Akvarieberoende

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LadyTiera

    Akvarieberoende

    Hej, jag heter Lady tiera och jag är akvarieberoende

    *hej lady tiera mummlar stora massa användare och annat löst folk*

    För drygt en månad sedan införskaffade jag ett 112 liters, 2 veckor efter det blev det ett 80 liters (införskaffat pga en mobbad fisk som behövde ett hem) igår blev det ett 30 liters till min son. jag tittar redan på flera, har ingen mer plats, vill flytta till en större lägenhet så att jag kan ha ett 1000 liters. hur lir jag av med detta beroende! besöker min djuraffär flera gånger i veckan, hoppar runt som en liten flicka av lycka när jag fick köpa purpurhuvudsbarber till mitt 80 liters häromdagen (de är jätteghärliga! som små pirayor och mycket aktiva)

    (detta är även postat på zoopet.com, men eftersom mitt huvudintresse är ciklider så postar jag det även här, (där jag dessutom lär få vettigare svar)

    Hur tacklar ni detta behov? jag vill ha nya fiskar! nya ciklider! bygga olika biotoper, titta på dem hela dagarna.
  • Leopoldi
    Användare
    • February 2004
    • 1082

    #2
    Tyvärr finns det ingen bot.[xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(]

    Kommentar

    • Larry Stockholm
      Användare
      • November 2004
      • 343

      #3
      Hallo Lady T.
      Jag vet precis hur du känner dig, för jag känner likadant. Det började med att jag köpte ett, och nu står jag här med sex stycken. Det kanske inte är nån tröst, men intresset bara ökar och finslipas.
      Lycka till
      Larry
      Lasse Omfors

      Akvaristiken går i vågor

      Kommentar

      • Pangaea
        Användare
        • February 2004
        • 390

        #4
        Det är tyvärr bara att inse... Det GÅR inte att tackla problemet på ett vettigt sätt... Har nämligen råkat ut för precis samma sak... Både ens professionella och en sociala liv blir lidande... *suck*
        Men det är det fanimej värt!!! Sen får folk gärna tycka man är hur nördig som helst...
        "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

        Min zoon

        /Magnus

        Kommentar

        • LadyTiera

          #5
          *suck*
          jag vill bara köpa fler fiskar, fler! fler! varje dag! jag är tom så desperat att jag börjar se guppy som ett alternativ.


          *biter ihop*
          tror det kan bero ppå att mina snäcklekare i det stora är så...tråkiga rent ut sagt, de gör inte, de gräver inte, de bara står där i vattnet och vibrerar

          Kommentar

          • Pangaea
            Användare
            • February 2004
            • 390

            #6
            Skaffa centralamerikaner... efter det vill du inte ha något annat...
            "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

            Min zoon

            /Magnus

            Kommentar

            • Larry Stockholm
              Användare
              • November 2004
              • 343

              #7
              En VARNING till dig Lady T. Gå inte på nån fiskauktion! Då blir du nämligen tvungen att skaffa fler akvarier, för oftast kan man som sagt inte låta bli att köpa lite av varje. Men det är kul.
              Lasse Omfors

              Akvaristiken går i vågor

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                hahahah grymt härligt! Känner precis igen mig själv från tidigare.

                Är idag inte speciellt akvarie motiverad, men när jag började passade jag perfekt in på den underbara typen 'Expansionisten' som omnämnd i artikeln 'Olika akavristtyper' från ciklid bladet 1991/10 samt återpublicerad i 2003/01.

                Att varje kvartal ha fördubllat sin volum var ett klart tvång!

                Men hör och häpna har jag faktiskt just nu färre akvarier än på mycket länge. (4st, vilket ändå är 3 fler än min kvinna vill ha)

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

                  #9
                  Lady, det är bara att börja bygga ställningar eller skaffa lokal
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • medgix
                    Användare
                    • September 2004
                    • 242

                    #10
                    hahaha! ursäkta språket men fan vad sjukt!
                    Är själv mer än stamkund i vår loka djuraffär och vet precis hur det känns... varje dag får man tanken att kanske införskaffa sig något mer akvarium för att få införskaffa sig en ny sorts ciklid... Jag kan lätt och lugnt säga att jag också är beroende []... Men jag lider inte av det (mer än ekonomiskt då [])...
                    Jag bor i en trerummare ihop med min flickvän och alla djur... inga barn än så vi har ett helt rum till övers... Jag funderar städningt på hur grymt det hade varit att få fylla rummet med akvarium i stora storlekar.

                    Kommentar

                    • Fredrik H.
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1884

                      #11
                      Ja det är ett tungt beroende och svårt att skaka av sig. Man får nog vara glad för att det trots allt bara sätter sig på hjärnan och inte nämvärt påverkar fysiken som många andra droger gör.

                      Idag har jag passerat 20 strecket i antal akvarier och nu när man har en källare så är det väl OK. Såhär såg vår lägenhet i Malmö ut för några år sedan:



                      Man kan nog lugnt säga att hon som sitter vid bordet hade önskat sig en annan inredning.
                      Fredrik H.
                      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                      www.cichlidgallery.org
                      www.tropheini.com

                      Kommentar

                      • LadyTiera

                        #12
                        Fredrik, det fyrkantiga var jätteläckert

                        Kommentar

                        • Cutekid
                          Användare
                          • January 2003
                          • 3368

                          #13
                          Välommen till klubben Lady T. Själv blir jag portad om jag kommer med flera akvarium nu.
                          Carl

                          Besök petrochromis.com´s forum:

                          http://petrochromis.com/phpbb3/

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • December 2004
                            • 3060

                            #14
                            Har för mej att det skrevs en riktigt bra artikel i ciklidbladet om detta-kommer tyvärr inte ihåg vilken årgång men det var några år sen
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • ossism
                              Användare
                              • August 2003
                              • 108

                              #15
                              Det finns bot. Sälj allt. Det gjorde jag. Det ända jag behöll var en 1200 och en 80 liters. Dom står hos morsan tills jag blivit helt "ren". Då kan jag ta hem dom utan att riskera min vardag igen.

                              mvh/ killen som blev en fisk själv.
                              1200 liter.. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

                              Kommentar

                              Arbetssätt...