svenska sötvattens växter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kal_erixon
    Användare
    • June 2004
    • 33

svenska sötvattens växter

vart kan man få tag i svenska sötvattensväxter. de enda akvarieaffärn kunda tänka på var vattenpest. de har ja redan köpt. men ja mena de måste ju finnas mer växter?
    ska ut till sommaren och rota lite i sjöarna men va ska ja ha tills dess?

Det finns ingen mening med livet. Varför skulle de göra det? Då kan man ju misslyckas
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • June 2004
    • 1582

Hemma i Kalmar finns det ett vattendämme som renar vattnet från flygplatsen där brukar det växa mycket fina växter, du kanske har något liknande uppe i norr? Det finns en vanlig växt som brukar bli ca 1 m lång som det växer ut skott från men jag vet ej namnet.

Mvh/BB

Kommentar

• Ola Sjödin
      Användare
      • August 2003
      • 514

Hejsan
      Svenska växter "bränner lätt ut sig" i ett akvarium då de är inprogrammerade på en lång kall och mörk vinter. Prova gärna Hornsärv, Ceratophyllum. Det är en ganska vanlig finbladig akvarieväxt som även trivs i svenska sjöar. Den bör gå att få tag i via zoohandeln. Det är även en vanlig växt i trädgårdsdammar.
      Lycka till.

Kommentar

• kal_erixon
        Användare
        • June 2004
        • 33

ska testa. även kolla me flygplatsen till sommarn tror jag.
        tack
        Det finns ingen mening med livet. Varför skulle de göra det? Då kan man ju misslyckas

Kommentar

• anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

Tog lite hornsärv från dammen i höstas, och den håller sig fräsch och växer så det knakar än så länge. Väldigt bra för en "icke växt-akvarist" som jag :-)
          Hoppas den inte bränner ut sig som ni säger... fast jag kan ju slänga ut den i dammen och ta en annan ruska om det kniper :-D

Bild på ruskan i karet:
          Anders L

Kommentar

• daniel_i_malmö
            Användare
            • April 2002
            • 1338

Jag stämmer in i rekommendationen ovan; hornsäv kan funka utmärkt i akvarium. För två år sedan plockade jag sådan i dammen vid stadsbiblioteket här i Malmö och den hade jag i knappt två år innan den blev uppäten av en kräfta jag la i akvariet.
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Sven W
              Användare
              • October 2003
              • 157

Andmat brukar man få ibland vare sig man vill eller inte.
              /Sven

Kommentar

Arbetssätt...