oxydator-frågor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

Jodå, det finns en form av rent syre till: löst i vatten.

Väteperoxid sönderfaller inte så fort det lämnar oxydatorn, om den gjorde det skulle du inte se effekt på t.ex. alger. Den verkar dock brytas ner ganska snabbt, på 5-6 timmar i mitt akvarium skulle jag gissa.

Kommentar

• MagnusL
      Användare
      • January 2004
      • 326

citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

citat:Vad jag förstår så funkar INTE de oxydatorer man köper på det sättet, utan endast syret kommer ut i akvariet. Stämmer det?
      I vilken form menar du att syret skulle komma ut i karet med köpeoxidatorer? Om det kommer ut som syrgas så bubblar det ju bara upp till ytan och ut ur karet. Eventuellt så drar det med sig stora mängder co2 också. Någon annan form av rent syre finns inte, väteperoxid är det närmaste man kan komma rent syre i flytande form. Och den sönderfaller ju så fort den lämnat oxidatorn. Jag själv har iallafall bara sett possitiva effekter av min oxidator, använd i 6 månader nu.
      MVH
      Magnus
      Enligt Söchting (stavning) så kommer det ut mindre väteperoxid och mer syre ur deras köpeprodukt eftersom behållaren är gjord av brunsten som reagarer med väteperoxiden. Om det stämmer vete sjutton.

Den här är rätt intressant också:

Magnus Lovgren

Kommentar

• Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

citat:Ursprungligen skickat av MagnusL
        Enligt Söchting (stavning) så kommer det ut mindre väteperoxid och mer syre ur deras köpeprodukt eftersom behållaren är gjord av brunsten som reagarer med väteperoxiden.
        Det är bland annat från deras site jag fått för mig att inte de kommersiella oxydatorerna släpper ut peroxid i akvariet.
        Japp.

Frågan är om 1) det stämmer att brunstenen vid mynningen reagerar bort all peroxid, och 2) om det verkligen är syret och inte peroxiden som ger fördelar i akvariet.

Peroxid har en del egenskaper som tillskrivs oxydatorer: peroxid bryter ner organiskt material, "skit", till mineral, koldioxid och vatten; dödar bakterier; och skadar alger (något mer än det skadar växter). Bara syre gör inte detta på egen hand, eller i alla fall inte alls lika snabbt & effektivt.

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

CB-artiklarna är rätt gamla, här är en från 89.

Finns det inga nyare artiklar?
          Vad jag är ute efter är färska erfarenheter av de negativa aspekterna ingen verkar vilja nämna, för om oxydatorer vore så bra som det låter i de gamla artiklarna så skulle de vara betydligt populärare idag.

Jag har aldrig sett hur de ser ut rent fysiskt, skulle det vara möjligt att bygga in dem i ett stenrös så att inga fiskar välter dem eller tar isär dem om det går lite hett till?

Hur stor nytta gör oxydatorn i ett kar som SER UT att fungera bra? Det nämns i artikeln ovan att man kan ha fler fiskar i samma kar och att fiskarna mår bättre osv, men ger den även några positiva effekter om karet inte är så hårt belastat och om fiskarna SER UT att må bra?
          Är det alltså främst om man har problem som man bör använda oxydator?

Och stämmer det verkligen att man kan byta vatten var tredje vecka istället för varje vecka om man har en oxydator som artikelförfattaren skriver?
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• tropfrog
            Användare
            • July 2003
            • 1836

Oxidator är väl främst till för att öka slarvmarginalerna. Med oxidator behöver du aldrig oroa dog för att det bildas slam på botten, filtret kommer aldrig att sätta igen och det kommer aldrig att bli syrebrist i karet. Har du ett akvarium som SER UT att fungera så gör det förmodligen det. Att använda oxidator skulle som sagt bara öka slarvmarginalerna, förmodligen inte ge synbara skillnader. På lång sikt tror jag dock att man kan hålla ett kar med oxidator friskare, detta då jag aldrig har haft ett kar som inte samlat på sig slam med tiden. I slamet trivs många sjukdomsalstrare.

Anledningen till att oxidatorn inte används så utbrett är väl främst att den är stor och ful, men säkert också för att väteperoxid är dyrt och det är inte alltid man ser skillnad direkt. Folk har en tendens att låta saker och ting vara om det verkar bra. Endast ett fåtal är interesserade av förbättringar. Det går alltid att förbättra saker och ting, det gäller i högsta grad akvarium. Är du inte en sån som söker bättre lösningar utan är nöjd med att det verkar fungera bra så är oxidator inget för dig.

Att det skulle kräva mindre vattenbyten när man har oxidator är bara nys. Det finns bara två sätt att bli av med nitrat, vattenbyten och denitrifikation. Det sista kräver syrefria miljöer. Altså finns det en minimal risk att man behöver byta mer vatten efter instalation av oxidator i ett kar om det innan fanns en fungerande denitrifikation, dock mer av akademiskt intresse då fungerande denitrifikation i akvarium är mycket ovanligt.
            MVH
            Magnus

Kommentar

• imported_n/a
              Användare
              • July 2004
              • 428

tropfog!. Tror du att det skulle gå att göra ett denitrifikations filter som fungerar i sötvatten?. Typ en 25m lång 1tums slang fyld med Biltemas blästersand och ett långsamt flöde som matas med alcohol tex?. Har planer på att testa, vore ju kul om man komifrån den hära konstjorda anndningen som vatten byten faktiskt är!
              /Lasse
              Ps. Givetvis kommer man inte ifrån vatten bytena helt!

Kommentar

• tropfrog
                Användare
                • July 2003
                • 1836

Jag är övertygad om att jag har denitrifikation i mitt tanganyikakar. Jag har ca 20 cm tjockt lager av fin sand och tillsätter kno3. När jag flyttade det så såg jag svarta områden i sanden som luktade starkt av jord, om man lyssnar på dsb entusiasterna i saltvattenshobbyn så är just detta teckan på denitrifikation. Jag tycker att det nitrat som försvinner ur burken är så mycket så att jag inte kan skylla på växterna, men jag kan ha fel.

I vilket fall så tror jag att denitrifikation är möjligt att fixa med den metod du nämner, frågan är dock om inte ett tätt bestånd av valisneria skulle minska nitrathalterna effektivare.
                MVH
                Magnus

Kommentar

Arbetssätt...