oxydator-frågor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

oxydator-frågor

istället för att tjöta i erbjuande tråden så gör jag det här istället.

den som finns att best nu är upp till 400, innebär detta att den inte alls fungerar för mitt 720. eller måste jag köpa en ännu större då?
  • MagnusL
    Användare
    • January 2004
    • 326

citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

istället för att tjöta i erbjuande tråden så gör jag det här istället.

den som finns att best nu är upp till 400, innebär detta att den inte alls fungerar för mitt 720. eller måste jag köpa en ännu större då?
    Den som är större än 400:an är gigantisk.. Skulle isf satsa på att köpa två st medium. En på erbjudandet och en för runt 700kr som dom brukar kosta i butiker.
    Magnus Lovgren

Kommentar

• Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

allrajty, ringde o kollade med a-lagert,verkar bara var de som kommer fram om man gogglar. hon sa att det skulle funka med ett sådant för det är ju inte den enda källan till syresättning. jisses att man missat en sån här sak, att det inte varit uppe mer på tapeten.

Kommentar

• salo
        Användare
        • April 2002
        • 314

Låter som en bra grej att ställa bakom BTN-bakgrunden. Har ju precis 400L.

/J
        540 (180x60x50) under uppbyggnad
        30L Nano under planering
        Drömmer om ett Nanorev

Kommentar

• MagnusL
          Användare
          • January 2004
          • 326

allrajty, ringde o kollade med a-lagert,verkar bara var de som kommer fram om man gogglar. hon sa att det skulle funka med ett sådant för det är ju inte den enda källan till syresättning. jisses att man missat en sån här sak, att det inte varit uppe mer på tapeten.
          Vill Du ha mer info/bilder är det bara att tjata lite

Jag har haft en och provat i olika burkar i ett år nu. Så jag känner mig lite som en "veteran" på området..
          Magnus Lovgren

Kommentar

• Johan
            Användare
            • August 2002
            • 3029

kollade med min zoobutik, verkar som vanligt råda olika värderingar om det är bra el ej, sen Givetvis är alltid bilder välkommna

Kommentar

• Johan
              Användare
              • August 2002
              • 3029

hur stor är "risken" att nått går snett, tex om det kommer ut väteP i karet så kan det väl inte vara så sunt.

Kommentar

• MagnusL
                Användare
                • January 2004
                • 326

hur stor är "risken" att nått går snett, tex om det kommer ut väteP i karet så kan det väl inte vara så sunt.
                Det är klart, det finns risker. För stark väteperoxidlösning eller att man får in "vanligt" vatten i lösningen. Då kan det sätta ordentlig fart och bli total fiskdöd. Jag har inte haft några som helst sådana problem.

Nyttan.. ja, i mitt malawikar utan några växter att tala om så gav det en märkbar skillnad.

I min Sydamerikaburk, märkte jag inget alls. Det verkar som att välmående växter sköter den saken alldeles utmärkt på egen hand.
                Magnus Lovgren

Kommentar

• Johan
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3029

oki, jag har sydamerika..hmm..nu blev jag lite osäker

Kommentar

• tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1840

Jag har kört oxydator i mitt växtkar i 3 månader nu. Jag har sett avsevärda förbättringar i minskade dietrus i karet. Och så har jag inte haft en enda grönalgsbom som jag hade en del problem med innan. Har man växter så håller dom ju syrenivåerna höga.....Men inte på natten. I tätplanterade kar kan detta vara ett problem.

citat:hur stor är "risken" att nått går snett, tex om det kommer ut väteP i karet så kan det väl inte vara så sunt.
                    Hela vitsen med oxidatorn är att väteperoxid doceras ut i karet i små doser och på så sätt håller upp syrenivåerna i karet. Så om du inte får ut peroxid i karet så fungerar inte oxidatorn. Om du bara använder rätt koncentration på peroxiden så skall inte ens en totaltömning av behållaren på kort tid kunna skada ditt kar, dina växter eller dina fiskar.

Vad jag inte förstår är varför man skall lägga flera hundra på en oxidator. Min kostade under 50 lappen. En cocioflaska, en bit sportfiskebly och en hållare från aquamedic. Så enkelt är det, och jag kan inte påstå att min är fulare än dom som kostar multum i butik.
                    MVH
                    Magnus

Kommentar

• deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

Vad jag inte förstår är varför man skall lägga flera hundra på en oxidator. Min kostade under 50 lappen. En cocioflaska, en bit sportfiskebly och en hållare från aquamedic. Så enkelt är det, och jag kan inte påstå att min är fulare än dom som kostar multum i butik.
                      MVH
                      Magnus
                      Har man mycket fritid så låter ju den lösningen bra men om man istället har väldigt mycket arbete o lite fritid så kanske det e enklare att köpa den färdig så spar man några timmar totalt som det tar att söka fram info o hur man skall gå tillväga o sedan sätta ihop det. I mitt fall skulle jag gå back just nu(packat me jobb) om jag skulle spendera tid på att tillverka en egen ist för att arbeta o sedan köpa en färdig i butik.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Mike_Noren
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2695

Det kan nog hända att om 500 ml 3%'ig peroxid pumpas ut i ett stort akvarium så händer inte så mycket med fisken, men jag gjorde ett experiment med peroxid tidigare i år (tillsatte 100 ml/dag i en vecka till mitt 160-liters akvarium - se min dagbok), och det gjorde visserligen så algerna bleknade, men det dödade mina växter och större delen av mina snäckor.

Dvs fisk är tåligare än växter och snäckor.

Innan jag gjorde experimentet hittade jag en studie om hur giftigt peroxid är på fisk, och 100ml/160 liter skulle vara en bra bit under dödlig dos för den känsligaste fisken, men jag hittar inte studien (eller gränsvärdet) nu.

Nu testar jag en "uppochnedvänd PET-flaska" oxydator, får vi se hur det går. Jag startade den i morse, och det har nu tryckts ut cirka 2 millimeter av innehållet i flaskan. Med det tempot räcker 500 ml cirka två månader... Får nog gasa på lite.

Kommentar

• Leopoldi
                          Användare
                          • February 2004
                          • 1082

Har den stora i mitt 540 när jag åker bort längre perioder. En billig försäkring om ett ström avbrott skulle vara frame. Speciellt om man har fisk för x tusen kronor. Annars tycker jag att den är för ful för att användas. Märker ingen större skillnad när pumparna är igång.

Kommentar

• tropfrog
                            Användare
                            • July 2003
                            • 1840

Jag har lyckats knäcka fiskar med peroxid utan att växterna har påverkats så min erfarenhet är tvärtemot Mikes.
                            MVH
                            Magnus

Kommentar

• Mike_Noren
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2695

citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

Jag har lyckats knäcka fiskar med peroxid utan att växterna har påverkats
                              Var det en enda dos, eller flera doser under längre tid?

Kommentar

Arbetssätt...