pirayor fega?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pirran
    Användare
    • December 2004
    • 186

LUNDENSIS: de får så mycket mat de orkar äta upp utan att det hamnar på botten, morgon och kväll.
    Jag vet att det är två natteri den andre arten har jag inte hört talas om är det de som är svarta med vinklade tänder som sticker ut??
    pirran

Kommentar

• pirran
      Användare
      • December 2004
      • 186

Okey jag läste det någonstans och sen gav jag dom kött, domälskar det ialla fall men om de inte ska äta kött vad säger du om att ge dom räkor och sånt då?? De uppskattar ju säkert lite omväxling. Ge mej gärna tips jag har inte haft dom så länge så jag är nybörjare!
      pirran

Kommentar

• GoSatta
        Användare
        • February 2003
        • 1686

Jag älskar ostbågar men kan itne säga att det är direkt nyttigt för mig ändå

Fisk, räkor, musslor, pellets, räkmix, mygglarver etc. etc.
        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

Kommentar

• Lundensis
          Användare
          • March 2004
          • 2262

citate uppskattar ju säkert lite omväxling.
          Fiskar är inte människor. De flesta vilda djur håller sig till en ganska ensidig kost under naturliga förhållanden. De är anpassade till detta och behöver inte något annat. Det som Gosatta rekommenderar räcker mer än väl. Ger man dem annat kanske man försämrar deras allmäntillstånd. Ett ex är de som ger hund- och kattfoder till tex leguaner. Leguaners naturliga föda domineras av vegetabilier med ganska låg proteinhalt. Matar man dem med hundfoder (som innehåller ganska mycket protein) får de problem med missbildade leder. Vad som exakt händer med fiskar som får "fel" foder vet jag inte, men en sak kan tex vara övervikt.

Kommentar

• Tommy K
            Användare
            • May 2002
            • 309

Kör med samma foder som Gosatta nämner ovan och de växte nästan lite för bra... Jag har en liten fundering:
            8 av mina "bestar" bestämde sig en dag för att den 9:e var "dagens lunch". Bara skallen och lite ryggradsbitar kvar när jag kom hem efter jobbet. Detta hände efter matning med mycket rå fisk. Kan matningen med den råa fisken frammana ett "begär" efter mer av samma vara? Alltså efter de kompisar som simmar bredvid? I vilket fall som helst drog jag ner på matningen med rå fisk och efter det så har allt varit relativt lugnt. Så lugnt det kan vara med friska, ilskna pirayor vill säga...

(Den stackarn som blev lunch hade förresten inte visat några svaghetstecken innan han blev "dagens", i alla fall inte vad jag kunde se).

Kommentar

• pirran
              Användare
              • December 2004
              • 186

Hoppas inte mina får den ljusa iden att äta upp en av sina kompisar.
              Jag undrar vad jag ska köpa för städpersonal till akvariet, funderar på ett gäng pansar malar men de är ju så små så de blir kanske lunch? behöver några som dammsuger på botten lite! Någon som har en bra ide???
              pirran

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Har du sand i karet så testa med en giraffnosmal, jag har inga pirayor men andra "arga" fiskar och i mitt kar består städpersonalen bl.a. av en dvärg giraffnos och en vanlig giraffnos, malarna bökar runt i sanden som tokar och all överbliven mat äts upp och all skit finfördelas och sugs in i filtrena. Funkar perfekt, jag kommer inte ens ihåg när jag slamsög bottenmaterialet senast.
                Den vanliga giraffnosen blir dessutom rejält stor så pirayorna borde inte se den som mat så länge den inte har öppna sår.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• imported_n/a
                  Användare
                  • November 2004
                  • 572

citat:Ursprungligen skickat av specmats

inläggen behandlar ju pirayor och eventuella sällskap, och dessutom så äter väl vuxna fiskar i princip alltid yngel
                  Jovisst gör dom det,för de pirayor som gick med dina malawi måste vart just yngel,Har själv haft olika tetra sorter med mbuna o de har aldrig brytt sig om varann,ända komb. som inte gick hem var just pirayor och mbunas,hade ett kar med 6st 15cm pirayor som då o då fick "sällskap" av förvuxna mbuna hanar som terroriserade mbuna karet,Alltid var piraya besättningen intakt efter detta,bara lite fetare

Kommentar

• pirran
                    Användare
                    • December 2004
                    • 186

Hutti du har ju pirayor va?? vad har du för städpersonal på botten??
                    pirran

Kommentar

• pirran
                      Användare
                      • December 2004
                      • 186

FI: jag ska nog testa giraffnos mal ska man ha flera i ett 250liters i såfall hur många tror du? Det var bra att kunna kolla på dom i dina bilder har nog aldrig sett en sån förr! Tack för hjälpen..
                      pirran

Kommentar

• imported_n/a
                        Användare
                        • November 2004
                        • 572

citat:Ursprungligen skickat av pirran

Hutti du har ju pirayor va?? vad har du för städpersonal på botten??
                        Har tyvärr inte pirayor just nu,men kanske en stor plecko kan funka,se till att den har ett tillhåll(grotta),problemet kan vara att tillföra den till karet,så de inte tror det är matdax.

Kommentar

• pirran
                          Användare
                          • December 2004
                          • 186

Hutti: jag är ju inte så bevandrad bland dessa fiskarter vad är en plecki?? vet dom det om jag säger plecki i djuraffären eller? Jag har just nu 5st tillhåll och grottor där min sugplopp(vet inte vad den heter men tror alla har just en sån) och min kräfta gömmer sig. För det är tydlingen inen ide att köpa några växter, funderar på plast växter.
                          pirran

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

pirran: Det kan nog räcka med en giraffnos, de är riktiga matvrak, min vanliga giraffnos bråkar med cikliderna om frysfodret men går ändå igenom bottenmaterialet efteråt. Men du bör nog försöka hitta någon som är lite större med tanke på att pirayorna är rätt stora. Och var noga med att fixa gömställen så den kan dra sig undan om pirayorna blir lite för nyfikna, de är inte lika tåliga kroppsligt som andra stora malar.
                            Vill du ha en riktigt tålig mal så kan jag rekommendera chokladmalen, den står emot det mesta och är egentligen bara en enda stor matsäck täckt av benplåtar och vassa hullingar... Tyvärr så är de inte lika bra bottenstädare men fungerar det dåligt med giraffnosen eller om du inte får tag på någon så kan du prova med två chokladmalar istället.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• pirran
                              Användare
                              • December 2004
                              • 186

FI: jag ska nog kolla idjurafärrerna häromkring det borde väl finnas någon lite större giraffnosmal i Göteborg med omnejd? Eller är de väldigt ovanliga? Kunde inte hitta någon chokladmal bland dina bilder har jag missat eller har du ingen bild? Tack för hjälpen!
                              pirran

Kommentar

• imported_n/a
                                Användare
                                • November 2004
                                • 572

citat:Ursprungligen skickat av pirran

Hutti: jag är ju inte så bevandrad bland dessa fiskarter vad är en plecki?? vet dom det om jag säger plecki i djuraffären eller? Jag har just nu 5st tillhåll och grottor där min sugplopp(vet inte vad den heter men tror alla har just en sån) och min kräfta gömmer sig. För det är tydlingen inen ide att köpa några växter, funderar på plast växter.

Men den "sugplopp" du har nu funkar ju? ancistrus? Om det är det, så passar det nog bättre med nån mer sån ,(som inte är för liten )i ditt kar som inte var så stort va?

Kommentar

Arbetssätt...