Algproblem!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HoB
    Användare
    • December 2004
    • 28

citat:Ursprungligen skickat av thomas1wallen

Om du vill använda ytväxter så skaffa flytormbunke och du kan även testa med vanlig andmat, kanske vill någon av dina fiskar sedan äta upp väterna...? Ingen skada skedd i så fall, åtminstone andmat är svårt att bli av med på annat sätt..blir det för mycket växter så är det bara att slänga...
    Vi har ett insug längst upp i ena hörnet på bakgrunden. Risken är väl
    att alla flytväxter hamnar där.
    Mvh.HoB=Henrik o Barbro
    375 liter Malawi/180 liter Tanganyika/110 liter yngelkar

Kommentar

• pannkakor

Har alltid persiennerna nere när inte akvariet är tänt.Hällre bo i en grotta än grön bakgrund. Byt malawi till discus, låter alla malar vara ifred.

Kommentar

• thomas1wallen
        Användare
        • October 2004
        • 121

citat:Ursprungligen skickat av HoB

citat:Ursprungligen skickat av thomas1wallen

Om du vill använda ytväxter så skaffa flytormbunke och du kan även testa med vanlig andmat, kanske vill någon av dina fiskar sedan äta upp väterna...? Ingen skada skedd i så fall, åtminstone andmat är svårt att bli av med på annat sätt..blir det för mycket växter så är det bara att slänga...
        Vi har ett insug längst upp i ena hörnet på bakgrunden. Risken är väl
        att alla flytväxter hamnar där.
        Ja kanske det, men man kan blockera flutväxterna så de inte sugs in, annars kanske vallisneria skulle passa, när de väl är etablerade så lär du få rensa bort växter eller klippa ner dem på höjden, i alla fall om du har skaffat jättevallisneria....

Kommentar

• thomas1wallen
          Användare
          • October 2004
          • 121

citat:Ursprungligen skickat av pannkakor

Har alltid persiennerna nere när inte akvariet är tänt.Hällre bo i en grotta än grön bakgrund. Byt malawi till discus, låter alla malar vara ifred.
          Nu var ju frågan hur man skulle tackla algproblemen, inte hur man skulle skydda malarna....

Malarna kanske bara behöver mer skydd för att klara sig?
          Malawivatten kanske också är (lite)fel för malarna...

Kommentar

• HoB
            Användare
            • December 2004
            • 28

Man får tacka för tippsen!
            Nu har det börjat bli ordning på torpet!
            Mvh.HoB=Henrik o Barbro

Kommentar

• tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1836

citat:Ursprungligen skickat av fredrikr

Den näring som växterna tar upp kan algerna inte ta upp, eller hur? Om man planterar snabbväxande växter måste detta rimligen minska tillväxttakten för algerna?
              Snabbväxande växter kan visst ta upp massor av näring, det stämmer. Men dom kan aldrig ta bort så mycket näring ur vattnet att algernas tillväxt drabbas. Växterna näringsbegränsas och slutar att växa (och därmed ta upp näring ur vattnet) långt innan algerna gör det. Tillväxthastigheten är beroende av ljus och inte mängd näring. Mer näring innebär inte att växter/alger växer snabbare, så länge minimumnivåerna finns.

citat:Jag skrev YTVÄXTER, de ligger ivägen för ljuset OCH tar upp näringsämnen....
              Det fungerar i alla fall hos mig.
              Ja, ljuskonkurans är ett väldigt effektivt sätt att bli av med alger.

MVH
              Magnus

Kommentar

• Johan1
                Användare
                • May 2002
                • 390

Alger växer på överblivet näringsrester i vattnet. Kampen mellan växter och alger är hård. Har man lite växter så tas näringsresterna upp sakta och algerna får en grogrund.

1. Skaffa mycket växter som kan ta upp näringen ur vattnet. Skall vara fullt.

2. En bra och mycket stark lampa HCI som ser till att växterna växer snabbt och tar över algernas uppgift. Belysningen har du på mellan 10 till 12 timmar. Du skall alltså inte minska mängen lyse utan öka.

3. Se till att mata sparsamt till växterna växer med fullfart. Välj växter som växer snabbt och tar upp näring.

4. Skaffa några algätande fiskar.

5. Regebundna vattenbyten på kanske 10% varje dag. Filtera över torv och tillsätta lera och järn i botten har en positiv effekt på växter samtidigt som det negativt på alger.

