Nån mer än jag som har problem att få växter att trivas i blästersand 0,2-1,0mm? Eller jag kanske måste göra mer än om man har sten 3-5mm, då växer det på rätt bra tycker jag. Blästersanden är ju så tät, de kanske kvävs?
Blästersand och växter
Kollaps
X
-
Blästersand och växter
Taggar: Ingen -
Har inte märkt några problem med mina växter. Vet inte om det finns några speciellt känsliga växter men generellt ska de gå bra att köra med blästersand.http://hem.bredband.net/aquascene -
Jag har bara valisneria och anubias.
Kommentar
-
Har två akvarier. Ett i hemmet och ett på jobbet. Har använt en extremt fin sand i båda, sk silversand från Bornholm, något uppblandad med lite av en något grovare variant. Sanden är definitivt inte grövre än den blästersand du talar om.
I hemakvariet har jag mycket växter och rötter. När jag några dagar efter att ha planterat växterna och kört igång, fick höra om det där med "för tät sand" blev jag orolig. Var det för tätt, det lät ju logiskt att avfall inte skulle kunna tränga ned och bli näring för växtrötterna. Men, nu efter cirka en månad kan jag konstatera att det fungerar alldeles utmärkt.
Jag har lättskötta växter, exempelvis har det gräs som jag planterat börjat sprida sig väldigt fint. Alla andra skjuter iväg fina skott och utvecklar nya fina blad.
I skolakvariet har jag fått problem som dock inte beror på sanden. När jag nu bökar om i det, så syns tydligt att de få växter jag har där utvecklat fina rötter och de har skjutit iväg fina skott som växter bra.
So far, so good vad gäller sanden...Legitimerad Nortonist.
"Reality is merely an illusion, although a very persistent one."Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Pjotr
Jag har bara valisneria och anubias.
Kommentar
-
-
Ska testa att plantera om dem, har i alla fall planterat vallisnerian för djupt enligt hutti. Tackar för tipset!Kommentar
-
Sanden har inget med dina problem att göra. Har bara växterna allt dom behöver så växer dom oavsett substrat, detta för att dom tar upp näring via bladen och INTE via rötterna.
Men som Hutti sagt så ruttnar valisneria om man begraver bara en liten del av bladen.
MVH
MagnusKommentar
Kommentar