temperatur - agressivitet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

temperatur - agressivitet

Har ni några erfarenheter angående högre temperaturers inverkan på agressivitet. Jag råkade förvara min citrinellum i ett litet tillfälligt kar medans det stora flyttades. Tempen råkade glida iväg bortåt 28-29 grader och han blev skogstokig samtidigt.
    Fast nu går han i det stora karet igen med normal temperatur 25-26, och är fortfarande vansinnigt mordisk
    Tänkte att den höga tempen kanske "triggade" igång honom, eller så var det bara en tillfällighet.
    Anders L
  • Lundensis
    Användare
    • March 2004
    • 2262

Det enda jag märkt när man höjer temperaturen är att fiskarna blir mer aktiva.

Kommentar

• deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

Högre temperatur höjjer ämnesomsättningen vilket får fisken att bevaka sitt födåområda hårdare eftersom den kommer att behöva mer mat då så man kan styra ilskan i viss mån.
      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Laesk
        Användare
        • February 2004
        • 2447

Min flowerhorn går i 29 grader. Läst att "äkta" FH:s skall gå i det iafall.

Matas 4ggr / dag. Massor =)

De jag har märkt av är väl att han försöker böga mer å mer med salvinin ne får nog skaffa mig en hona av nått slag
        Lennart "Laesk" Axelsson
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2695

Jag har aldrig personligen testat, men en bekant använder temperaturhöjning för att trigga lek hos CA. Det kan hända du gav honom "vårkänslor"...

Kommentar

• cikliderna
            Användare
            • November 2004
            • 164

ville bara in och önska en trevlig helg

*show me your ciklid*

Kommentar

• Uffeman
              Användare
              • February 2004
              • 234

citat:Ursprungligen skickat av anli

Har ni några erfarenheter angående högre temperaturers inverkan på agressivitet.
              Tja, när jag eldar lite väl bra i kaminen här hemma brukar flickvännen bli ganska arg, så någon koppling måste det finnas

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Jag har testat det ett otal gånger. Höjd temp ger mer revir/lekbeteende och ökad aggressiitet. Därför har jag helt slutat med värmare (har inga sjöciklider just nu. Bl a till dessa skulle jag ha värmare).
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...