Total Remake - Aquarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan W
    Användare
    • May 2004
    • 266

    Total Remake - Aquarium

    Alla dessa gör-om-mig/mitt hem/min klädstil/min bil osv ... när kommer Total Remake Aquarium? Ett program där några proffs-akvarister (inte nödvändigtvis homosexuella) tar sig an ett stinkande, repigt och snuskigt akvarium och fixar till. En person till varje område: filtrering o vattenkemi, inredning, fisk osv. Jag skulle kolla i alla fall.

    Hur som helst ... jag hade min egen lilla tjuvstart. Sålde av alla mina svärdsplantor och en del tråkig fisk. Gick ut i bokskogen (som ligger inom promenad-avstånd) och samlade löv och grenar (blev säkert betrakad som efterbliven av förbipasserande när jag bökade runt bland löven).

    Blandade lite gotländsk grus sanden, inredde med ett lövlager på bottten, några grenar och rötter (och lite ny fisk). Inspirerad av ett bidrag i teknik-tävlingen tillverkades en ramp med julgransljus för kvällsbeluysning. Införskaffade lite ny fisk. Resultatet? Över förväntan! Riktigt nöjd blev jag. Till och med sambon tyckte det var en klar förbättring.

  • Mattias Olsson
    Användare
    • September 2003
    • 328

    #2
    Trevligt! När får vi se bilderna då?!

    Kommentar

    • Johan W
      Användare
      • May 2004
      • 266

      #3
      Hmm... laddar batterierna till digitalkameran. Måste skaffa en zoon eller så. Kan ju iofs posta dem till "medlemsbilder". Jag är väl ingen höjdare att fota, men kanske ska göra ett försök.

      Kommentar

      • Camenius
        NCS Medlem
        • October 2004
        • 233

        #4
        Berätta för en okunnig om boklöven! Varför har du i sådana? För att sänka ph:et? Hur länge kan de i så fall ligga kvar, osv... Vilka firrar har du i akvariet?

        Såg löv (tror det var eklöv) i ett akvarium i Akvarielagert i 08 nylien. Snyggt, men kan även ana mig till ett syfte bortom det rent estetiska?...
        Legitimerad Nortonist.
        "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

        Kommentar

        • Johan W
          Användare
          • May 2004
          • 266

          #5
          Fram för allt för att det är snyggt (och ser naturligt ut). Jag antar att det sänker pH lite och att vattnet får en mer gul ton, men eftersom jag använder totvgranulat i filtret märker jag ingen större skillnad.

          Bok- och eklöv är det som brukare rekommenderas. De bör kokas föreanvändning. Jag antar att de bryts ned långsammast och inte ger ifrån sig så mycket skit. Hur länge de kan ligga i... jag vet faktiskt inte. Jag tippar att de kan vara kvar åtminstone ett år innan de är fullständigt disintegrerade.

          Fisken är VF tuppkam och lite malar.

          Kommentar

          • Camenius
            NCS Medlem
            • October 2004
            • 233

            #6
            Tack för svar.
            De viltfångade tuppkammarna, är de stora? Har lite erfarenhet av just tuppkammar som är väldigt trevliga och "tjusiga" djur, men de jag haft har varit under tio centimeter. Hur är de som stora djur, blir de tuffare?
            Legitimerad Nortonist.
            "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

            Kommentar

            Arbetssätt...