Behöver råd angående objektiv.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doctor
    Användare
    • December 2003
    • 238

    Behöver råd angående objektiv.

    Hej alla!

    Jag har en Nikon D70 som jag är väldigt nöjd med, köpte den för ett par veckor sedan. Nu skulle jag vilja ha lite mer zoom än vad det medföljande Sigma 18-50 ger och jag har kollat runt lite på internet men många förordar att man ska ha objektiv utan zoom istället för det ger bättre bilder tydligen. Exempelvis ett sånt som Zaphi tipsade om; Tamron AF SP 90mm f2,8 1:1 makro. Eller ett Sigma 105mm f2.8 DG EX Marcro som jag sett bilder från och det blev jag imponerad av. Dessa ska ju funka även till "vanliga bilder" dvs allt annat än akvariefoto.

    Jag vill ha ett bra allround objektiv som även ska funka på närbilder och då har jag fått erbjudande om att köpa ett sånt här billigt; Sigma 18-125/3,5-5,6 DC. Då undrar jag, skulle detta kunna ge mig möjlighet till zoom samt funka att ta närbilder med?
    Eller har ni något annat tips på objektiv som skulle funka båda att fota fiskar med och till allt annat? Jag kanske ska köpa två separata objektiv och i så fall vilka då?

    Tacksam för hjälp i objektivdjungeln.

    /Niklas


  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

    #2
    Nikkor AF 60/2,8 D micro en ett kanonobjektiv med mycket bra skärpa. Det funerar bra både för akvariefoto och allmänfoto. För bildexempel kan du titta i NCS almanacka 2005 där alla bilderna är tagna med det objektivet.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • doctor
      Användare
      • December 2003
      • 238

      #3
      Det var fina bilder det!
      Är det så att bildkvaliteten överlag blir bättre om man har fast brännvidd?
      Grejjen är ju att jag vill ha vidvinkel och möjlighet till shyssta närbilder utan att behöva byta optik helst och drygt 2000 för det objektivet jag skrev om är det okej? Eller ska jag spara mina pengar till ett annat?
      Man kan ju som fotograf flytta på sig själv och inte på objektet man fotar iof...

      Tack för tipset iaf Micke! Nån mer som har tips?

      Kommentar

      • BeastMaster

        #4
        Kan inte mer än hålla med om att bilderna är ruggit bra.
        doctor jag tycker att du bör sattsa på tre objektiv. En kort zoom tex. 18-70, ett makro objektiv (Sigmat du föreslog är mycket bra) samt ett större teleobjektiv 70-200. Personlig erfarenhet är att köpa så ljusstarka objektiv som plånboken tillåter, så slipper man byta. Att försöka hitta ett objektiv som löser alla dina önskemål med ett bra resultat kan nog bli svårt. Titta även på begagnat marknaden det finns väldigt mycke objektiv till bl.a Nikon till bra priser, och då du kör digitalt så går det ju fort att testa och se om objektivet är helt sjyst. Du kan också kolla in www.fotosidan.se dom har en stor recensionsdatabas på bl.a objektiv.
        Att bilder blir bättre med fasta objektiv är att generalisera, det finns både bra och dåliga fasat objektiv. Det är ändå fotografen det hänger på om slutresultatet skall bli bra, men med sjysta grejor så är det ju enklare.

        Kommentar

        • doctor
          Användare
          • December 2003
          • 238

          #5
          Vad tror ni om ett Nikon AF 50/1,8D? Hört flera som tipsar om det som ett bra objektiv för alldagligt bruk. Var inte så dyrt heller.
          Det här med objektiv var svårare än jag trodde... Det som Micke tipsar om ligger ju bra till på önskelista det med.

          Kommentar

          • Ante
            Användare
            • November 2002
            • 571

            #6
            jag skulle lägga vikten vid så ljusstarkt objektiv som möjligt och sedan titta på märke/kvalitet för pengarna.
            jag började själv köra med 100 mm. Macro och det är för det mesta för långa brännvidd så testa 50-60 mm. eftersom dom ofta är ljusstarkare.

            Kommentar

            • Mr.Fish
              Användare
              • May 2004
              • 1403

              #7
              Ni är bra på det här med kameror ! Vi har redan diskutterat ämnet flitigt ,här på forumrt. Det verkar som om en klar majoritet av
              medlemmarna röstar/tycker att alt. 2 Är det ,som gäller !!!
              -Mr.Fisken har talat !-

              Kommentar

              • pega
                Användare
                • October 2002
                • 55

                #8
                Förmodligen är jag korkad, men vad menar du Fisken ?
                Peter Garrido
                pega@porsgata.net

                Kommentar

                • Joakim Draktoft
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 7334

                  #9
                  Tror att Mr.Fish pratar om reultat av följande tråd: http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8709

                  Joakim Draktoft
                  f.d Webmaster Ciklid.se
                  ____________________________________________

                  Kommentar

                  Arbetssätt...