Jaguarmal

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • January 2003
    • 638

Jaguarmal

Hej

Idag köpte jag två jaguarmalar, som jag hoppas är en hane och en hona. Den större av dem (honan?) har en "normal" analfena, medan den mindre har en något förlängd, kraftigare fenstråle längst fram på analfenan. Är det en könsskillnad? Jag tycker även att formen på analfenan skiljer sig från de bilder jag har sett. Mina har ganska breda analfenor, medan de på bilderna jag har sett har smalare analfenor.

MVH Micke
    MVH Micke

"Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336
  • daniel60
    Användare
    • March 2003
    • 527

Säker på att det är jaguarmal, Liosomadoras oncinus? Det finns en massa prickiga malar i samma familj (Auchenipteridae).
    Strålen på analfenan är en könsskillnad, de har nämligen inre befruktning.
    Du kan ju också fråga alla experter på:

Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

mvh Daniel
    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
    Mina fiskar & burkar

Kommentar

• Micke_A
      NCS Medlem
      • January 2003
      • 638

Hej

Nej, allt jag vet är att jag köpte dem som vildfångade jaguarmalar från Peru.

MVH Micke
      MVH Micke

"Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

Kommentar

• daniel60
        Användare
        • March 2003
        • 527

Peru verkar stämma. Men visst ser L. oncinus ut att ha en smalare analfena än de andra arterna i familjen. Du får väl bläddra igenom listan på Planet Catfishs "Cat-eLog". Passa på att kolla in jaguarmalens allra ballaste släkting, Asterophysus batrachus (speciellt bilden där ett exemplar på 24 cm stoppat i sig en Crenicichla på 40 cm). En sådan skulle jag offra rätt mycket för att kunna skaffa!
        mvh Daniel
        Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
        Mina fiskar & burkar

Kommentar

Arbetssätt...