Termometer digital/glas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • December 2002
    • 1339

    Termometer digital/glas

    En digital termometer(dom här vanliga termometrarna som egentligen inte är gjorda för akvariebruk, och som visar både inne o ute temp)ställt mot en traditionell glastermometer.
    Vilken ger "mest" rätt temperatur? (jag har bägge och det skiljer sig med 1-1,5 grad)

    Någon som vet?
    //Stefan Lindstedt
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    #2
    Bästa sättet att avgöra är att jämföra mot andra termometrar... Kan man inte få tag i en mycket noggrann & välkalibrerad termometer är det bara att anta att majoriteten har rätt.

    De flesta termometrar har en noggrannhet mellan 0.5 - 1 grad, och till det kommer att de inte alltid är så välkalibrerade, så om dina termometrar är överens på 1 grad när är det bara att tacka & ta emot...

    Att mäta på kokande vatten / smältande is funkar för att avgöra om termometrar är kraftigt fel, men hjälper nog inte dig.

    Kommentar

    • Mats
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 804

      #3
      Hej Stelin.
      Har en termometer som är avsed fotoframkallnig,den visar ett exat värde och kostar ca 80;-.Är inköpt på en fotofirma.
      MVH mats
      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

      Kommentar

      • drd
        Användare
        • December 2004
        • 1112

        #4
        Jag har akvarietermometrar små digitala som e köpta på www.pwss.se



        100 spänn styck o sitter fast med en sugpropp på insidan.
        Drivs med ett litet batteri.

        Har 4 stycken och testade alla fyra i samma akvarie en gång för att se om det skillde nåt mellan dom och då skillde det som mest 4 tiondelar på dom.
        Kan ju iofs bero på att dom var placerade lite olika oxå i mitt 540 diskuskar.

        //Matte
        // drd

        Nu med ännu fler malar.......L046 igen

        Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
        Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • December 2002
          • 1339

          #5
          "Grejen" är att jag har två glastermometrar i, där bägge ger nästan precis samma temperatur, 26,5. Den digital mätaren visar däremot 27,9... (Alla tre mätarna finns på samma plats i karet.)

          Den digitala mätaren är tidigare testad mot en annan digital och dom visade då nästan exakt samma temp(+- 0,1 grad).

          Dom digitala mätarna ger alltså en temp medans de traditionella glastermometrarna en annan. Vilken hade ni litat på?

          (Tackar för tipsen på termometrar)
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • Mats
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 804

            #6
            Hej Stelin.
            Har haft samma mätvärden som du med olika termom. däför köpte jag en för foto.Den visar exat värde och det är nödvändigt när man som jag går upp till 37 gr. vid sjukdomsbehandling av diskus.
            MVH Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            • bmwpower
              Användare
              • December 2002
              • 1934

              #7
              Har du någon länk eller bild på terometern MATS

              Kommentar

              • Christer T

                #8
                Jag tror nog mer på dom digitala än en vanlig akvarietermometer för 20 spänn. Jag hade en sån där man kunde flytta skalan ett par grader genom att slå den lätt i handflatan.

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

                  #9
                  Jag har både digitala och glastermometrar som inte visar rätt. De skiljer sig på en grad eller så. Vill du ha en riktigt bra termometer, gör som Mats säger, gå till en fotobutik och köp en fototermometer. I fotosammanhang ställs mycket höga krav på att temperaturer skall vara exakta, därför är även termometrarna det.

                  De som man klistrar på glaset har visat sig vara bättre än de glastermometrar man hänger i. Jag tycker de är riktigt bra faktiskt...
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • December 2002
                    • 1339

                    #10
                    mats o zaphi:
                    Ja man skulle kanske skaffa sig en fototermometer och ha den som referens.
                    Så länge tror jag nog att jag skippar de digitala mätarna och förlitar mig på glastermometrarna.
                    (Zaphi:
                    Den där klistertemometern som du skriver om fick jag med till ett kar jag köpte nyligen. Den visade samma temp som glastermometrarna. Men pga av att jag hade lite svårt att se vad där stod så åkte den bort igen.)

                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • July 2002
                      • 5395

                      #11
                      Stelin: Aj, ja det finns både bättre och sämre. Hm, jag har många olika varianter men tycker de funkar bra. Jag har en som är usel och svår att läsa av, men vet inte vilket märke den är. De normala (typ tetra eller sera eller nått) är bra.

                      Huruvuda de mäter exakt rätt vet jag inte, men jag tror de är bättre än de billiga glastermometrarna. Jag satte ner 5 i ett kar en gång och de skiljde som mest 3 grader eller så, inte så pålitligt.
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        Användare
                        • October 2002
                        • 405

                        #12
                        Tunzes Temp controller är helt exakt (+/- 0.3C) styr dessutom både värmare och kylaggregat.

                        Kommentar

                        • Johan
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3029

                          #13
                          bs, vart köper du den?

                          Kommentar

                          • Henrik Dehlin
                            NCS Medlem
                            • September 2002
                            • 1913

                            #14
                            Johan det går att få tag i dom på alla ställen som säljer nått från Tunze..t.ex Akvarielagunen och pwss tror dock inte dom har den hemma,men dom kan iaf ta hem dom...Annars får man skicka efter från tyskland där dom flesta säljer den...t.ex dessa 2:

                            Worldwide delivery of Marine Reef Tank products. Directly from germany! Brands like Aqua Medic, Abyzz, Ati, Royal Exclusiv, Tunze and many more.




                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              Användare
                              • October 2002
                              • 405

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

                              bs, vart köper du den?
                              Gibbon har den, kan med andra ord beställas i nästan vilken zooaffär som helst.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...