Vem är bäst ock vem är inte bäst???!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • October 2004
    • 531

    Vem är bäst ock vem är inte bäst???!!!!

    Hej!
    Ofta är det bara dom kända som kommer fram i rampljuset, det finns akvarister som är oerhört kunniga men som aldrig kommer till tals i akvarietidningar eller i föredragssammanhang, jag känner flera akvarister som jag ställt frågan till, ska ni inte gå med i en förening. Men dom ser inte någon anledning till detta, dom håller på ock odlar själva ock tycker det här med förening är att snacka högt om sig själv ock hävda sig själv.Jag har sett deras odling ock dom får fram fantastiskt fina kullar på viltfångat fisk.Dom tycker det är roligt att vara för sig själva ock odla.Dom säljer fisk till privatpersoner. Dom skulle också få ett pris för sin akvaristiska insatts.Man hittar ofta bra akvarister också i icke föreningssammanhang.MVH Ann-Mari
    bryggan
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #2
    Ok, men varför påstår du detta? Självklart är det så! Stor del av priset är ju att man delar med sig av sin kunskap till andra i form av artiklar och möten. Annars är det ju inte lätt att utse en vinnare.

    Kanske finns det någon som kan bota cancer och inte berättar det. Då får han inget nobelpris heller.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • fredrikr
      Användare
      • October 2002
      • 985

      #3
      Klart det finns odlare som inte är med i NCS. Om de odlar ciklider men väljer att inte vara med i NCS, varför ska de då ha ett pris av NCS? Och vad är det för pris de borde ha? Och om de nu tycker NCS är en meningslös förening -- skulle de ens ta emot ett pris från oss? Och om de inte gillar akvarieföreningar och rent allmänt gillar att vara för sig själva, varför skulle de vilja hålla föredrag i en akvarieförening?

      Folk som har valt att hålla sig utanför ett samfund bjuds inte in av sagda samfund, får inte små ryggdunkar av samfundet osv. Det är väl det naturligaste i världen?

      Ditt inlägg lämnar i alla fall mig med fler frågetecken än insikter.

      Tips: Svenskans vanligaste ord är "och". Det stavas precis så.
      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • October 2004
        • 531

        #4
        Hej!
        Vad jag menar är attt det finns många akvarister som är mycket duktiga och som inte är med i någon förening.Det är väl inget fel i det??!! Jag vet att det heter och,i gammalsvenskan kan man också säga ock. Men du var inte född då så det kan ju inte du veta. MVH Ann-Mari
        bryggan

        Kommentar

        • fredrikr
          Användare
          • October 2002
          • 985

          #5
          1: Jag förstod ditt inlägg som att du reagerade på att de inte belönas av föreningarna och inte bjuds in till att hålla föredrag eller skriva artiklar i tidningar. Detta var tydligen en missuppfattning från min sida.

          2: Det var inte du heller.
          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • December 2002
            • 1934

            #6
            Jag tror för det första att odlarna kan det dom behöver kunna.
            Sedan så tycker dom nog att dett forum ibland är en lekstuga och dom värdesätter sin tid med fiskarna mer än att sitta och surfa

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

              #7
              Det tror jag inte. De lär inte sitta och stirra på sina fiskar hela dagarna. Jag kan tänka mig att många av de stora och duktiga odlarna byter vatten och matar, inget mer.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

                #8
                en bra odlare behöver väl inte var samma sak som en bra akvarist?
                Dvs odla fram hög kvalitet i mängd och kostnadseffektvt, är väl inte exakt samma sak som hålla vackra välskötta akvarier (tex biotoper, växtkar, sällskaps) och/eller fina fiskbestånd.
                Anders L

                Kommentar

                • LadyTiera

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av annmari

                  Hej!
                  Ofta är det bara dom kända som kommer fram i rampljuset, det finns akvarister som är oerhört kunniga men som aldrig kommer till tals i akvarietidningar eller i föredragssammanhang, jag känner flera akvarister som jag ställt frågan till, ska ni inte gå med i en förening. Men dom ser inte någon anledning till detta, dom håller på ock odlar själva ock tycker det här med förening är att snacka högt om sig själv ock hävda sig själv.Jag har sett deras odling ock dom får fram fantastiskt fina kullar på viltfångat fisk.Dom tycker det är roligt att vara för sig själva ock odla.Dom säljer fisk till privatpersoner. Dom skulle också få ett pris för sin akvaristiska insatts.Man hittar ofta bra akvarister också i icke föreningssammanhang.MVH Ann-Mari
                  Som fredrikr och zaphi håller jag med om det orimliga att en person som inte har gett något till föreningslivet och inte anser det som viktigt skall få någon sorts belöning av dem, de har själva valt att ställa sig utanför.


