Fototävlingen - Januari

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • So
    NCS Medlem
    • August 2003
    • 177

    #16
    citat:det är väl ändå inte bara kameran som tar bilderna. det är rätt mycket oxå upp till fotografen, tycker inte riktigt att en foto tävling ska bli en photoshop tävling

    Det håller jag med om! Men jag tror att om inte förutsättningen finns hos fotografen att ta en bra bild så kommer det heller inte ut en bra bild hur mycket han än använder PS. En bild kan ju faktiskt lika gärna förstöras i PS som förbättras? Det blir ju dessutom i stort sett omöjligt att avgöra i vilken grad en person som är duktig på PS har fixat bilden där. Vad är egentligen fel med att retuschera bort en repa i glaset, en ful bakgrund eller en annan fisk som stör i en annars bra bild? Och skulle någon tycka att det är snyggt med en Tropheus som simmar bland koraller så låt då den personen skicka in en sådan bild!

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

      #17
      håller med om tex repor i glas , men tex så är det lite latmask att ta bort alger med PS det är ju bara att göra rent innan man ska foto. fiskar i bakgrund o så tycker jag är fel att meka med för då är man inte o mekar med motivet.

      hoppas ncs tar fram enkla riktlinjer så det blir lika för alla.

      sen är det som du säger att man kan oxå paja bilden med ps.

      personligen så ger jag alltid lägre betyg om det tydligt mekad bild även om bilden är "fin" när man tex ser att man använt neatimage för att dölja att bilden man tagit inte hållt tillräckligt bra kvalitet.

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

        #18
        Men neatimage plockar ju bara bort bruset, det tycker jag är helt okej, precis som So säger så kan det vara det enda sättet för alla oss med kassa kameror att kunna vara med i matchen om nu brus skulle anses vara ett stort minus, vilket vi iofs inte vet ännu.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • August 2004
          • 1639

          #19
          oppppsssss...vad är detta nu då gubbar?!?!?
          DET finns inga bilder i tryck idag som INTE går igenom photoshop!
          Det är klart, att ta bort skönhetsfläckar på sin fisk, repor i glas, fel färger till rätt färger osv är väl en självklarhet?"?....

          Det blir ingen Photoshop-tävling, bilden man tar bygger på KÄNSLA och ÖGONBLICK...det kan du aldrig få dit med photoshop!!!!!

          Christian skrev att man fick skicka in ett bidrag per
          gång, men tittat inte fyrkantigt på detta nu gubbar, man kan göra massor med en bild, kollage, teman vad somhellst, men snälla, att begränsa användandet av photoshop är lite fånigt...

          Bara för att du har en bra penna blir du ingen författare, samma med en kamera OCH photoshop...glöm aldrig det gubbar!

          Har ni problem med någon bild, fråga mig gärna om råd hur man får till bilden.....och tänk på att dom säkert bedömmer bilden efter känsla, form och färgspråk......!!!!

          Deathdealer[8D]
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          • Christian Alfredsson
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 4164

            #20
            Det är en tävling om bästa bilden. De flesta kameror idag klarar minst 1000 pixlar i bredd och gör det dessutom bra.

            Det som är spännande är att ni kommer bedömma bilderna. Själv har jag vunnit tävlingen på www.cichlid-forum.com med en helkonstig bild (rent motivmässigt). Sedan började redaktörn för CB delta. Som tur är får han inte delta i denna tävlingen.

            Vi får hjälpas åt i början. Det är första månaden vi kör det nästa månad så mycket kommer nog ge sig under första månaden.
            Christian Alfredsson
            http://www.zoopet.com
            http://www.christianalfredsson.com

            Kommentar

            • mikro
              Användare
              • November 2002
              • 666

              #21
              Det skulle som sagt vara kul med lite mer information om vad ni tänkte er i copyright-väg?
              /Mikael

              Kommentar

              • Christian Alfredsson
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 4164

                #22
                Deltagande kommer copyrightmässigt innebära:
                - Ni äger fortfarnade bilden och har copyright
                - NCS har rätt att publicera bilden i Ciklidbladet
                - NCS har rätt att publicera bilden i Medlemmarnas bilder


                Christian Alfredsson
                http://www.zoopet.com
                http://www.christianalfredsson.com

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4594

                  #23
                  Inget svar på min fråga ännu, så jag ställer en till. Kan man delta med mer än en bild per månad?

                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • So
                    NCS Medlem
                    • August 2003
                    • 177

                    #24
                    citat:Kan man delta med mer än en bild per månad?
                    Lätt att missa kanske, men den frågan gav Christian svar på i sitt första inlägg:

                    citat:- Man får bara skicka in 1 bild varje månadstävling, totalt kan man tävla med 12 bilder på ett år.

                    Kommentar

                    • Ralph
                      Användare
                      • May 2002
                      • 736

                      #25
                      Tycker det här är en bra idé, att dela upp tävlingen i olika månadsmoment alltså. Jag tror det får igång oss att fota fiskarna mer också, man måste ju ha med en firre varje månad.

                      Kommentar

                      • Johan
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3029

                        #26
                        när kommer första tävlingen vara uppe?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...