oxydator-frågor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Hemsida med info om Söchtings oxydatorer http://www.oxydator.de/oxydate4.htm
    Trots att oxydatorerna har funnits i många år så har jag aldrig provat dom och anledningen till detta är främst estetisk, dvs det är ingen vidare snygg "dekoration" i ett akvarium.
    Dock har deras marknadsandel genom åren varit stabil om än liten - med andra ord så har de aldrig slagit igenom riktigt även om de som testat den ändå varit hyfsat nöjd eftersom de fortfarande säljs.
    Som så ofta så finns det mängder av info i Ciklidbladet - här några CB-artiklar om oxydatorn

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Låter lite farligt av CB-artiklarna att döma, samtliga artiklar pratar om fiskdöd om något går snett. Men får man allt att fungera som det ska så verkar det ju vara en riktigt intressant pryl.
      Är det någon som vet hur stötsäker oxydatorn är? Kan man ha den med arga centralare eller finns det en risk att den öppnar sig om den råkar ut för lite oöm behandling?
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1836

citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

Jag har lyckats knäcka fiskar med peroxid utan att växterna har påverkats
        Var det en enda dos, eller flera doser under längre tid?
        Där har vi nog skillnaden. Min massdöd inträffade när jag räknat lite slarvigt och punktbehandlade algerna med för stark lösning. DVS inte vid användandet av oxidator med rätt styrka.

Jag har räknat på det och det krävs mer än en liter 3%ig lösning för att knäcka både fiskar och växter. Tror nog att riskerna är obefintliga att en schocktömd oxidator skulle skada fisk eller växter. Det krävs mycket mer än så.
        MVH
        Magnus

Kommentar

• diskus
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 276

Hej,

Jag ansvänder en Oxydator i mitt 770 diskuskar med bra resultat. Dock har jag en "för liten" oxydator som är avsedd för 400 liter. Jag har kompenserat detta genom att höja koncentrationen växteperoxid i flaskan. Allt i samråd med Christer på akvarielagret.

Det märks på diskusarna när flaskan är tom för då andas dom lite snabbare under en längre tid efter matning med Räkmix.

I mitt lekkar har jag en hemmagjord Oxydator men jag har köpt själva katalysatorn hos akvarielagret för att slippa obehagliga överraskningar.

Lycka till

Björn H

Lite diskus, mal & malawi bilder
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

Kommentar

• Christer T

Jag har en BTN-modul där insuget till ett Eheim filter sitter. Skulle man kunna ha oxydatorn där eller förlorar man effekten om det "behandlade" vattnet går genom filtret först?

Kommentar

• davide
              Användare
              • December 2003
              • 335

skapar den någon form av luftbubblor eller liknande? eller höjer den bara syrehalten?
              MVH David
              www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

Kommentar

• davide
                Användare
                • December 2003
                • 335

Någon som vet hur en oxydator påverkar tillväxten av cyanobakterier?
                Har för mig att de käkar syre. Gynnar man tillväxten av dessa då?
                MVH David
                www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

Kommentar

• tropfrog
                  Användare
                  • July 2003
                  • 1836

citat:Ursprungligen skickat av Christer C

Jag har en BTN-modul där insuget till ett Eheim filter sitter. Skulle man kunna ha oxydatorn där eller förlorar man effekten om det "behandlade" vattnet går genom filtret först?
                  Nej tvärtom. Det är främst i filtret som peroxiden gör nytta efterssom där finns mest organiskt avfall att falla sönder på. Det enda problemet är att det kan bildas syrefickor i filtret som låter något fruktansvärt när dom skall ut. Men det händer inte så ofta.
                  MVH
                  Magnus

Kommentar

• H2O
                    Användare
                    • December 2003
                    • 138

Efter att ha läst igenom inläggen ang oxydator undrar jag om någon kan ge tips på hur stor behållare resp katalysator man borde använda till ett låt oss säga ett 1000 liters akvarium.

På detta sätt är det lätt att dela för att få sin storlek (dessutom passar det mitt kar perfekt)

För enkelhetens skull kan vi kanske räckna med billiga material ex en 1,2 liters petflaska som behållare.
                    Magister Mundi sum!

Kommentar

• Johan1
                      Användare
                      • May 2002
                      • 390

Personligen är jag ingen vän av oxidator. Fattar inte vad den skall vara bra till? Bara att kast ut sina penger. Den skall höja alten av syre i vattnet och se till att pumpar etc fungerar effektivare? Skiten finns ju kvar i vattnet som nitrat? Den bryts ned snabbare ja men. Personligen tror jag på att skaffa en större biologisk pump och att göra ett tätare regebundet vattenbyte. Eller bara placera många växter i tanken som driver upp syrehalten.
                      https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

Kommentar

• tropfrog
                        Användare
                        • July 2003
                        • 1836

citat:Eller bara placera många växter i tanken som driver upp syrehalten.
                        Växterna driver upp syrehalteen ja....På dagen. Mycket växter och feta biologiska filter kan leda till syrebrister på natten. Syrebrister leder till att bakterierna dör i filtret och man får amonium. Amonium triggar alger och kan skada fiskarna. Oxidatorn är ett ypperligt hjälpmedel även i ett kar som är fullständigt syremättat på dagarna av växter. Dessutom så blir karet snabbt renare pga snabbare nedbrytning av skiten.
                        MVH
                        Magnus

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Är det några fler som har erfarenheter att dela med sig av oxydatorn nu sedan NCS-medlemserbjudandet? Vi har redan hört att den är bra så har ni något negativt att berätta så gör gärna det.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• Leopoldi
                            Användare
                            • February 2004
                            • 1082

Kommentar

• Mike_Noren
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2695

Jag har också en fråga... Gör-det-själv oxydatorer funkar genom att oreagerad peroxid trycks ut i akvariet. Peroxiden angriper sen diverse organiska föreningar i akvariet, under avgivande av syre.

Vad jag förstår så funkar INTE de oxydatorer man köper på det sättet, utan endast syret kommer ut i akvariet. Stämmer det?

Isf är nog det att föredra - peroxid dödar bakterier (även filterbakterier) och jag såg antydan till skador på ögon och ökad slembildning på fisken när jag provade förut.

Kommentar

• tropfrog
                                Användare
                                • July 2003
                                • 1836

citat:Vad jag förstår så funkar INTE de oxydatorer man köper på det sättet, utan endast syret kommer ut i akvariet. Stämmer det?
                                I vilken form menar du att syret skulle komma ut i karet med köpeoxidatorer? Om det kommer ut som syrgas så bubblar det ju bara upp till ytan och ut ur karet. Eventuellt så drar det med sig stora mängder co2 också. Någon annan form av rent syre finns inte, väteperoxid är det närmaste man kan komma rent syre i flytande form. Och den sönderfaller ju så fort den lämnat oxidatorn. Jag själv har iallafall bara sett possitiva effekter av min oxidator, använd i 6 månader nu.
                                MVH
                                Magnus

Kommentar

Arbetssätt...