Detta kan låta konstigt men jag har själv ett sällskaps akvarium. När det fungerar som bäst är när växterna växer som snabbast. Min belysning är 250W HCI på 500 liter vatten. Mycket växter kommer lösa ditt problem:
                http://discusfish.nu/blogger/images/37/o_discus%20(10).jpg
                http://discusfish.nu/blogger/images/37/o_discus%20(16).jpg
                https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

Kommentar

• Mård
                  Användare
                  • February 2004
                  • 285

Knakse inte är till så mycket hjälp, men det här med alger tycks ibland vara ett mysterium....

Jag har två kar där solsjuset kommer in på kortsidan av karen....och jag har inga algproblem alls...vill snarare ha mer ager i malawikaret så jag har köpt nya lysrör och har tänt från morgon till kväll...så jag hoppas att det ska börja växa lite nu

Har aldrig haft problem med alger....konstigt...
                  Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

Kommentar

• tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1836

citat:Alger växer på överblivet näringsrester i vattnet.
                    Japp

citat:Kampen mellan växter och alger är hård.
                    Japp, men framförallt ljuskonkurans och platskonkurans.

citat:Har man lite växter så tas näringsresterna upp sakta och algerna får en grogrund.
                    Återigen..Vilka näringsämnen? Växter kan inte näringskonkurera ut alger.

citat:1. Skaffa mycket växter som kan ta upp näringen ur vattnet. Skall vara fullt.
                    Fullt med växter är bra, men dom kan inte näringskonkurera ut alger.

citat:2. En bra och mycket stark lampa HCI som ser till att växterna växer snabbt och tar över algernas uppgift. Belysningen har du på mellan 10 till 12 timmar. Du skall alltså inte minska mängen lyse utan öka.
                    HCI är ingen vidare akvarieväxtbelysning. Att mer ljus alltid leder till mindre alger är en grov generalisering. Är växterna makrobegränsade kommer algerna att öka med mer ljus. Förmodligen är detta mycket vanligare än tvärtom bland besökarna på detta forum.

citat:3. Se till att mata sparsamt till växterna växer med fullfart. Välj växter som växer snabbt och tar upp näring.
                    Skulle mindre mat leda till att växterna växer snabbare? Det vill jag inte hålla med om tvärtom. Snabbväxande växter är bra men dom kan inte näringskonkurera ut algerna.

citat:4. Skaffa några algätande fiskar.
                    Algätande fiskar är klart överskattade som alghämmare. Visst äter dom en del, men det är väldigt lätt att odla alger i en större takt än vad dom kan äta. Matar man sedan karet med annan mums så slutar dom tugga alger helt.

citat:5. Regebundna vattenbyten på kanske 10% varje dag.
                    Vill man gynna växterna framför algerna är större och mindre frekventa vattenbyten med åtföljande av tillsats av rätt mängder gödning bättre.

citat:Filtera över torv och tillsätta lera och järn i botten har en positiv effekt på växter samtidigt som det negativt på alger.
                    En mycket grov generalisering. För mycket järn i förhållande till makroämnena är en mycket god algtrigger. Med lera i bottnen får du helt felskruvade gödningsförhållanden, många gånger mer järn än kalium när det borde vara tvärtom.
                    Vad gäller torv så har jag bara negativa erfarenheter av det i växtkar, dock så har jag inga kunskaper om varför det inte blev bra.

citatetta kan låta konstigt men jag har själv ett sällskaps akvarium. När det fungerar som bäst är när växterna växer som snabbast
                    Inte alls konstigt. Växter håller amoniumnivåerna nere, ökar syrehalten och konkurerar ut alger.

citat:Mycket växter kommer lösa ditt problem:
                    Ytterligare en grov generalisering. Mycket växter kan lösa dina problem.

Jag har 300w mh i 375 literskar. Slutar jag att tillsätta nitrat och fosfat så stormtrivs algerna.

MVH
                    Magnus

Kommentar

• HoB
                      Användare
                      • December 2004
                      • 28

Jag måste tillägga att vi satt i en gibbiceps i vårat tanganyikakar,
                      och det blev soprent!!!
                      Redan efter första natten hade den putsat våra hålstenar till nyskick.
                      Mvh.HoB=Henrik o Barbro

Kommentar

Arbetssätt...