Frig-bakgrund på annorlunda vis...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy K
    Användare
    • May 2002
    • 309

    #16
    En byggnadsbeskrivning... Ja, det var inte så svårt egentligen, mest en massa slit och släp.
    Började med att limma ihop tjocka skivor av frigolit och formade på så vis bakgrunden grovt. Mellanrum fylldes med formskum. (Kan nämna att formskum inte fäster på glas så ingen frestas att limma fast bakgrunden i akvariet med formskum. Det lossnar när man fyller på vatten).

    Sedan var det en massa funderande och skissande innan karvningen började. Vanlig brödkniv funkade fint tillsammans med en värmepistol. Efter flera kvällars hysteriskt karvande så var det dags att smeta på husfix. I den hade jag blandat några olika sorters pigmentfärg.

    Efter det så målades hela ytan med ytterligare några pigmentfärger. Sedan så sprayades hela bakgrunden med två olika sorters "stenfärg". Slutligen så lackades hela skiten med en transparent lackfärg avsedd för målade betongytor utomhus. Blev stenhård, inget vitnande och fortfarande efter 9 månader ingen som helst förändring. Ett jätteproblem var att denna lack var baserad på Xylen vilket gjorde att den - om husfixlagret var för tunnt - löste upp frigoliten under fixen. Så det gällde att ta det försiktigt.

    Till höger så sitter filterkammaren med två insug bakom Vallisneriorna. Upptill sitter utblåset som ger fina speglingar i vattnet. Ett Aqua Bee pumphuvud på 3000 l sköter detta. Doppvärmaren
    sitter också placerad i kammaren så ingen som helst teknik är synlig i karet.

    Ja, det var ganska mycket problemlösning på vägen, och nu har det dykt upp ett problem till... Jag ska flytta framåt vårkanten och om jag har riktig otur så kan jag inte ta karet med mig till det nya huset. Kanske måste det säljas vilket är rejält surt efter så mycket jobb...

    Kommentar

    • Styrsö
      Användare
      • November 2004
      • 343

      #17
      Kan bara instämma med alla applåder!
      Supersnygg!

      Kommentar

      • malawi_voodoo
        Användare
        • July 2002
        • 790

        #18
        Grymt snygg bakgrund, släng ut växterna och i med mer fisk så har du ett akvarium i egen klass
        /Glenn Wouda

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

        Kommentar

        • skorpio
          Användare
          • October 2004
          • 244

          #19
          Har du karvat till jävla bra hörru du du...ser verkligen "äkta" ut!!
          Det karet kan du stolt visa upp med sträckt rygg....helt kanon!!!!

          Ps.Personligen hade jag dock som redan nämts ratat växterna
          men en smaksak...bakgrunden skitsnygg allefall.....[8D]......Moss

          Kommentar

          • roccster
            Användare
            • August 2004
            • 583

            #20
            Vad hette lacken exakt?
            MVH

            / Richard
            http://www.ornemark.com

            Kommentar

            • Tommy K
              Användare
              • May 2002
              • 309

              #21
              Tjena Richard. Det har jag funderat på en stund, ska se om jag hittar burken när jag kommer hem. Det fina i kråksången är, förutom att den (enl tillverkaren) inte släpper ut några gifter när den är torr, inte är en tvåkomponenthistoria. Bara att öppna locket och slabba på alltså... Finns även en variant som spray som kan vara lämpligt som ett tunnt första lager. Då tränger inte det du sedan slabbar på med pensel in under husfixen och ner i frigoliten. Eget patent

              Kommentar

              • Tommy K
                Användare
                • May 2002
                • 309

                #22
                "Hagmans Akryllack.
                Blank lösningsmedelsinnehållande lack, avsedd för lackning av färgsandgolv ute. Ger gulningssäker lackyta.
                Art nr: 38541"

                Den innehåller lösningsmedel som är giftig för fisk (Xylen). Innan den torkat ordentligt får man alltså passa sig. Och - om någon provar och det går åt h-e så skyll inte på mig. Prova på egen risk. För mig fungerar det perfekt.

                Kommentar

                • Tommy K
                  Användare
                  • May 2002
                  • 309

                  #23
                  På begäran kommer 2 "närbilder":



                  Kommentar

                  • jinnarparen
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 2670

                    #24
                    Vad använde du för lim när du limmade ihop frigoliten?
                    Åter till CA

                    Det är där jag hör hemma

                    Kommentar

                    • roccster
                      Användare
                      • August 2004
                      • 583

                      #25
                      Ännu snyggare i närbild

                      Hur blank blev bakgrunden när du hade lackat den och gjorde du något åt det? Jag är lite allergisk mot den högblanka 2 komponents lacken.

                      Nu när jag sett ditt proj. så känner jagh mig redo att starta mitt lösa bakgrundsmodulprojekt. Kanske kommer det med i nästa tävling?
                      MVH

                      / Richard
                      http://www.ornemark.com

                      Kommentar

                      • Daniel Odell
                        Användare
                        • January 2003
                        • 2437

                        #26
                        kanonbra!
                        fish r friend

                        Kommentar

                        • Tommy K
                          Användare
                          • May 2002
                          • 309

                          #27
                          Jinnarpare: De limmades samman med både fogskum och silicon. Endast silicon mot glaset! Dessutom är frigolitblocken "armerade" med VP-rör som jag körde igenom dem kors och tvärs. Det är MYCKET lyftkraft i all denna frigolit, nervöst när det skulle vattenfyllas.

                          Richard: Den blev glansk blank, men det ser man inget av sedan vattnet kom i. Kul att få se vad det blir av ditt projekt med moduler!

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • March 2003
                            • 3740

                            #28
                            Har själv lessnat totalt på bakgrunder tycker mest det är ett utrymmesstjälande otyg, men detta exempel får mig nästan att tänka om!
                            Mycket snyggt![:p] Klart bästa jag har sett!
                            Anders L

                            Kommentar

                            • deathdealer
                              Användare
                              • August 2004
                              • 1639

                              #29
                              Man trillar av stolen - som en BTN.....helt klart toppklass!
                              Men allt beror väl på hur duktig man är på att karva i frigolit!!

                              Grymmt imponerad - applåder!!!

                              Deathdealer
                              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                              Kommentar

                              • Tommy K
                                Användare
                                • May 2002
                                • 309

                                #30
                                Nu blir jag nästan generad! Jag är förvånad över att reaktionerna blivit så fantastiskt positiva. Jag har blivit jätteglad över alla positiva inlägg, tack så mycket!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...