                  Och lekstuga? detta forum hjälper nybörjare, skapar kontakter över sverige, guidar även erfarna ciklidägare med problem och nya råd och rön, man måste inte hålla ett forum streilt och byråkratiskt utformat, det är knappast en lekstuga, bättre då att kallad et ett växthus, för här växer intresse och erfarnhet fram.

                  Sedan struntar jag i hur fina fiskar de får fram, iaf i detta samanhang, de får sin uppskattning av sina kunder.

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    Användare
                    • November 2004
                    • 572

                    #10
                    fredag!Annmari ringer i klockan!,det kanske finns duktiga fiskodlare här o var...men....de är väldigt[]kanske?

                    Kommentar

                    • Fredrik H.
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1884

                      #11
                      Jag tror faktiskt inte att alla stora skickliga odlare är lika intresserade av fiskarna som vi i NCS är.
                      Fredrik H.
                      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                      www.cichlidgallery.org
                      www.tropheini.com

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4594

                        #12
                        Aha! Jag anar fredagstråd! =)
                        Tony Englund

                        Kommentar

                        • Leopoldi
                          Användare
                          • February 2004
                          • 1082

                          #13
                          [xx(][xx(][xx(][xx(][xx(][xx(]

                          Kommentar

                          • lotta
                            Användare
                            • February 2003
                            • 80

                            #14
                            det kan ju även vara så att dom helt enkelt inte har tid att ägna på forumet, för att det har så mkt akvarium o fisk att sköta.den övriga tiden kanske läggs på familjen eller annat
                            När man tror att man kan allt, så slutar man att lära sig!

                            Kommentar

                            • deathdealer
                              Användare
                              • August 2004
                              • 1639

                              #15
                              Hej på er alla NCS´are och andra!

                              Detta är bara en reflektion från en nybörjare!
                              Jag tror faktiskt inte detta vi håller på med är en EXAKT vetenskap, men att fiskar behöver vatten, mat osv osv för att överleva är helt klart.
                              När man han pratat med ett antal personer här på forumet, tittat på olika inlägg, varit med i diskussionen är en sak helt klar, "De flesta har en egen universallösning på hur man ska göra, och nästan alla är faktiskt FUNGERANDE lösningar, ty de fungerar ju uppenbarligen för den personen"...eller hur? Sen finns det lika många "KARAKTÄRER" här på forumet som användare, vissa säger mer, andra mindre, vissa är försiktiga i sina framföranden andra inte......

                              MEN det är den totala mixen som gör forumet till en underbar plats att byta, ge och tjafsa om hur saker ska lösas! (tyvärr så har det, och bara enligt mig varit lite mycket tjafs om strunt de sista veckorna, men det är en bisak).

                              Jag håller med Zaphi, Fredrik, Anli, Lady m.fl att OM man inte är intresserad av att vara här, dela med sig av det man kan så kan knappast NSC lägga ner energi på dessa personer, då detta faktiskt ÄR ett sällskap som bygger på att man gör just detta!

                              MEN de behöver INTE vara dåliga akvarister för det! Det stora misstaget de gör är däremot att dom aldrig får chansen att ta del av alla dessa fantastiska människors idéer, kunskaper och roliga inlägg och hjälpande hand!
                              Även om en sak funkar för mig, betyder det inte med automatik att det är det enda rätta, och som dom säger "frågar man inte, får man inget veta!

                              Då har jag lagt näsan i blöt igen *asg*!!! Kan inte låta bli!

                              Lev väl, och dela med er ännu mer!

                              En glad Deathdealer
                              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...