Algproblem!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HoB
    Användare
    • December 2004
    • 28

    Algproblem!

    Jag har behöver tipps på hur jag blir av med alginvasionen i
    mina akvarium. (1 malawi +1 tanganyika)
    Ljuset är tänt 10tim/dag och inget dirket solljus faller in,
    men allt är helt grönt av alger! Bakgrunden är hopplös att
    hålla ren. Har prövat några algmedel men utan resultat.
    Tacksam för svar!
    Henrik
    Mvh.HoB=Henrik o Barbro
    375 liter Malawi/180 liter Tanganyika/110 liter yngelkar
  • fredrikr
    Användare
    • October 2002
    • 985

    #2
    1: Minska belysningstiden. Du kan även täcka för akvariet och ha det helt mörkt under kanske två dygn, för att få snabbt resultat.

    2: Ancistrus.
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • thomas1wallen
      Användare
      • October 2004
      • 121

      #3
      Jag vet inte hur fisksammansättningen ser ut men du kan testa algätande fiskar+mycket av någon snabbväxande ytväxt. Då dras en del av de överflödiga näringsämnena ur akvariet. Du skriver inte heller om akvariet är nystartat, nya akvarier kan drabbas av alginvasion som går över av sig själv. Filtrering spelar också in.
      Mer detaljer tack!
      Thomas.

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1833

        #4
        Växter kan inte näringskonkurera ut alger. Alger klarar sig på mycket lägre gödningsnivåer än vad växterna gör.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • fredrikr
          Användare
          • October 2002
          • 985

          #5
          Den näring som växterna tar upp kan algerna inte ta upp, eller hur? Om man planterar snabbväxande växter måste detta rimligen minska tillväxttakten för algerna?
          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

          Kommentar

          • malawi´n
            Användare
            • July 2004
            • 78

            #6
            självhar jag tänt i nio timmar året runt, men kan det skada fiskarna? har malawi och en mal. (kan man ha tänt färre timmar, för eftersom jag inte har några växter så ger mkt ljus bara alger för mig...)

            Har tänt mellan 12 och 9...

            Mvh Malawi´n
            Mvh Malawi´n

            Kommentar

            • deathdealer
              Användare
              • August 2004
              • 1639

              #7
              malawi´n; mitt kar är tänt från 8-20 varje dag, och har inga problem med alger! Att ha släckt 3-4 dagar skadar defenitivt inte som fredrikr skriver!

              Ja tillsatte *ler* 3st Ancistrus som Fredrik också skriver om i mitt yngelkar, och det var soprent från alger på ett par dagar (och då hade jag gott om dom på rutor och inredning)

              Hur står karet? Inget direkt soljus, kan innebära att karet står längre in i rummet och ljuset reflekteras?!? då kommer det som ett brev på posten iallafall! Mitt 220 står extremt mörkt, men yngelkaret står inte i direkt soljus men med fönster i rummet där solen kan skina in....därför skillnaden i algtillväxt skulle jag tro!

              Vänligen

              Deathdealer
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

              Kommentar

              • HoB
                Användare
                • December 2004
                • 28

                #8
                Mer info om mina kar:
                Båda har ett powerhead bakom bakgrunden med mycket filtermaterial+
                lavakross. Inga växter än, men om det hjälper...
                Det ena är nystartat och det andra är väl inkört, vattenvärdena är bra. Brukar ni använda algmedel?
                Mvh.HoB=Henrik o Barbro
                375 liter Malawi/180 liter Tanganyika/110 liter yngelkar

                Kommentar

                • fredrikr
                  Användare
                  • October 2002
                  • 985

                  #9
                  Har aldrig använt algmedel.

                  Tidigare hade jag två kar i samma rum - ett nära fönstret och ett långt bort från fönstret. Det som stod nära fönstret hade algproblem, och man kunde se att den del av botten som var full av alger var precis den del som nåddes av direkt ljus från fönstret.
                  Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                  http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                  Kommentar

                  • deathdealer
                    Användare
                    • August 2004
                    • 1639

                    #10
                    aldrig använt algmedel!

                    Bra vattenvärden, och den enda tillväxten jag har i mitt "mörka" kar, är bara snygg dvs lite på mina stenar!!!
                    Har inte en växt i karet heller!

                    Deathdealer
                    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                    Kommentar

                    • HoB
                      Användare
                      • December 2004
                      • 28

                      #11
                      Tack för tippsen!
                      Ska inhandla Ancistrus och mörklägga några dagar.
                      Väntar med växter tillsvidare.
                      Tacksam för fler råd!
                      Mvh. HoB
                      Mvh.HoB=Henrik o Barbro
                      375 liter Malawi/180 liter Tanganyika/110 liter yngelkar

                      Kommentar

                      • endymion

                        #12
                        Jag hade två ancistrusar i mitt 340 men det vart massa alger ändå. Så jag köpte en gibbiceps istället, den är betydligt effektivare. Inte en enda alg och gibbicebsen var endast någon cm större änpancistrusarna

                        Kommentar

                        • HoB
                          Användare
                          • December 2004
                          • 28

                          #13
                          Har en gibbiceps som håller rent yngelkaret, men det funkade inte i
                          malawikaret. Han fick fenorna uppätna.
                          Mvh.HoB=Henrik o Barbro
                          375 liter Malawi/180 liter Tanganyika/110 liter yngelkar

                          Kommentar

                          • thomas1wallen
                            Användare
                            • October 2004
                            • 121

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

                            Växter kan inte näringskonkurera ut alger. Alger klarar sig på mycket lägre gödningsnivåer än vad växterna gör.
                            MVH
                            Magnus
                            Jag skrev YTVÄXTER, de ligger ivägen för ljuset OCH tar upp näringsämnen....
                            Det fungerar i alla fall hos mig.

                            Kommentar

                            • thomas1wallen
                              Användare
                              • October 2004
                              • 121

                              #15
                              Om du vill använda ytväxter så skaffa flytormbunke och du kan även testa med vanlig andmat, kanske vill någon av dina fiskar sedan äta upp väterna...? Ingen skada skedd i så fall, åtminstone andmat är svårt att bli av med på annat sätt..blir det för mycket växter så är det bara att slänga...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...