Snabb hjälp!!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • medgix
    Användare
    • September 2004
    • 242

Snabb hjälp!!!

Jag vet att det är sent och att de flesta av er ligger och sover men jag har ett stort problem.
    Mina rödciklider leker, så jag bestämde mig för att flytta över mina 3 malar till 40 liters karet för ett par dagar så dom inte äter upp äggen.
    När jag skulle koppla in pumpen till 40 litratet så märkte jag att pumpen brunnit. Klarar malarna sig från 23.40 till 10.00 imorgon bitti utan pump?
    Jag sticker ner till djuraffären på en gång när jag vaknar.
    malarna är ganska stora och jag har redan dåligt samvete över 40 liters karet men jag har ingen annan lösning för tillfället och de ska ju trots allt bara vara i karet tills dess att ynglena blivit frisimmande.
    3 malar. 1 - 30 cm, 2 ca 10 cm... Jag lovar er att ett nytt, större kar kommer i slutet av månaden [:i]. Dom ska inte få lida
  • ozric
    Användare
    • March 2004
    • 3187

Vad är det för malar?
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

Kommentar

• medgix
      Användare
      • September 2004
      • 242

2 gibbiceps och en pleco... kanske skulle fråga om jag dessutom måste flytta tillbaks dom till huvudakvariet? men ett par dagar borde väl gå?

Kommentar

• Christer T

Jag är ingen expert i ämnet men jag skulle nog inte våga om jag var rädd om malarna, vilket jag antar att du är. Så stora fiskar i så lite vatten utan cirkulation känns riskabelt tycker jag.

Lycka till vilket ditt beslut än blir,
        Christer C

Kommentar

• medgix
          Användare
          • September 2004
          • 242

även fast det bara är 11 timmar det gäller?

Kommentar

• Christer T

För min del även fast det bara är 11 timmar, men jag är som sagt ingen expert. Du har inte en bordsfläkt eller något liknande du kan sätta bredvid och rikta mot ytan för att få lite rörelse på ytvattnet?

Kommentar

• fredrikr
              Användare
              • October 2002
              • 985

Eller en syresten?

En stavmixer funkar också, men det är nog ingen bra idé...

Jag har sett uppgifter på att både Gibbiceps och Pleco kan gå upp till ytan och hämta luft, vars syre sedan tas upp av tarmen. Detta som en anpassning för att kunna leva i extremt syrefattiga vatten.
              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• medgix
                Användare
                • September 2004
                • 242

syresten har jag, men ingen cirkulationspump... det är den som brunnit. Och det du säger om att malarna går upp till ytan kan nog stämma bra. Jag provar och ber till gud innan jag går och lägger mig, så kan vi hoppas! fästmön får väl i värsta fall stå med elvispen i karet över natten []...

Kommentar

• ozric
                  Användare
                  • March 2004
                  • 3187

Glömde en knorr-mal i en hink utan vtn i flera timmar en gång.Den klarade sig fint!!
                  En ancistrus-mal hade kilat sig fast mellan ett par moduller vid tömning av karet som jag skulle sälja."Den får väl sitta där då",tänkte jag.Å den klarade sig den också.Minns inte hur länge,men nog var det ett par timmar alltid...

Jag tror dina malar reder sig,Medgix.
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

Kommentar

• fredrikr
                    Användare
                    • October 2002
                    • 985

Har du syrestenen i så blir det en viss syresättning, och har du sett dem gå upp till ytan efter luft ibland så kommer de göra det nu också om det behövs.
                    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• medgix
                      Användare
                      • September 2004
                      • 242

tack! . Där fick jag svaret jag vill ha... och det som fredrikr säger stämmer ju också... Jag ska inte oroa mig allt för mycket men jag ber nog lite grann till gud för säkerhets skull ändå )...

Kommentar

• davide
                        Användare
                        • December 2003
                        • 335

Gör ett vattenbyte innan du sommnar (fast det kanske du redan har gjort) och när du vaknar. så de får lite friskt vatten.
                        MVH David
                        www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

Kommentar

• imported_n/a
                          Användare
                          • November 2004
                          • 572

Samtidigt så är röd ciklid något av de värsta beträffande yngelvård,helt fenomenala!Om inte så kan de få nya ägg,malarna känns lite mer värda

Kommentar

• medgix
                            Användare
                            • September 2004
                            • 242

vattenbyte är gjort och syresten är i karet, samt att jag tömt ur 5 liter vatten så malarna lätt kan gå upp till ytan efter luft utan att slå i sig på täckglaset.
                            hutti-> Jag har aldrig lyckats behålla något yngel efter en ciklid så jag är extra ivrig för tillfället []... Okej att dom har fenomenal yngelvård men jag måste verkligen få lyckas med detta för en gångs skull , ser så enormt mäktigt ut när dom leker. Inte direkt svårt att se vilka av mina 6 som är ett lekpar med tanke på färgena. Hoppas att äggena är laggda när jag kliver upp imorgon.
                            kul att man kan få svar så här sent in på kvällen/natten också .
                            med vänlig hälsning:
                            daniel

Kommentar

Arbetssätt...