November 2004
    • 572

    #16
    citat:Ursprungligen skickat av Cutekid

    Välommen till klubben Lady T. Själv blir jag portad om jag kommer med flera akvarium nu.
    Vadå släpper inte vaktmästarn in dig då?

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • February 2003
      • 2533

      #17
      hehee....känner igen mig i de flesta poster. jga sitter för närvarande på :
      1*720 (ej igång, letar efter ledigt utrymme)
      1*540
      1*375
      1*310
      2*250
      2*80
      2*60
      2*40

      Fler kar är planerade att klämmas in någonstans, var de skall vara är aldrig planerat, de dyker upp och jag börjar bearbeta utrymmena i mina föräldrars hus (tänk er när jag skall flytta, då är lokal en nödvändighet ,kanske borde skaffa lokal först och sen lägenhet .

      Beroendet är väl uppenbart, men som Fredrik H sade så är det ett beroende som inte griper in på ens fysiska hälsa, samt att den psykiska hälsan bara belastas med tonvis av latinska namn och kunskap om ciklider och hur de sköts på bästa sätt i akvarium.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • November 2004
        • 572

        #18
        [quote]Ursprungligen skickat av LadyTiera

        Hej, jag heter Lady tiera och jag är akvarieberoende


        Hej,Jag heter hutti och har också ett skumt namn

        Kommentar

        • crebble
          Användare
          • November 2004
          • 14

          #19
          känner mig också som en nybliven freak =)
          mvh / stickan
          960l,128l,302l och 3 st 375 l kommande...
          älskar loricariidae
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=315781

          Kommentar

          • medgix
            Användare
            • September 2004
            • 242

            #20
            Jag ska in på avgiftning i början av nästa månad... En kompis till mig håller på att rehabliteras just nu... Livsfarligt beroende men sliter inte på hälsan som alkohol eller droger i alla fall !
            citat:Ursprungligen skickat av hutti

            Hej,Jag heter hutti och har också ett skumt namn
            mitt är nog knepigare []

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

              #21
              citat:Ursprungligen skickat av LadyTiera

              Hej, jag heter Lady tiera och jag är akvarieberoende

              införskaffade jag ett 112 liters, 2 veckor efter det blev det ett 80 liters (införskaffat pga en mobbad fisk som behövde ett hem) igår blev det ett 30 liters till min son.
              Du skall vara glad som verkar kunna sluta på 3! Kom tebax när du har 25 kar, över 4000 liter och fortfarande vill ha mer! Snacka om att vara sjuk!
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 3111

                #22
                hej
                du behöver inte oroa dig, jag vet inte hur många jag har (har inte räknat) och jag är inte alls orolig.........

                mvh

                Peter
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • roccster
                  Användare
                  • August 2004
                  • 583

                  #23
                  Det är lika "illa" för oss alla. Min fru önskar nog att hon hade proppsat på ett annat projekt i somras för jag blev precis som du. Ett sedan två och nu tre med ett fjärde på G.

                  Fast nog är det värt det. Tänk alla som lägger pengarna på sprit och golf istället. Det är dyrt det.

                  Fast sprit och fisk kanske inte är så billigt ändå?
                  MVH

                  / Richard
                  http://www.ornemark.com

                  Kommentar

                  • discusred
                    Användare
                    • June 2004
                    • 851

                    #24
                    Min kära sambo brukar säga till andra "Tokerns intresse tar aldrig slut, det blir bara värre med åren". Själv tar jag det som en komplimang! Men sambon fick spel förra året när vi började titta på hus. På varje husvisning så promonerade jag rakt in och letade efter lämpliga ställen man kunde ha akvarium, första frågan till husförsäljaren blev hur starka är golven? Kan lugnt påstå att min kära sambo var rätt sur på mig efter tredje huset vi hade varit och tittat på, för då hade jag bara ställt akvarie frågor till mäklare och byggmästare.

                    Kommentar

                    • Mogwai

                      #25
                      Jag började med att ta hem itt gamla utlånade 70 liters.....sen så vart det vips ett 250 liters på det, och mitt ancistruspar lekt, så då behövde man ju ett yngelkar. 45 liters stod snart ute på byrån i hallen och bubblade.
                      Insåg dock att jag vill ha mer, ett ytterligare större än 250 liters !!
                      Min sambo började då ynka sig om att han tyckte att det började bubbla lite väl mycket mest överallt där hemma, så efter "hårda" förhandlingar, så beslöts det att 250 liters skulle jag behålla, sälja de 2 mindre och skaffa ett stort. Inom en månad stod ett 480 liter på golvet därehemma.
                      Min sambo har dock börjat erkänna....han har fastnat helt i bottenslammet han med !!
                      Det smittar alltså !!!!

                      Kommentar

                      • Hasse_H
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1081

                        #26
                        Har precis köpt hus (för tredje gången...) och det första jag kollade på var att huset stod på en stadig betongplatta och hade bra med biutrymmen med närhet till vatten och avlopp på källarplan... har redan i mitt huvud placerat ut mina nuvarande akvarium och några till i huset. Sedan får familjens övriga möblemang anpassas till det... :-)

                        /Hasse

                        Kommentar

                        • Tony
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4594

                          #27
                          Ja visst är det märkligt att man aldrig blir nöjd? =)

                          Jag har precis flyttat ner alla akvarier (15 st) i ett källar-rum som numera är helt anpassat för akvarierna. Det enda som är tråkigt med det är att det går inte att knö in en enda liter till där. Det som återstår är att ställa ett 720-liters kar i tv-rummet.

                          Tony Englund

                          Kommentar

                          • LadyTiera

                            #28
                            impulsköpte 10 st zebrafiskar idag. *skäms* de har växt upp i samma ph som mitt snäcklekar-kar och de är däri nu för att snäcklekarna skall hålla ihop mer och för att "städa upp" de äter varje matsmula så slipper jag slamsuga eftersom mina snäckisar tuggar maten och spottar ut hälftenbaar för att jävlas.

                            köpte en ancistrus till min sons kar med, och lite växter

                            Kommentar

                            • anli
                              Användare
                              • March 2003
                              • 3740

                              #29
                              Själv kände jag att 220,332,400 och 720 var för mycket att ha igång samtidigt... hann inte med de olika fiskarna utveckling, kände en svag känsla av utbrändhet. Hobbyn skulle ju vara ett sätt att koppla bort arbetet, inte öka stressen
                              Har minskat karen hemma till ett 900 och ett kompletterande 400. 332 står på jobbet (behöver inte pyssla hemma ) och 220 står som reserv i garaget.
                              Känns faktiskt bra att koncentrera sig endast på de två karen... visst är det frestande att slå igång ett till, men endast om nåt exceptionellt dyker upp eller att det behövs för sjukdomsbehandling.
                              Fokusering är det nya mottot!
                              Anders L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...