Levandefoder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • thomas1wallen
    Användare
    • October 2004
    • 121

    #16
    citat:Ursprungligen skickat av Challe

    Erik Thurfjell i vår akvarieförening (JAF) odlar moina, han har en artikel om detta på följande sida, där finns även en artikel om grindalsmask och mikro

    Hejsan!
    tack för svaret. God fortsättning.
    Thomas.

    Kommentar

    • dgqlof

      #17
      Vad gäller mikromaskar så rekommenderas att lägga ett fuktigt enkelt lager melittafilter ovanpå kulturen. Sedan kan man skrapa det med en tesked, det ger mycket bra resultat. I början kan man få en hel tesked ren mask.

      Har bara provat odla i rena havregryn, vet inte om annat räcker längre, men tar man allt varje dag med melittametoden måste man sätta om den redan efter tre veckor annars ger den inget.

      Kommentar

      • thomas1wallen
        Användare
        • October 2004
        • 121

        #18
        Hej och tack för nytt svar, mera svar efterfrågas, skriv gärna egna tips!!!!!

        Thomas

        Kommentar

        • Rogli
          Användare
          • March 2011
          • 119

          #19
          Jag hittade den här gamla tråden som jag nu dammar av.

          Jag odlar Grindalmask enligt Janne Westers recept i burk med lufthål i locket. I burken har jag 5-6 cm lager med seramisgrus, keramikgrus. Matar dem genom att ströa barnvälling över gruset och lägger sen en glasskiva över. Ser till att gruset är fuktigt, men inte blött, med blomspruta.
          När jag skördar lyfter jag bara ur glasskivan och doppar i akvariet.
          Det här gruset funkar mycket bra och luktar inte illa. Har haft kulturen i samma grus nu i 4-5 månader utan problem. Jag har också en kultur i Coops kattsand och det funkar bra det också.

          Tror ni att det går att odla mikromask och enkryter på samma sätt?

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

            #20
            Tror ni att det går att odla mikromask och enkryter på samma sätt?
            Bara o testa och vi väntar på ett positivt resultat.
            Var får man tag i seramisgrus, keramikgrus?
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Rogli
              Användare
              • March 2011
              • 119

              #21
              På Södermalms akvarieaffär http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/ Har sökt också på typ Plantagen eftersom det är framtaget för orkideer och liknande, men inte hittat än. Annars funkar som sagt Coops klumpfria kattsand bra.
              Senast redigerad av Rogli; 05 August 2012, 22:08.

              Kommentar

              • oaken
                Användare
                • January 2008
                • 269

                #22
                Ursprungligen postat av Rogli

                Tror ni att det går att odla mikromask och enkryter på samma sätt?
                Mikromask - nej. Enkyträer - ja., enkyträer vill dock ha det lite svalare för att trivas riktigt bra (och dör vid för höga temperaturer).

                Kommentar

                • Rogli
                  Användare
                  • March 2011
                  • 119

                  #23
                  Ursprungligen postat av oaken
                  Mikromask - nej. Enkyträer - ja., enkyträer vill dock ha det lite svalare för att trivas riktigt bra (och dör vid för höga temperaturer).
                  Varför tror inte att det går att odla mikromask så? Skulle de inte trivas i gruset eller är det utfodringen med vällingmjöl som inte passar dem?

                  Kommentar

                  • oaken
                    Användare
                    • January 2008
                    • 269

                    #24
                    Ursprungligen postat av Rogli
                    Varför tror inte att det går att odla mikromask så? Skulle de inte trivas i gruset eller är det utfodringen med vällingmjöl som inte passar dem?
                    Helt enkelt därför att mikromask har lite andra krav på odlingssubstrat. Nu ska jag i och för sig medge att jag inte har testat att odla mikromask i Seramis, men det är ju en viss skillnad mot att odla dem i en "gröt" av vetemjöl eller liknande som ska vara det idealiska substratet. Sedan äter mikromask så vitt jag har förstått bakterier, till skillnad från grindalsmask/enkyträer som väl faktiskt äter vällingpulvret. Mikromask är nematoder medan grindalsmask och enkyträer är ringmaskar och är således väldigt annorlunda på många plan - något jag inte är särskilt insatt i, dock.

                    Kommentar

                    • Rogli
                      Användare
                      • March 2011
                      • 119

                      #25
                      Ursprungligen postat av oaken
                      Helt enkelt därför att mikromask har lite andra krav på odlingssubstrat. Nu ska jag i och för sig medge att jag inte har testat att odla mikromask i Seramis, men det är ju en viss skillnad mot att odla dem i en "gröt" av vetemjöl eller liknande som ska vara det idealiska substratet. Sedan äter mikromask så vitt jag har förstått bakterier, till skillnad från grindalsmask/enkyträer som väl faktiskt äter vällingpulvret. Mikromask är nematoder medan grindalsmask och enkyträer är ringmaskar och är således väldigt annorlunda på många plan - något jag inte är särskilt insatt i, dock.
                      Ok, jag trodde de här tre var av samma släkte och därför liknande levnadssätt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...